|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. marca 2011
Program revitalizácie železníc má byť pre vládu prijateľný
Program revitalizácie železničných spoločností je podľa štátneho tajomníka ministerstva dopravy Arpáda Érseka (Most-Híd) zodpovedne pripravený a je v takej podobe, že by ...
Zdieľať
Ilustračné foto: SITA/APBRATISLAVA 15. marca (WEBNOVINY) - Program revitalizácie železničných spoločností je podľa štátneho tajomníka ministerstva dopravy Arpáda Érseka (Most-Híd) zodpovedne pripravený a je v takej podobe, že by mal byť pre vládu prijateľný. Informoval o tom v utorok agentúru SITA v rámci prvého dňa 7. Fóra koľajovej dopravy v Bratislave. Érsek nechcel predbiehať rozhodnutie vlády, ktorá bude o revitalizačnom programe pre železnice rokovať na stredajšom zasadnutí. Štátny tajomník je osobne proti tomu, aby bolo v rámci Operačného programu Doprava presunutých z rozvoja infraštruktúry integrovaných dopravných systémov na výstavbu diaľnic 250 mil. eur. "Nie je to rozhodnuté, ale myslím si, že zo železníc by peniaze nemali odísť. Najprv musíme čerpať peniaze, ktoré sú teraz, tie musíme použiť. Až potom môžeme peniaze, ktoré nebudú použiteľné pre časovú tieseň alebo nepripravenosť, presunúť na diaľnice," dodal Érsek.
Érsek vo vystúpení na konferencii pripomenul, že železnice boli sedemnásť rokov na pokraji záujmu verejnosti. "Armáda železničiarov prežívala, vedenie sa skôr staralo, ako riešiť obstarávania, na rozvoj sa zabúdalo. Výsledkom takého správania je dlh 1 mld. eur. V takom stave sme v júli prebrali železnice. Máme dve možnosti - nechať železnice padnúť, alebo ich ozdraviť. Rozhodli sme sa pre druhú, ťažšiu cestu," povedal štátny tajomník rezortu dopravy v úvode stretnutia odborníkov o rozvoji železničnej dopravy. Vyslovil zároveň nádej, že vláda nájde pochopenie a podporí snahu o ozdravenie železníc. Za dôležité označil, aby sa na železnice presunula doprava z preplnených ciest, aby boli nosným prvkom dopravnej politiky a ich stav zodpovedal súčasnosti. Revitalizácia pre to vytvára nové príležitosti. Ak šanca na opätovné naštartovanie železníc nebude využitá, neskôr už podľa Érseka zrejme nebude. Pripravované zmeny, dodal, sú najzásadovejšou reformou železníc od elektrifikácie tratí.
Rezort dopravy podľa Érseka nechce, aby Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. padla a s ňou aj tisíce jej pracovníkov, preto hľadá možnosti zvýšenia prepravy tovarov a vytvárania partnerstva s veľkými hráčmi, napríklad na Ukrajine či v Rusku. "Znížili sme od začiatku tohto roka poplatok za železničnú dopravnú cestu, ktorý bol najvyšší v Európskej únii. Slovensko kvôli tomu dopravcovia obchádzali. Dnes sme na úrovni porovnateľnej s priemerom EÚ. Železnice Slovenskej republiky pokračujú v modernizácií tratí," povedal ďalej Érsek s tým, že modernizácia železníc na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu bude pokračovať na sever po Žilinu.
Osobná doprava na železnici sa od budúceho roka otvorí súkromným dopravcom, keď spoločnosť RegioJet začne prevádzkovať prepravu na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno. O desať rokov by mohli súkromní dopravcovia prevádzkovať asi tretinu objemu osobnej železničnej prepravy. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. od konca minulého roka využíva prvý nový poschodový vlak, druhý pribudne v pondelok 21. marca a ďalších dvanásť do konca tohto roka.
Érsek vo vystúpení na konferencii pripomenul, že železnice boli sedemnásť rokov na pokraji záujmu verejnosti. "Armáda železničiarov prežívala, vedenie sa skôr staralo, ako riešiť obstarávania, na rozvoj sa zabúdalo. Výsledkom takého správania je dlh 1 mld. eur. V takom stave sme v júli prebrali železnice. Máme dve možnosti - nechať železnice padnúť, alebo ich ozdraviť. Rozhodli sme sa pre druhú, ťažšiu cestu," povedal štátny tajomník rezortu dopravy v úvode stretnutia odborníkov o rozvoji železničnej dopravy. Vyslovil zároveň nádej, že vláda nájde pochopenie a podporí snahu o ozdravenie železníc. Za dôležité označil, aby sa na železnice presunula doprava z preplnených ciest, aby boli nosným prvkom dopravnej politiky a ich stav zodpovedal súčasnosti. Revitalizácia pre to vytvára nové príležitosti. Ak šanca na opätovné naštartovanie železníc nebude využitá, neskôr už podľa Érseka zrejme nebude. Pripravované zmeny, dodal, sú najzásadovejšou reformou železníc od elektrifikácie tratí.
Rezort dopravy podľa Érseka nechce, aby Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. padla a s ňou aj tisíce jej pracovníkov, preto hľadá možnosti zvýšenia prepravy tovarov a vytvárania partnerstva s veľkými hráčmi, napríklad na Ukrajine či v Rusku. "Znížili sme od začiatku tohto roka poplatok za železničnú dopravnú cestu, ktorý bol najvyšší v Európskej únii. Slovensko kvôli tomu dopravcovia obchádzali. Dnes sme na úrovni porovnateľnej s priemerom EÚ. Železnice Slovenskej republiky pokračujú v modernizácií tratí," povedal ďalej Érsek s tým, že modernizácia železníc na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu bude pokračovať na sever po Žilinu.
Osobná doprava na železnici sa od budúceho roka otvorí súkromným dopravcom, keď spoločnosť RegioJet začne prevádzkovať prepravu na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno. O desať rokov by mohli súkromní dopravcovia prevádzkovať asi tretinu objemu osobnej železničnej prepravy. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. od konca minulého roka využíva prvý nový poschodový vlak, druhý pribudne v pondelok 21. marca a ďalších dvanásť do konca tohto roka.