10. februára 2016
Ilustračné foto Foto: TASR/APBratislava 10. februára (TASR) - Produkcia vajec na Slovensku je na hranici rentability.
"Spotrebiteľské ceny vajec vlani výrazne ovplyvňovali marže obchodných reťazcov, ktoré sa pohybujú v rozpätí od 36 do 102 %. Zatiaľ čo odbytové ceny slovenských producentov sú pod priemerom EÚ a dlhodobo stagnujú, spotrebiteľské ceny rastú," uviedol tlačový tajomník Únie hydinárov Slovenska (ÚHS) Ľubomír Urban.
Obchodné reťazce by podľa hydinárov mali zreálniť svoje marže a netlačiť výrobcov vajec do znižovania spotrebiteľských cien.
"Tí v súčasnej situácii už nemajú kam ustupovať. Zároveň očakávajú, že konzumné slepačie vajcia sa dostanú aspoň do uvažovanej druhej skupiny vybraných potravín s 10-% DPH," zdôraznil.
Produkcia vajec v uplynulom roku podľa ÚHS po obnovení výroby vo veľkokrtíšskej firme zaznamenala nárast na celkový objem 1,1 miliardy kusov, čo znamená, že Slovensko je v tejto komodite na 100 % sebestačné, aj keď podiel na celkovom predaji sa pohybuje na úrovni 90 %.
Podľa prieskumu ÚHS vo veľkoobchodných reťazcoch na začiatku februára 2016 mali v regáloch iba slovenské vajcia reťazce COOP Jednota, CBA, Lidl a Terno.
"Naopak, najväčšiu ponuku dovozových vajec (z Poľska) malo Tesco," informoval Urban.
V roku 2015 sa na Slovensko najviac vajec dovážalo z Česka, kam aj vzhľadom na spomínanú sebestačnosť smerovalo najviac slovenských vajec. Do Poľska, odkiaľ sa vlani zaznamenal druhý najväčší dovoz vajec, však slovenskí výrobcovia nevyvážali vôbec.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR