Projekty verejno–súkromného partnerstva (PPP) sú podľa mimovládnej organizácie Priatelia Zeme - CEPA spravidla predražené a výrazne zhoršujú finančné zaťaženie verejného sektora. Ich stanovisko ...
BRATISLAVA 8. decembra (WEBNOVINY) - Projekty verejno–súkromného partnerstva (PPP) sú podľa mimovládnej organizácie Priatelia Zeme - CEPA spravidla predražené a výrazne zhoršujú finančné zaťaženie verejného sektora. Ich stanovisko vyplýva zo štúdie s názvom "Nebezpečný náklad PPP – Riziká verejno–súkromných partnerstiev v strednej a východnej Európe“, ktorú vydali v spolupráci s CEE Bankwatch.
Podľa Priateľov Zeme - CEPA sa už v západnej Európe ukázalo, že PPP sú pre veľké projekty infraštruktúry pochybným investičným nástrojom. "V poslednom čase sa však politici začínajú opäť o PPP projekty zaujímať. Európska komisia napríklad navrhuje využívanie PPP projektov v rámci svojich opatrení na ozdravenie ekonomiky Európskej únie. Verejné finančné inštitúcie, ako sú Európska investičná banka (EIB) a Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD), tiež zamýšľajú zvýšiť svoju podporu pre PPP projekty v krajinách strednej a východnej Európy," uviedol aktivista z Priateľov Zeme - CEPA Roman Havlíček . Ako ďalej dodal, to sa deje aj napriek tomu, že tieto krajiny nespĺňajú podmienky pre financovanie PPP projektov stanovené samotnými bankami. "PPP projekty, samozrejme, nie sú žiadnym zázrakom, ktorý by priniesol dodatočné peniaze, ale iba zámerne maskujú dlh verejného sektora a odkladajú jeho splácanie na neskôr, čo vedie k niekoľkonásobnému predražovaniu investičných zámerov," uviedol Havlíček.
Aj slovenská vláda chce svoj plán výstavby financovať z úverov EIB a EBRD. "Priatelia Zeme-CEPA však vyzvali obidve banky, aby úvery na výstavbu diaľnic neposkytli, dokiaľ bude v platnosti zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach pri výstavbe diaľnic, ktorý je aj podľa názoru ústavných právnikov v rozpore s Európskym dohovorom o ľudských právach a s Ústavou SR, pretože umožňuje stavať a prevádzkovať diaľnice aj na nevyvlastnených cudzích pozemkoch bez kompenzácie vlastníkov," uviedol Havlíček, ktorý sa v organizácii Priatelia Zeme-CEPA venuje dopravným projektom. Aktivisti vo výzve poukázali aj na ďalšie problémy súvisiace s posudzovaním vplyvov na životné prostredie a s ekonomikou diaľničných PPP projektov. "Obe banky v súčasnosti tieto žiadosti o úvery posudzujú," dodal. Podľa neho je už teraz zrejmé, že tieto diaľnice budú až trikrát predražené oproti pôvodným predpokladom, z ktorých vychádzala vláda pri ich schvaľovaní. "A to sa ešte ani nezačalo stavať,“ skonštatoval Havlíček.
Hlavným dôvodom, prečo v krajinách strednej a východnej Európy stúpa popularita PPP, je podľa občianskych aktivistov účtovný trik, vďaka ktorému sa budúce splátky za PPP projekty nezarátavajú do deficitu verejných financií. "To však, samozrejme, neznamená, že nemôžu spôsobiť žiadne problémy. Napríklad, ak sa vláde nepodarí včas spustiť systém výberu mýta na diaľniciach a rýchlostných cestách, alebo ak budú príjmy z mýta nižšie, potom budú mať nasledujúce vlády veľký problém so splácaním," vysvetlil Havlíček.
Podľa koordinátora Priateľov Zeme-CEPA pre finančné inštitúcie Ivana Lesaya vlády krajín strednej a východnej Európy vidia PPP nesprávne, ako spôsob, ktorým sa dá vyhnúť dlhovému zaťaženiu verejného sektora. "Konečnú cenu však v každom prípade zaplatí verejnosť, napríklad prostredníctvom poplatkov za používanie diaľnic alebo cez svoje dane. Pritom verejnosti nie sú dostupné informácie o celkovom očakávanom zaťažení verejných rozpočtov v súvislosti s PPP projektmi počas nasledujúcich tridsiatich rokov a ani len netušíme, k čomu nás slovenská vláda a vlády ďalších krajín v regióne zaväzujú," skonštatoval Lesay.
Publikácia Nebezpečný náklad PPP má za cieľ prispieť k potrebnej diskusii o PPP projektov v regióne strednej a východnej Európy. Verejnosti je dostupná na internetovej stránke http://www.priateliazeme.sk/cepa/pdf/nebezpecny_naklad_PPP.pdf
SITA