|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
09. novembra 2007
Prokopovič tvrdí, že sa pripravuje vytunelovanie ZSSK Cargo
Vývoj okolo Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) označil opozičný poslanec NR SR za SDKÚ-DS Pavol Prokopovič v piatok na tlačovej besede za vykrádanie a prípravu na vytunelovanie. ...
Zdieľať
BRATISLAVA 9. novembra (WEBNOVINY) - Vývoj okolo Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) označil opozičný poslanec NR SR za SDKÚ-DS Pavol Prokopovič v piatok na tlačovej besede za vykrádanie a prípravu na vytunelovanie. Ak by sa podľa neho pripravovala výhodná privatizácia a predaj podniku za podmienok, ako predpokladala bývalá vláda Mikuláša Dzurindu, opozičná strana by to podporila. Bývalý minister dopravy v tejto súvislosti pripomenul, že predošlá vláda chcela ZSSK Cargo predať za 19,5 mld. Sk, ale terajší premiér Robert Fico a minister dopravy Ľubomír Vážny, keď boli v opozícii, privatizačné zámery vtedajšej vlády kritizovali ako rozpredávanie a rozkrádanie.
"Chystá sa vytunelovanie, vykradnutie tohto podniku spôsobom, že sa vytvorí spoločný podnik s Českými dráhami a ich divíziou Cargo, ktorá by sa mala osamostatniť v decembri. Slovenské Cargo by tam malo vstúpiť s menšinovým, najviac 34-percentným podielom," vyslovil predpoklad Prokopovič. Ako ďalej odhadol, ľahko by sa mohlo stať, že vedenie nového spoločného podniku o niekoľko rokov rozhodne, že tento podnik nesplnil ich očakávanie a vrátili by slovenské Cargo späť, ale už bez aktív a so starými vagónmi a niekoľko tisíc zamestnancami.
Od 1. januára 2009 má byť úplná liberalizácia nákladnej dopravy v Európskej únii, keď už budú mať spoločnosti voľný prístup s vlastnými dopravnými prostriedkami na trh iných členských štátov únie. "Nevidím dôvod, prečo by mali brať vysoko stratové Cargo, keď za rok ho môžu dostať úplne zadarmo a nemusia si zobrať partnera, ktorý je stratový," dodal Prokopovič o prípadnom záujme českého a rakúskeho Carga o slovenský podnik. Opozičný politik má podozrenie, že v pozadí je snaha vytiahnuť zo slovenského Carga aktíva a postupne sa ho zbaviť.
Vláda Fica podľa Prokopoviča nevie, čo robiť ďalej s týmto podnikom. "Nechce porušiť svoje slová a spustiť privatizáciu, aj keď si myslím, že už je veľmi neskoro. Kvôli liberalizácii nákladnej dopravy v Európskej únii o ňu už nebude mať nikto záujem," tvrdí politik SDKÚ-DS. Podľa neho do minuloročnej straty ZSSK Cargo vo výške necelých 2 mld. Sk bola zahrnutá aj rezerva za 1,2 mld. Sk na environmentálne záťaže, čo Prokopovič označil za umelo vytvorenú stratu. Pritom z uvedenej rezervy, ako dodal, nebolo nič použité.
O možnej budúcej užšej spolupráci ZSSK Cargo s českým partnerom ČD Cargo v rámci strategických rozvojových plánov informoval v októbri hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík. Vzhľadom na analýzu viacerých možností je však podľa neho zatiaľ predčasné špecifikovať, o akú formu spolupráce by malo ísť. ZSSK Cargo vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Zakladateľom a stopercentným vlastníkom akcií je štát, jeho práva ako akcionára vykonáva ministerstvo dopravy. ZSSK Cargo hospodárila podľa predbežných výsledkov v minulom roku so stratou 266,2 mil. Sk, čo medziročne znamená jej zníženie o 718,7 mil. Sk. ZSSK Cargo prepravila vlani 50,055 mil. ton tovaru, čo bolo oproti roku 2005 viac o 4,8 %. Spoločnosť ČD Cargo by mala vzniknúť vyčlenením nákladnej dopravy z Českých dráh v decembri tohto roku. Nákladná doprava ČD je piata najväčšia v Európe. Vlani prepravila vyše 80 mil. ton tovarov.
SITA