BRATISLAVA 21. novembra (WN/PR) - SNG Bratislava Vodné kasárne: Rázusovo nábrežie 2 Esterházyho palác: Nám. Ľ. Štúra 4, 815 13 Bratislava 24. december (streda) - Štedrý večer - ZATVORENÉ 25. december (štvrtok) - Prvý sviatok vianočný - ZATVORENÉ 26. december (piatok) - Druhý sviatok vianočný – ZATVORENÉ Tel: (2) 54 43 20 81-82, e-mail: info@sng.sk, web: www.sng.sk Otvorené denne okrem pondelka od 10.00 do 17.30 hod. AKTUÁLNE VÝSTAVY Thomas Hoepker: Fotografie 1955 – 2005 SNG Esterházyho palác, Nám. Ľ. Štúra 4, 1. posch., Bratislava Trvanie výstavy: 6. november 2008 - 2. december 2008 Kurátor výstavy: Václav Macek Partneri – Stredoeurópsky dom fotografie Bratislava, Magnum Photos Paríž, Múzeum fotografie Mestského múzea Mníchov Thomasa Hoepker (1936 ) patrí k medzinárodne najúspešnejším nemeckým fotografom. Patrí k členom agentúry Magnum a je jej dlhoročným prezidentom. Autorova retrospektíva prezentuje päťdesiat rokov práce. Výstava obsahuje 200 diel, člení sa na tieto kapitoly – USA 1960 – 2001 (Cesty, Muhammad Ali, 11. September 2001, New York ), Nemecko 1959 – 1991. Fotografické eseje a cesty po Južnej Amerike, Ázii a Afrike, Portréty umelcov z USA a Nemecka (Jeff Koons, Andy Warhol, Jasper Johns, Robert Rauschenberg, Robert Frank, Loriot, Tomi Ungerer a Horst Janssen). Hoepker je zástancom výnimočnosti dokumentárnych hodnôt fotografickej tvorby, usiluje sa o autentickosť a chce byť svedkom doby. V mnohých jeho dielach objavujeme drobné gestá ľudskosti a tiché drámy všedného života. Druhá ruská avantgarda Nonkonformisti zo zbierky Bar-Gera SNG Esterházyho palác, Nám. Ľ. Štúra 4, 1. posch., Bratislava Trvanie výstavy: 14. november 2008 - 22. február 2009 Kurátori výstavy: Katarína Bajcurová Usporiadatelia: SNG a občianske združenie Syntesia Výstava priblíži slovenskej verejnosti neznámu tvorbu neoficiálnych sovietskych umelcov tzv. druhej ruskej avantgardy obdobia 1955 – 1988, umenie, ktoré stálo v opozícii k vtedajšiemu sovietskemu režimu. Hlavným krédom umelcov – nonkonformistov bolo uchovať si a obhájiť právo na umeleckú slobodu a nezávislosť i v ťažkých časoch občianskej neslobody a prenasledovania. Jej zostavovatelia, Kenda a Jacob Bar-Gera ju začali budovať už v šesťdesiatych rokoch 20. storočia v Nemecku, keď mená umelcov, ktorých diela zbierali boli absolútne neznáme. Zbierka obsahuje unikátne diela dnes už svetovo slávnych umelcov niekoľkých generácií, ako napr. Vladimír Nemuchin, V.Jakovlev, Ernst Neizvestnyj, Ilja Kabakov, Erik Bulatov, Ivan Čujkov, Vladimír Jankilevskij, Fransisko Infante a ďal. Pašovali sa zo ZSSR rôznymi ilegálnymi a poloilegálnymi spôsobmi za železnú oponu, ich zbierka je tak mimoriadne autentická nielen vzhľadom na ich umelecký vkus, ale i vyhranené – antitotalitárne – politické postoje. Výstava diel zo zbierky bola s veľkým úspechom uvedená v popredných múzeách Ruskej federácie, Nemecka, Izraela, Poľska a na ďalších miestach. Zahraničná výstava Slovenský obraz (anti-obraz) 20. storočie v slovenskom výtvarnom umení Jazdiareň Pražského hradu Trvanie výstavy: 27. október 2008 – 1. marec 2009 Nad výstavou prevzali záštitu Václav Klaus, prezident Českej republiky, a Ivan Gašparovič, prezident Slovenskej republiky Usporiadatelia: Správa Pražského hradu v spolupráci so Slovenskou národnou galériou s podporou Ministerstva kultúry SR a Ministerstva zahraničných vecí SR, Veľvyslanectva SR v Českej republike a Slovenského inštitútu v Prahe Idea a koncepcia výstavy: Katarína Bajcurová, generálna riaditeľka SNG Kurátori výstavy: Katarína Bajcurová, Aurel Hrabušický, Katarína Müllerová Architektonický návrh: Jindřich Smetana, Tomáš Kulík, Petr Doležal – Ateliér ANIMA Grafický dizajn výstavy: Martin Mistrík, Pavel Choma Výstava Slovenský obraz (anti-obraz) s podtitulom 20. storočie v slovenskom výtvarnom umení, pripravená Slovenskou národnou galériou a Správou Pražského hradu k 90. výročiu vzniku Československa, predstavuje v Jazdiarni Pražského hradu českej i medzinárodnej verejnosti najvýznamnejšie hodnoty slovenského výtvarného umenia uplynulého storočia. Názov výstavy cituje názov jedného z „anti-obrazov“ významného, predčasne zosnulého konceptualistu Júliusa Kollera (1939 – 2007), ktorého dielo dnes získava čoraz širšie medzinárodné uznanie. V tomto zmysle pojem „anti-obraz“ symbolicky otvára nové priestory na myslenie, odkazuje na nejednoznačnosť, ale i provokatívnosť uvažovania o našom bytí. Jedným z leitmotívov výstavy je otázka, aké bolo slovenské umenie, v čom bolo špecifické, ako videlo obklopujúci svet a akým spôsobom naň dokázalo reagovať. A tak „obraz“ v názve výstavy je chápaný všeobecnejšie: chceme vypovedať o slovenskom umení predovšetkým z hľadiska jeho vzťahu k špecifickej – obrazovej a obraznej – recepcii sveta Slávnostné uvedenie poštových známok zo zbierkového fondu SNG V spolupráci so Slovenskou poštou, a.s. a POFIS Kedy: 3. 12. 2008 o 16.30 hod. Kde: Vodné kasárne, expozícia Staré európske umenie, 1. poschodie. Rázusovo nábrežie 2 Emisný rad Umenie: Zoltán Palugyay (1898 – 1935) Dievča v bielom s továrenskými komínmi a kvetmi, 1932. Emisia Vianoce 2008: Antverpský maliar činný v 1. polovici 16. st. Svätá rodina. 1. polovica 16. st. Vstup na pozvánky. Hudobný cyklus Momento musicale. Stretnutia so slovenskou vokálnou budúcnosťou. Koncert študentov operného spevu Kedy: 10. 12. o 18.00 hod. Kde: Vodné kasárne, expozícia Staré európske umenie, 1. poschodie, Rázusovo nábrežie 2, vstupné 40.- Sk Stále expozície Staré európske umenie 16. – 18. storočia Vodné kasárne, 1. poschodie Koncepcia expozície Ivan Rusina Expozícia predstavuje v reprezentačnom výbere významné diela starého európskeho umenia renesancie, manierizmu a baroka zo zbierok SNG. Je rozčlenená podľa slohov i jednotlivých európskych škôl: po manierizme (H. van Aachen, D. Beccafumi, J. Brueghel) nasleduje holandská a flámska maľba 17. storočia (J. van Goyen, F. Francken, H. ten Oever) a talianske umenie 16. – 18. storočia (D. Fetti, A. Carraci, P. Batoni). Expozícia pokračuje menšími kolekciami anglického, nemeckého a španielskeho umenia, ktoré spolu podávajú relatívne ucelený pohľad premien umenia medzi rokmi 1500–1800. Gotické umenie Slovenska Vodné kasárne, 2. poschodie Koncepcia expozície Dušan Buran Expozícia gotického umenia predstavuje okrem známych skulptúr, tabuľových obrazov a rekonštruovaných oltárov od konca 13. až po začiatok 16. storočia v nových kontextoch aj akvizície zbierky gotického umenia posledných desiatich rokov. Okrem divácky pôsobivej inštalácie kurátor sleduje dva základné ciele: v prvom rade sprostredkovať stredoveký artefakt nielen ako estetický objekt, ale aj ako predmet určitej historickej situácie. Návštevníkom ponúka v rámci nového informačného systému podrobnejšie komentáre k vybratým pamiatkam, kombináciou diel naznačuje geografické súvislosti a v textoch nezabúda ani na ich obsah, štýl, liturgické prostredie či problematiku reštaurovania. Barokové umenie na Slovensku Vodné kasárne, 2. poschodie, sála Koncepcia expozície Katarína Chmelinová Expozícia barokového umenia predstavuje výberovú kolekciu umeleckých diel zo zbierok SNG, ktorá sleduje vývoj výtvarného prejavu v 17. a 18. storočí na našom území. Zaznamenáva premeny baroka od jeho raných podôb, cez vrcholnú až po neskorú fázu v klasicizujúcich i rokokových polohách. Medzi vystavenými obrazmi sú diela J. Kupeckého, J. Bogdana, ako aj práce nasledovateľov P. Trogera J. L. Krakera a J. I. Mildorfera. Domácu tvorbu zastupujú maliari J. G. Kramer, Š. M. Izbighy, A. F. Oeser a E. Schrott. Sochárska produkcia v dreve, kameni i kove je reprezentovaná prácami V. Stadlera, dielne J. R. Donnera, plastikami D. I. Stanettiho či F. X. Seegena. Celú kolekciu uzatvárajú ukážky odliatkov charakterových hláv od F. X. Messerschmidta. Umenie 19. storočia na Slovensku Vodné kasárne, 1. poschodie, chodba Koncepcia expozície Katarína Beňová Maliarske a sochárske diela slovenských a so Slovenskom spätých autorov podávajú obraz o umení 19. storočia, ktoré vo vývoji sledovalo stredoeurópsky výtvarný prejav. Prešlo dobovými štýlovými premenami, počínajúc klasicizmom cez biedermeier a romantizmus až k realizmu a plenérizmu, čo dokumentuje tvorba J. Czauczika, K. Marka, J. B. Klemensa, P. M. Bohúňa, L. Mednyánszkeho, D. Skuteckého, J. Hanulu a ďalších. Z výtvarných druhov prevládol u nás najmä portrét, ale záujem sa obracal aj ku krajine, zátišiu a koncom storočia i k žánrovým motívom. Zmena programu vyhradená!