|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
31. mája 2011
PROCHÁZKA: Zmeny v Ústave SR majú nízku pridanú hodnotu
Relatívne nízku pridanú hodnotu má podľa šéfa ústavnoprávneho parlamentného výboru Radoslava Procházku (KDH) návrh na zmenu Ústavy SR, reagujúci na ...
Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: SITA/Tomáš BenedikovičBRATISLAVA 31. mája (WEBNOVINY) - Relatívne nízku pridanú hodnotu má podľa šéfa ústavnoprávneho parlamentného výboru Radoslava Procházku (KDH) návrh na zmenu Ústavy SR, reagujúci na schválenú ústavu Maďarskej republiky z dielne poslancov Smeru-SD Mareka Maďariča a Róberta Madeja.
Opoziční zákonodarcovia chcú v Ústave SR zakotviť, že Slovenská republika zaručuje základné individuálne práva a slobody a že uznáva len princíp individuálneho výkonu práv osôb patriacich k národnostným menšinám.
Základné práva a slobody Ústava SR podľa Procházku zaručuje aj v súčasnosti, preto z interpretačného hľadiska hodnotí pridanú hodnotu takéhoto ustanovenia ako „blížiacu sa nule.“ Implicitne prítomný je podľa neho v Ústave aj druhý bod navrhnutý opozičnými poslancami, teda že SR uznáva len princíp individuálneho výkonu práv.
Ako však skonštatoval Procházka počas rozpravy k návrhu, „ide o natoľko špecifický kontext, že si myslím, že by mohol mať svoj význam, a pri čiastočne zmenenej formulácii by súčasné znenie bolo možné dokonca právne-esteticky skrášliť.“ Nevylúčil preto, že návrh v hlasovaní o postúpení do druhého čítania podporí. V ďalšom legislatívnom procese totiž bude podľa neho možnosť baviť sa o návrhu omnoho poctivejšie.
Procházka pokus opozičných poslancov na zmenu Ústavy SR privítal, prekáža mu však, že nevyvinuli snahu o koaličnú podporu. Potom to podľa neho nebudí dojem úprimného záujmu o zmenu, ale skôr dojem, že účelom je samoúčelná politická sebaprezentácia. Na prijatie ústavného zákona je potrebná podpora ústavnej väčšiny, teda 90 poslancov. Do druhého čítania však stačí nadpolovičná väčšina.
Opoziční zákonodarcovia chcú v Ústave SR zakotviť, že Slovenská republika zaručuje základné individuálne práva a slobody a že uznáva len princíp individuálneho výkonu práv osôb patriacich k národnostným menšinám.
Základné práva a slobody Ústava SR podľa Procházku zaručuje aj v súčasnosti, preto z interpretačného hľadiska hodnotí pridanú hodnotu takéhoto ustanovenia ako „blížiacu sa nule.“ Implicitne prítomný je podľa neho v Ústave aj druhý bod navrhnutý opozičnými poslancami, teda že SR uznáva len princíp individuálneho výkonu práv.
Ako však skonštatoval Procházka počas rozpravy k návrhu, „ide o natoľko špecifický kontext, že si myslím, že by mohol mať svoj význam, a pri čiastočne zmenenej formulácii by súčasné znenie bolo možné dokonca právne-esteticky skrášliť.“ Nevylúčil preto, že návrh v hlasovaní o postúpení do druhého čítania podporí. V ďalšom legislatívnom procese totiž bude podľa neho možnosť baviť sa o návrhu omnoho poctivejšie.
Procházka pokus opozičných poslancov na zmenu Ústavy SR privítal, prekáža mu však, že nevyvinuli snahu o koaličnú podporu. Potom to podľa neho nebudí dojem úprimného záujmu o zmenu, ale skôr dojem, že účelom je samoúčelná politická sebaprezentácia. Na prijatie ústavného zákona je potrebná podpora ústavnej väčšiny, teda 90 poslancov. Do druhého čítania však stačí nadpolovičná väčšina.