Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

22. októbra 2006

Prokopovič vyčíta vláde málo financií na výstavbu ciest



Súčasná vláda nemá podľa bývalého ministra dopravy Pavla Prokopoviča (SDKÚ-DS) dostatok financií na dopravnú infraštruktúru. "Nemáte peniaze, dávate ich na plnenie populistických sľubov," ...



Zdieľať

BRATISLAVA 22. októbra (WEBNOVINY) - Súčasná vláda nemá podľa bývalého ministra dopravy Pavla Prokopoviča (SDKÚ-DS) dostatok financií na dopravnú infraštruktúru. "Nemáte peniaze, dávate ich na plnenie populistických sľubov," konštatoval v diskusnej relácii STV O päť minút dvanásť Prokopovič. Podľa súčasného ministra dopravy Ľubomíra Vážneho je na tento účel financií dostatok. Problémom je však nedostatočná príprava stavieb, čo odďaľuje samotný začiatok ich výstavby. "Mám ústnu dohodu s premiérom, ktorý prisľúbil, že ak bude zabezpečená príprava, z rezervy vlády budú uvoľnené financie," reagoval Vážny s tým, že aktuálny návrh štátneho rozpočtu na budúci rok v oblasti cestnej výstavby prezentuje presne taký objem financií, aký je možné reálne prestavať.
Príprava zanedbaná minulou vládou podľa Vážneho spôsobuje aj to, že v budúcom roku sa bude môcť reálne začať s výstavbou len troch úsekov ciest. "Ide o úsek Sverepec - Vrtižer, Žarnovica - Šášovské Podhradie a obchvat Svidníka," povedal Vážny. Na prípravu projektov a majetkovo-právneho vysporiadania stavieb by z objemu financií na cestnú infraštruktúru malo podľa ministra smerovať okolo 20 až 25 %. Problémom pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest sú podľa oboch diskutujúcich tzv. vyvolané investície, ktoré významne predražujú stavby. "Zhruba do dvoch mesiacov by sme to chceli ošetriť aj legislatívne", uviedol Vážny, ktorý zároveň plánuje zaviesť maximálne ceny pri stavbe ciest a znížiť celkové náklady na výstavbu o 10 %. Pri financovaní cestnej infraštruktúry sa okrem štátneho rozpočtu využijú v budúcom roku aj prostriedky z fondov Európskej únie, zatiaľ však Vážny neuvažuje o výstavbe ciest v systéme verejno - súkromného partnerstva (PPP). "Takéto projekty sa môžu robiť len tam, kde je to zmysluplné," zdôraznil Vážny, pričom podľa neho je zároveň nutné tento systém ošetriť aj legislatívne.

Prokopovič súčasnému ministrovi dopravy vytkol aj spôsob menovania manažérov do štátom vlastnených firiem. "Ani na jedno miesto nebolo urobené riadne výberové konanie a práve to mi prekáža," povedal Prokopovič s tým, že v minulosti boli miesta v železničných či iných spoločnostiach obsadzované vždy cez výberové konanie. Ako však dodal, ministrovi nezazlieva, že sa chce "obklopiť" ľuďmi, ktorým dôveruje. Podľa Vážneho je každý z menovaných manažérov odborníkom a je vo funkcii iba dočasne, do výberového konania. "Neviem si predstaviť pracovať s ľuďmi, ktorí majú iné myslenie", zdôvodnil personálne zmeny Vážny.

V otázke privatizácie Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s., (ZSSK Cargo) sa názory súčasného a predchádzajúceho ministra už tradične rozchádzajú. "AK Cargo nepredáme čím skôr, môže sa stať, že o pol roka či o rok oň nebude záujem a bez práce ostane niekoľko tisíc ľudí," konštatoval Prokopovič. Vážny však namietol, že až podnikateľský zámer ZSSK Cargo vytvorený novým manažmentom ukáže, či je firma životaschopná. Ak sa ukáže, že vývoj nie je dobrý, bude sa môcť podľa Vážneho začať uvažovať o predaji minoritného podielu v Cargu. "Momentálne ho chceme najmä reštrukturalizovať," dodal Vážny s tým, že je presvedčený, že premiéra o odpredaji minoritnej časti ZSSK Cargo nebude musieť presviedčať.

SITA


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Pápež pozdravil moslimov pri príležitosti ich veľkého sviatku
<< predchádzajúci článok
Deutsche Telekom zatiaľ neplánuje ďalšie prepúšťanie