|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 27.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Filoména
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP
Praha 14. augusta (TASR) - Turbulencie otriasajúce tureckou ekonomikou budú mať vplyv aj na české firmy. Napríklad energetická spoločnosť ČEZ priznáva, že prudký pokles tureckej líry ju poškodzuje, naopak, Energo-Pro dostáva zaplatené v dolároch, takže sa súčasnej situácie nebojí. Česko-turecká komora ale upozorňuje, že rizikom nie je len prepad líry či recesia, ale aj zásahy tureckého prezidenta do právneho systému, uviedol server iHNED.cz.Energo-Pro, ktorá v Turecku prevádzkuje päť vodných elektrární a ďalšie dve má rozostavané, uvádza, že v prípade všetkých svojich tureckých projektov dostáva zaplatené v dolároch. "Prepad tureckej líry má tak na našu firmu minimálny vplyv," tvrdí výkonný riaditeľ spoločnosti Pavel Váňa.
Na druhej strane pražský Metrostav, ktorý v Istanbule stavia podzemnú lanovku a depo metra za 1,3 miliardy Kč (50,60 milióna eur), dostáva zaplatené v lírach. Napriek tomu sa poklesu tureckej meny neobáva. Firma tvrdí, že riziko vyplývajúce z nestability tureckej meny je v prípade obidvoch projektov započítané.
V krajine, do ktorej české firmy vyviezli vlani tovar a služby za viac než 53 miliárd Kč, pôsobí aj pološtátny ČEZ. Český koncern sa netají tým, že padajúca líra mu spôsobuje škody dlhodobo, pretože zaplatené dostáva práve v lírach.
Firma by si údajne mohla zabezpečiť kurzové riziko u niektorej z bánk. Tie ale vedia, že turecká mena je riziková, a preto poplatky za kurzové zabezpečenie ženú neúmerne vysoko. Spoločnosť tak zo svojich tureckých investícií vykazuje kurzovú stratu, napriek tomu hlási, že jej turecký podnik Akenerji dosahuje prevádzkový zisk okolo 1 miliardy eur.
Škoda Auto sa zasa chváli, že na svoj ôsmy najväčší trh dodala vlani 25.000 áut a za 1. polrok tohto roka predala už viac než 12.000 vozidiel. Firma ale zároveň dodáva, že s poklesom líry oproti euru jej autá zdražia. A to pravdepodobne povedie k poklesu dopytu. Celkovo Turecko patrí medzi 20 najväčších českých obchodných partnerov.
Podľa Česko-tureckej komory pritom na tureckom trhu nečakajú exportérov iba riziká spojené s padajúcou lírou. Komora uvádza, že vývozy, ktoré z Česka do Turecka plynú, majú skôr vyššiu pridanú hodnotu, čo tlmí negatívnu stránku kurzového výkyvu.
Upozorňuje ale aj na iné než kurzové riziká. "Právny systém sa v súčasnosti mení v dôsledku zásahov prezidenta Erdogana, čo v investoroch vyvoláva neistotu z hľadiska zabezpečenia investícií ako takých," povedal šéf komory Aleš Eppinger.
Pripomína, že investori musia v Turecku skladať bankové záruky. "Čoskoro však môže nastať situácia, keď z krajiny nebude možné vyvádzať devízy," dodal Eppinger. "Preto je vhodnejšie takéto záruky skladať radšej inde než v Turecku," radí šéf Česko-tureckej komory.
Podobne hovorí aj české ministerstvo zahraničných vecí. To navyše upozorňuje na previazanosť tureckej ekonomiky so zvyškom sveta. "Turecká ekonomika je významná a ovplyvňuje množstvo ďalších globálnych trhov. Môže ísť o ďalší čriepok k možnej globálnej kríze, ktorá by viedla k poklesu dopytu po českom exporte," uviedol Martin Tlapa, námestník ministra zahraničných vecí pre ekonomickú spoluprácu.
(1 EUR = 25,692 CZK)
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR