BRATISLAVA 11. marca (WEBNOVINY) - Plánovaný termín sprevádzkovania mýtneho systému na Slovensku od začiatku roka 2009 je podľa poslanca NR SR za opozičnú SDKÚ-DS Pavla Prokopoviča absolútne nereálny.
Všetko bude závisieť od ďalšieho postupu tendra na dodanie komplexnej služby elektronického výberu mýta, uviedol v utorok ďalej Prokopovič pre agentúru SITA. Doterajší priebeh tohto tendra podľa neho nenasvedčuje tomu, že by všetko išlo tak hladko, ako si to predstavuje ministerstvo dopravy. Za dôležitý takisto považuje systém, ktorý bude vybratý na sprevádzkovanie mýtneho systému, ako aj konkrétny projekt a časový harmonogram. Celý proces tendra na mýto je podľa Prokopoviča navyše netransparentný, keďže ministerstvo dopravy odmietlo zaradiť do jednotlivých komisií zástupcov opozície.
V prípade, ak by Národná diaľničná spoločnosť (NDS) uzatvorila zmluvu s víťazom súťaže do konca apríla tohto roku, za zostávajúcich osem mesiacov je podľa Prokopoviča ešte čas na namontovanie mýtneho systému, avšak neverí, že tento tender bude čoskoro ukončený. Zdôvodnil to doterajšími skúsenosťami, keď je mýtny tender druhýkrát opakovaný a jeho priebeh sa veľmi predlžuje.
Piati z ôsmich účastníkov, ktorí postúpili do druhého kola súťaže, majú predložiť NDS do 13. marca tohto roku svoje ponuky. Zmluva s prevádzkovateľom systému elektronického mýta by mohla byť podpísaná koncom apríla, prípadne v polovici mája. Na diskusnom fóre HN Clubu to 11. februára povedal minister dopravy Ľubomír Vážny. Ako dodal, po predložení ponúk aktuálnymi piatimi uchádzačmi v polovici marca predpokladá približne mesačnú lehotu na ich hodnotenie, ukončenie tendra však bude závisieť aj od termínov prípadných revíznych postupov. Termín zavedenia mýta od 1. januára 2009 platí, pre prípad nejakých komplikácií však je pripravená na prvý kvartál aj možnosť "zjemneného režimu" pri prevádzke systému mýta, povedal minister Vážny.
Súťaž na výber prevádzkovateľa mýtneho systému pre vozidlá nad 3,5 tony na zhruba 2 400 kilometroch komunikácií realizuje NDS, predpokladaná hodnota zákazky je 20 mld. Sk. NDS 17. januára tohto roku oficiálne odovzdala piatim z pôvodných ôsmich záujemcov súťažné podklady pre účasť v druhom kole súťaže. Súťažné podklady si prevzali slovensko-švajčiarske konzorcium vedené spoločnosťou Elektrovod Holding, a.s. Bratislava, ďalej skupina na čele s rakúskou firmou Kapsch TrafficCom AG, Viedeň, konzorcium Satways, ktoré vedie Slovak Telekom, a.s. Bratislava, ako aj skupina zložená z dvojice Ibertax, a.s. Bratislava a SanToll s.r.o. Bratislava (je za ňou francúzsky Sanef), a tiež skupina vedená talianskou diaľničnou spoločnosťou Autostrade per Í Italia S.p.A., Rím. V uvedených piatich medzinárodných združeniach je spolu 21 firiem z desiatich štátov vrátane Slovenska.
NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď. Ako kritériá na vyhodnotenie ponúk NDS uviedla ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku z hľadiska celkovej ceny za predmet zákazky, efektívnosti výberu mýta a kritérium mýtnej transakcie.
SITA