|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. novembra 2005
Privatizácia letísk: termín sa blíži, kiksov pribúda
Zo záujemcov, ktorí sa zúčastňujú súťaže o kúpu dvoch tretín letiska M. R. Štefánika v Bratislave a letiska v Košiciach, vyhrá ten, kto ponúkne najviac peňazí do štátnej kasy a ako investíciu do letísk (financie majú pri rozhodovaní váhu 70 percent).
Zdieľať
Za podnikateľský plán je 20 percent a za kúpu oboch letísk v jednom balíku desatina. Najlepšia cena však môže byť ohrozená, hoci ministerstvo dopravy takýto scenár nepripúšťa.
Termín predloženia záväzných ponúk je 21. november, predbežne sú v hre štyria záujemcovia. Protimonopolný úrad však ešte na jar upozorňoval ministerstvo dopravy na jedného zo záujemcov - konzorcium TwoOne, ktorého spoločníkom je aj Viedenské letisko Schwechat. Majetkovým prepojením letísk by vzhľadom na ich blízkosť mohol vzniknúť monopol. Okrem toho, odborníci dávnejšie varovali pred tým, že Schwechat by sa mohol rozvíjať na úkor Bratislavy, kam by presunul napríklad nákladnú dopravu. To komentuje Karl Sevelda z TwoOne: „Ako pre bratislavské letisko, tak aj pre viedenské letisko, Raiffeisen Zentralbank či Pentu prinesie viac výhod rozvoj týchto letísk.“ TwoOne, ktoré sa podľa rakúskej tlače stáva privatizačným favoritom, malo aj ďalší problém. Jeho člen Reiffeisen Zentralbank, má majetkové a personálne prepojenie na spoločnosť Away. Aj tá bola s firmou Vinci Airports na užšom zozname o privatizáciu letiska. Vinci svoju účasť v tendri minulý týždeň stiahla. Prepojenie záujemcov je proti pravidlám hry.
Na takýto problém mal upozorniť privatizačný poradca Meinl Bank - je to v popise jeho práce. Minister dopravy Pavol Prokopovič nevidí dôvod, prečo by mala byť ohrozená samotná privatizácia. Hovorca rezortu Tomáš Šarluška sa vyjadril, že: „ministerstvo to nepovažuje za zlyhanie poradcu a nevidí dôvod celú vec dramatizovať“. Ide vraj o mediálny ťah. Niektorí analytici však v znížení počtu záujemcov na štyroch vidia možné ohrozenie kúpnej ceny letísk. Profesor Antonín Kazda z katedry leteckej dopravy na Žilinskej univerzite problém nazval pochybením poradcu: „Je jednoznačné, že prepojenie dvoch záujemcov o letiská bolo. Je to veľký lapsus zo strany organizácie, ktorá berie za poradenské služby nemalé peniaze.“
A. Kazda zdôrazňuje, že letiská potrebujú investora: „Sú v stave, že už teraz je päť minút po dvanástej. Každý z privatizačných partnerov má svoje plusy a mínusy, no kým nie sú známe ponuky, nedá sa povedať, ktorý je lepší. Najdôležitejšie je, aký bude manažment; na Slovensku sme svedkami mnohých podnikov, do ktorých po privatizácii nastúpili druho- a treťotriedni manažéri. Aj podľa toho vyzerajú.“
Na ťahu je ministerstvo dopravy. Musí nastaviť privatizačnú zmluvu tak, aby neohrozila rozvoj leteckej dopravy na Slovensku. Ak to rezort dokáže, azda si zlepší renomé, o ktoré prišiel pri predaji telekomu alebo pri (ne)vstupe tretieho mobilného operátora.
Na takýto problém mal upozorniť privatizačný poradca Meinl Bank - je to v popise jeho práce. Minister dopravy Pavol Prokopovič nevidí dôvod, prečo by mala byť ohrozená samotná privatizácia. Hovorca rezortu Tomáš Šarluška sa vyjadril, že: „ministerstvo to nepovažuje za zlyhanie poradcu a nevidí dôvod celú vec dramatizovať“. Ide vraj o mediálny ťah. Niektorí analytici však v znížení počtu záujemcov na štyroch vidia možné ohrozenie kúpnej ceny letísk. Profesor Antonín Kazda z katedry leteckej dopravy na Žilinskej univerzite problém nazval pochybením poradcu: „Je jednoznačné, že prepojenie dvoch záujemcov o letiská bolo. Je to veľký lapsus zo strany organizácie, ktorá berie za poradenské služby nemalé peniaze.“
A. Kazda zdôrazňuje, že letiská potrebujú investora: „Sú v stave, že už teraz je päť minút po dvanástej. Každý z privatizačných partnerov má svoje plusy a mínusy, no kým nie sú známe ponuky, nedá sa povedať, ktorý je lepší. Najdôležitejšie je, aký bude manažment; na Slovensku sme svedkami mnohých podnikov, do ktorých po privatizácii nastúpili druho- a treťotriedni manažéri. Aj podľa toho vyzerajú.“
Na ťahu je ministerstvo dopravy. Musí nastaviť privatizačnú zmluvu tak, aby neohrozila rozvoj leteckej dopravy na Slovensku. Ak to rezort dokáže, azda si zlepší renomé, o ktoré prišiel pri predaji telekomu alebo pri (ne)vstupe tretieho mobilného operátora.
Kto chce naše letiská
1. Konzorcium španielskej spoločnosti Abertis, britského prevádzkovateľa letísk TBI a finančnej skupiny J&T.
2. Konzorcium TwoOne - prevádzkovateľ viedenského letiska Flughafen Wien, skupina Penta a rakúska banka Raiffeisen Zentralbank.
3. Konzorcium Independent Slovak Airport Partners (ISAP) združuje nemeckú letiskovú spoločnosť Köln-Bonn Airport, kanadskú firmu SNC-Lavalin International, firmu Airport Consulting Vienna a infraštrukturálny fond GalaxyS.
4. Na zozname figuruje aj turecký staviteľ a prevádzkovateľ letísk Tepe Akfen Ventures.
Vojtech Hollan
Súvisiace články:
Pozícia Schwechatu sa zhoršuje (8. 11. 2005)
Žaloba za privatizáciu letiska (24. 10. 2005)
Badínčania chcú späť lukratívne pozemky (21. 10. 2005)
Miliónové vklady (13. 10. 2005)
V Sliači neveria, že peniaze prídu nezištne (12. 10. 2005)