Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

11. marca 2013

Prvé plastové uchytenie motora v novom Mercedese triedy GL



Celosvetovo prvé plastové uchytenie motora zabudoval Daimler na šesťcylindrový dieselový motor svojho nového Mercedesu triedy GL. Oproti svojím predchodcom z hliníka ponúka identicky zaťažený plastový ...



Zdieľať
bez nazvu BRATISLAVA 11. marca (WBN/PR) - Celosvetovo prvé plastové uchytenie motora zabudoval Daimler na šesťcylindrový dieselový motor svojho nového Mercedesu triedy GL. Oproti svojím predchodcom z hliníka ponúka identicky zaťažený plastový komponent lepšie akustické vlastnosti, vyššiu tepelnú izoláciu a značnú úsporu hmotnosti. Nový stavebný komponent je vyrobený z Ultramid® A3WG10 CR – obzvlášť spevnený a na veľkú mechanickú záťaž prispôsobený polyamid z dielne BASF. Za konštrukciu vstrekovacieho zariadenia a finálne zhotovenie plastového uchytenia motora je zodpovedná spoločnosť Joma-Polytec sídliaca v nemeckom Bodelshausene.



Funkcie a požiadavky uchytenia motora: statika, trvalá záťaž a zrážka
Niekoľko automobiliek už využíva komponenty z Ultramidu (ako napríklad momentové rameno), no všetky tieto diely doteraz prenášali len klopné momenty motora. Uchytenie bloku motora je oproti tomu však vystavené permanentnej záťaží a to celej váhe motora. To je i dôvod, prečo tento diel bol doposiaľ vyrábaný výhradne z hliníka.

Akustika, vedenie tepla, hmotnosť
Aby bolo možné nahradiť hliník v tomto zaťažovanom priestore, musel plast splniť vysoké mechanické požiadavky. Ultramid® A3WG10 CR je síce na jednej strane veľmi tuhý, no vo veľmi stiesnených a uzavretých podmienkach priestoru motora preukazuje dostatočne nízky potenciál k tečeniu a to i pod trvalou záťažou. Navyše musí plastové uchytenie motora vydržať vysoké ohybové momenty. Hlavnou prednosťou uchytenia motora vyrobeného z Ultramidu oproti hliníku sú dobré akustické vlastnosti. Na základe tlmivého chovania plastového materiálu prispieva nové uchytenie k vyváženejšiemu zvuku.

Navyše vedenie tepla v plaste je poznateľne menšie ako v hliníku. Výhoda je preto zrejmá: Ultramid predlžuje životnosť mnohých komponentov tým, že ochraňuje motorový priestor od akumulácie prílišného tepla. V diskusii o emisiách CO2 nepochybne stojí za zmienku aj o 30% nižšia váha plastového dielu v porovnaní s hliníkovým variantom.

Simulácia pre optimalizáciu akustiky a deformáciu v prípade zrážky
K úspešne zvládnutým skúškam plastového komponentu patril tzv. „repair crash“, ktorý simuluje menšie i masívne zrážky (čelný náraz). V prípade drobných havárií musí uchytenie zostať nepoškodené, pri závažných nehodách sa musí rýchlo a hlavne cielene deformovať, aby motor neprenikol do priestoru s cestujúcimi.

Pred otestovaním plastového uchytenia v simulovaných skúškach zrealizovala BASF už vo fáze vývoja komplexné preskúšanie dielu za pomoci simulačného nástroja Ultrasim®. Pevnostné hodnoty pod dynamickým pulzovým zaťažením a nárazovým zaťažením boli identické s výsledkami testov. Dosiahnuté hodnoty sú zároveň obdobné ako u hliníkového predchodcu.

O spoločnosti BASF
Spoločnosť BASF – The Chemical Company je globálnym lídrom v oblasti chemického priemyslu. Spoločnosť má veľmi široké produktové portfólio zahŕňajúce chemikálie, plasty, stavebné materiály, poľnohospodárske produkty aj jemnú chémiu. Kombinujeme ekonomický úspech, sociálnu zodpovednosť a ochranu životného prostredia. Spoločnosť je spoľahlivým partnerom pre prakticky všetky priemyslové odvetvia a svojim partnerom ponúka produkty s vysokou pridanou hodnotou a inteligentné systémové riešenia, ktoré im umožňujú dosahovať stále väčšie úspechy. Naše produkty a systémové riešenia prispievajú k šetrnému hospodáreniu so zásobami, zaručujú zdravú výživu a pomáhajú zlepšovať kvalitu ľudského života. Náš prínos je zhrnutý do nášho korporátneho cieľa: Tvoríme chémiu pre trvalo udržateľnú budúcnosť. Spoločnosť BASF vyvíja nové technológie s potenciálom hľadania odpovedí na globálne problémy, ako sú zmeny klímy, potreba vyššej energetickej efektívnosti a vyššej mobility. BASF ku koncu roka 2012 zamestnávala 113 000 ľudí a v roku 2012 vykázala tržby vo výške 78,7 miliárd eur. Akcie spoločnosti BASF sú obchodované na akciových trhoch vo Frankfurte (BAS), Londýne (BFA) a Zürichu (AN). Viac informácií o spoločnosti BASF nájdete na internete na adrese www.basf.com alebo na Social Media Newsroom na stránke newsroom.basf.com.

BASF v Slovenskej republike
Na Slovensku je spoločnosť BASF aktívna už niekoľko desaťročí. Prostredníctvom inteligentných riešení a vysoko kvalitných produktov pomáhame našim zákazníkom byť stále úspešnejšími. Odborníci BASF poskytujú poradenstvo nielen v oblasti spracovania produktov firmy BASF, ale aj na poli bezpečnosti, ochrany životného prostredia a úspor energie. Spoločnosť BASF je kompetentným partnerom všetkých dôležitých odvetví slovenského hospodárstva, ku koncu roka 2012 mala spoločnosť BASF na Slovensku 194 zamestnancov a v roku 2012 dosiahla obrat vo výške 104 miliónov eur. Ďalšie informácie o spoločnosti BASF na Slovensku sú dostupné na stránke www.basf.sk.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Súd napadol ceny plynu v Maďarsku, premiér hovorí o škandále
<< predchádzajúci článok
Produkcia francúzskeho priemyslu v januári klesla