Do repertoáru Slovenského národného divadla (SND) prichádza prvá premiéra tejto sezóny - balet Ivan Hrozný, ktorý uvedú ako prvé divadlo na Slovensku. Pod dohľadom českého choreografa Libora ...
BRATISLAVA 11. septembra (WEBNOVINY) - Do repertoáru Slovenského národného divadla (SND) prichádza prvá premiéra tejto sezóny - balet Ivan Hrozný, ktorý uvedú ako prvé divadlo na Slovensku. Pod dohľadom českého choreografa Libora Vaculíka, bývalého dlhoročného prvého sólistu Baletu SND, ktorý svoju choreografiu priniesol do Bratislavy z brnianskej scény po asi 60 reprízach, odtancujú slovenskí protagonisti balet pre divákov po prvý raz 17. septembra o 18:00 v novej budove na verejnej generálke. Premiéry budú 19. a 20. septembra o 19:00. Tvorcovia to uviedli dnes na tlačovej besede.
V balete Ivan Hrozný vystupujú predovšetkým mužské postavy, je to "balet pre pánov", povedal riaditeľ Baletu SND Mário Radačovský. Sám si v balete zahrá hlavnú postavu Ivana IV. v alternácii s Romanom Novitzkym a Andrejom Szabom. Novitzky a Szabo naštudovali aj iné postavy, čo je podľa Novitzkého nová skúsenosť a výzva. Cárovnú Anastáziu stvárnia Klaudia Bittererová, Romina Kolodziej, Katarína Košíková alebo Katarína Kaanová a v úlohe matky jedného z bojarov, Jefrosiny Starickej sa predstaví Ingrid Murčeková-Kačiaková, Lucia Macíková, Viktória Šimončíková alebo Cosmina Maria Sobota Zaharia.
Vaculík sa teší, že sa mohol vrátiť na národnú slovenskú scénu. Stanovil si podmienku, aby Radačovský tancoval Ivana. Riaditeľ s tým súhlasil. Ide totiž o osobnú záležitosť, Vaculík Radačovskému pomáhal zlepšovať sa, kým obaja pôsobili v Bratislave. "Vychoval novú generáciu," tvrdí o režisérovi a choreografovi jeho súčasný šéf. Vaculík súhlasil s riaditeľom baletu, že na pánskej časti súboru treba popracovať, so súborom však bol spokojný. Pochválil aj šéfovanie Radačovského. Sólisti sú s choreografom takisto nadmieru spokojní. Ako povedala Šimončíková, Vaculík "nebazíruje" len na technike, tá má byť samozrejmosťou, všetci musia popracovať na hereckom stvárnení postáv.
Dramatický balet o cárovi Ivanovi Hroznom sa opiera predovšetkým o vierohodné historické pramene a čerpá najmä z tých, ktoré sú svojou bohatosťou a epickosťou predurčené na pretlmočenie do farebného plnokrvného divadelného tvaru. Dramatický dej baletu je plný náhlych zvratov a intríg, ale je aj príbehom, ktorému nechýbajú motívy lásky, priateľstva, vernosti, zrady a nenávisti.
Hudba Sergeja Prokofieva umocňuje celkové vyznenie tejto historickej fresky svojou bohatosťou, farebnosťou a dramatickým nábojom. Pritom nejde o hudbu, ktorú skladateľ skomponoval pre balet, ale pre rovnomenný film Sergeja Ejzenštejna.
Výtvarnú zložku predstavenia vytvorili scénograf Peter Čanecký a kostýmový výtvarník Roman Šolc. Hudobne predstavenie naštudoval dirigent Martin Leginus, ktorý tvrdí, že prácou v balete sa mu splnil sen.
Na ďalší deň po premiére sa v SND predstaví Theater Dortmund z Nemecka v rámci turné po strednej Európe. Ballett Dortmund uvedie Prokofievovo dielo Rómeo a Júlia. Režisér a choreograf Xin Peng Wang potláča všeobecne známy dej tragédie Williama Shakespeara a sústreďuje sa na pocity a vnútorný svet hlavných postáv. Ako povedal Radačovský, chcú začať na dosky bratislavského baletu pozývať aj oveľa lepšie svetové skupiny, ktoré sa slovenským scénam predtým vyhýbali. Diváci aj tanečníci si tak môžu porovnať úroveň domácich tanečníkov a hostí, uzavrel.
SITA