|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. augusta 2008
Prognóza vývoja svetového bankovníctva na rok 2008 – polročná aktualizácia
Úverová kríza, ktorá spôsobila nestabilné prostredie v bankovníctve, prináša každý deň nové skutočnosti. Banky tak musia čeliť neustále sa meniacemu ekonomickému prostrediu.
Zdieľať
Úverová kríza, ktorú urýchlili problémy s nedisciplinovanosťou pri poskytovaní úverov na americkom hypotekárnom trhu, spôsobila v bankovníctve nemalé napätie. Potom, čo došlo k navýšeniu úrokových sadzieb a poklesu cien nehnuteľností v USA v dôsledku platobnej neschopnosti dlžníkov, investori rýchlo stratili záujem o cenné papiere spojené s nekvalitnými hypotékami a krátko nato taktiež o ostatné sekuritizované aktíva. Vzhľadom k integrácii kapitálových trhov sa výsledky rýchlo prejavili po celom svete a mali dopad na banky, obchodníkov s cennými papiermi a zaisťovacie fondy v USA, Európe a Ázii.
Vzhľadom k rozbúrenej situácii na trhu, ekonomickému spomaleniu a očakávanému znižovaniu výnosov bude väčší dôraz kladený na znižovanie nákladov. Dosiahnutie zásadných dlhodobých úspor takýmto spôsobom, ktorý nenaruší finančnú výkonnosť spoločnosti a nezvýši jej expozíciu voči rizikám, bude kľúčovým pravidlom úspechu v nasledujúcom období.
Ďalším následkom úverovej krízy boli časté zmeny v najužšom vedení mnohých inštitúcií. Trh práce kvalifikovaných odborníkov a schopných vedúcich pracovníkov s patričnou integritou je v súčasnosti v napätom stave. Veľkou témou na diskusiu sa tak určite stáva potreba talent managementu.
Posledných niekoľko rokov sa banky venovali riešeniu radu nových a stále zložitejších regulačných požiadaviek. Momentálna situácia svetovej ekonomiky tento proces určite nezastaví, skôr naopak. V neposlednom rade by teda banky mali urýchlene prijať scenáre pre integrovaný prístup, ktorý pokryje rôzne regulačné požiadavky naraz, zvýši efektivitu a zároveň skvalitní dodržiavanie predpisov (compliance management).
„Aj keď sa finančná kríza prejavila hlavne v Spojených štátoch a bankám v strednej a východnej Európe sa závažnejšie problémy vyhli, vyššie uvedené závery platia všeobecne aj pre náš región. Ten, kto sa rýchlo neprispôsobí, nemôže byť v súčasnom globálnom prostredí úspešný. Preto by aj banky v našom prostredí mali začať konať,“ uviedol k štúdii Mike Jennings, vedúci partner pre finančné inštitúcie v strednej Európe spoločnosti Deloitte.
Kľúčové otázky, ktoré sa podľa spoločnosti Deloitte, budú musieť riešiť v najbližšom čase
· Návrat do štandardnej situácie: Ponaučenie z hypotekárnej krízy.
Potreba zmien v základných oblastiach: podmienky poskytovania úverov, metódy oceňovania majetku, adekvátnosť rezerv na úverové straty a kapitál, vnútorný kontrolný mechanizmus, riadenie podsúvahových rizík a zverejňovanie informácií o rizikách.
· Budovanie pobočky budúcej generácie.
Zmena úlohy pobočiek - z miesta, kde sa len uskutočňujú transakcie, sa stávajú centrá poradenstva a predaja.
· Zabezpečenie dostatku talentovaných pracovníkov.
Zabezpečenie dlhodobého dostatku talentovaných vedúcich pracovníkov prostredníctvom špeciálnych programov (talent management).
· Zníženie nákladovej náročnosti spojenú s plnením rastúcich regulačných požiadaviek:
- integrované riadenie rizík a zabezpečenie súladu so zákonnými požiadavkami;
- prijatie integrovaného, celofiremného prístupu k zabezpečeniu súladu s regulačnými požiadavkami, ktorý posilní efektivitu a zároveň skvalitní riadenie rizík.
· Dlhodobo udržateľná banka:
- kde sa šetrný prístup k životnému prostrediu kombinuje s prostredím pozitívne nakloneným podnikaniu;
- využitie veľkých obchodných príležitostí, ktoré prináša ekologicky uvedomelá spoločnosť.
· Konsolidácia platobného styku: Čas jednať.
Realizácia organizačných zmien presahujúcich zavedené štruktúry a následne vytvorenie inovatívnych „centrálnych“ systémov, ktoré zjednodušia platobné systémy a povedú k obmedzeniu nákladov a zvýšeniu flexibility.
Úplne znenie štúdie je k dispozícii na: