Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

15. augusta 2014

Prváci majú niekedy z nástupu do školy obavy, pomôcť im môžu rodičia



Ilustračná snímka



Zdieľať
Ilustračná snímka Foto: TASR/Radovan Stoklasa
Bratislava 15. augusta (TASR) – Do prvého ročníka základných škôl by malo v nasledujúcom školskom roku nastúpiť 54.174 žiakov. V porovnaní s minulým školským rokom ich bude viac. V školskom roku 2013/2014 zasadlo do školských lavíc 53.165 chlapcov a dievčat.


Podľa školskej psychologičky Márie Bajaníkovej nástup do školy predstavuje dôležitý medzník v živote dieťaťa. "Prežívanie, ktoré sa s ním spája, je veľmi individuálne. Dieťa sa pripravuje na prijatie novej roly, o ktorej náplni zatiaľ ešte veľa nevie," vysvetlila. To, či sa dieťa nástupu do školy obáva, môže závisieť aj od toho, ako rodičia a prípadní školopovinní súrodenci o škole doma rozprávajú. "V praxi sa však stretávam skôr s tým, že deti sa na školu tešia," dodala.

Stávajú sa však aj prípady, keď pri nástupe do školy má dieťa obavy, strach a niekedy aj úzkosť. Niektoré majú napríklad strach z neznámeho, nevedia si predstaviť, čo ich v škole bude čakať. "Iné sa obávajú nového kolektívu - či si budú vedieť nájsť kamarátov, či budú schopné "zapadnúť". Táto obava môže byť zmiernená, keď prváčik do školy nastupuje spolu s kamarátmi z materskej školy," doplnila školská psychologička s tým, že deti, ktoré nenavštevovali škôlku, prežívať aj strach z odlúčenia od rodičov.

Prváka môžu svojím správaním zneistiť aj rodičia. "Niektorí z nich premietajú do predškoláka vlastnú neistotu, prípadne zlé skúsenosti so školou alebo školu prezentujú ako zdroj záťaže. Niekedy sa dokonca stáva, že sami robia zo školy strašiaka. Ak sa dieťa nespráva podľa ich predstáv, vyhrážajú sa, že v škole mu nikto nebude tolerovať neželané správanie," priblížila Bajaníková. Dieťa si takto podľa jej slov k škole buduje negatívny postoj a jeho strach sa stupňuje.

Rodiča by mali byť svojim deťom pri nástupe do školy nápomocní. "Najlepším spôsobom je rozvíjanie vlastností, ktoré sú nevyhnutné pre úspešnú adaptáciu dieťaťa už pred nástupom do školy. Medzi takéto vlastnosti patrí samostatnosť, zodpovednosť, vytrvalosť, úcta a rešpekt k autoritám a pravidlám, schopnosť zvládať neúspech, frustráciu. Budúcim školákom by mali rodičia zverovať rôzne úlohy, ktoré sú schopní samostatne splniť - napríklad upratať si hračky - a následne skontrolovať, ako ich vykonali," vysvetlila školská psychologička s tým, že dieťa sa musí naučiť poslúchať pokyny dospelého a chápať ich ako niečo dôležité.

Uvedené obavy zo školy môžu rodičia zmierniť aj rozhovormi s budúcimi prvákmi. "Vhodné je podeliť sa s vlastnými príhodami zo školy, prípadne príhodami starších súrodencov a ich pocitmi pred nástupom do školy. Vítaná je tiež "hra na školu" – na jednej strane poskytuje modelovú situáciu, ako to asi bude v škole vyzerať, na druhej strane dieťa do hry premieta vlastné prežívanie, čo poskytuje rodičovi možnosť lepšie mu porozumieť a následne pomôcť," doplnila Bajaníková.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Kancelária NR SR by mala budúci rok hospodáriť so sumou 23,6 mil. eur
<< predchádzajúci článok
Slávnostné otvorenie veľkolepej výstavy