|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
12. januára 2016
Projekt Senior Ombudsman ukázal, že vzdelávanie seniorov je dôležité
Za šesť mesiacov trvania projektu Senior Ombudsman - celoslovenská sieť sa na pobočky v Poprade a Bratislave v druhej polovici minulého roka obrátilo spolu takmer 600 ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/Pavol Remias
Poprad 12. januára (TASR) - Za šesť mesiacov trvania projektu Senior Ombudsman – celoslovenská sieť sa na pobočky v Poprade a Bratislave v druhej polovici minulého roka obrátilo spolu takmer 600 seniorov. Veľkému záujmu sa teší najmä bezplatná telefonická linka, ktorá bola seniorom k dispozícii počas pracovných dní. „Aj keď práca so seniormi nie je vždy jednoduchá, sme radi, že záujem o naše služby rastie. Ukazuje sa a sami seniori to potvrdzujú, že je treba ich vzdelávanie realizovať všetkými možnými prostriedkami a nájsť pre tieto informácie jednotnú platformu aj v rámci krajín Vyšehradskej štvorky,“ konštatoval predseda Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) v Poprade Michal Fáber. Čerstvou novinkou je v tomto kontexte spustenie projektu Združenia českých spotrebiteľov, ktorých inšpirovali práve slovenskí kolegovia, s názvom "Senioři mají svá ústavní práva, pomůže – Senior Ombudsman". Na novom webovom portáli www.seniorombudsman.cz už aj českí seniori nájdu množstvo informácií týkajúcich sa ich ľudských a ekonomických práv, odkazy na semináre finančného vzdelávania pre seniorov či poradenské organizácie, kam sa môžu obrátiť.
V rámci slovenského projektu Senior Ombudsman bolo vďaka spolupráci s Jednotou dôchodcov na Slovensku zorganizovaných 16 vzdelávacích seminárov. „Na základe najčastejšie sa opakujúcich podnetov sme vytypovali tri najbolestivejšie miesta slovenských dôchodcov. Sú nimi majetkové spory, dlhy a exekúcie a dodávatelia energií. Preto sme k týmto trom oblastiam vydali tri vzdelávacie manuály, ktoré budeme postupne distribuovať po celom Slovensku,“ dodal Fáber. Existencia pracoviska v Prešovskom kraji v minulom roku podľa neho ukázala veľký dopyt po jeho službách nielen zo strany seniorov, ale aj ich rodinných príslušníkov a priateľov. Preto v týchto aktivitách združenie plánuje pokračovať aj v tomto roku.
Hlavným cieľom projektu Senior Ombudsman - celoslovenská sieť, ktorý bol realizovaný s finančnou podporou Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR v rámci dotačného programu Podpora a ochrana ľudských práv a slobôd, je zabezpečiť v súlade s Ústavou SR spôsobilosť každého na práva.
„Chceme naučiť ľudí v dôchodkovom veku, že ponižujúce zaobchádzanie či tresty, ktorým sú vystavení doma, na úradoch alebo pri nákupoch, nesmú tolerovať. Zároveň, že nik nesmie obmedziť ich osobnú slobodu v snahe prinútiť ich konať v ich neprospech. Že ich právo na zachovanie ľudskej dôstojnosti, osobnej cti, dobrej povesti a na ochranu mena, na ochranu pred neoprávneným zasahovaním do rodinného a súkromného života, musia všetci rešpektovať,“ zdôraznila Petra Vargová Čakovská zo S.O.S.
Ústava SR deklaruje právo vlastniť majetok i ochranu vlastníctva, a preto sa ho seniori nemôžu vzdať prostredníctvom podpisu zmluvy uzavretej v tiesni, v nevedomosti, na diaľku či pod nátlakom. „Každý musí rešpektovať ich ústavné právo na nedotknuteľnosť obydlia a nevstupovať do ich bytu či domu bez povolenia a dôležité je, aby vedeli, že nemusia strpieť domáce násilie, vyhrážky ani odmietanie zo strany inštitúcií či jednotlivcov,“ uzavrela Vargová Čakovská.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR