|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 2.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Dnes je Pamiatka zosnulých
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
14. októbra 2016
Prísnejšie emisné testy prekvapivo opäť povedú k zväčšeniu motorov
Čoraz prísnejšie emisné testy v Európe v dôsledku škandálu Volkswagenu prinášajú prekvapujúci dôsledok - väčšie motory. Automobilky, ktoré strávili posledné ...
Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR/AP
Paríž 14. októbra (TASR) - Čoraz prísnejšie emisné testy v Európe v dôsledku škandálu Volkswagenu prinášajú prekvapujúci dôsledok - väčšie motory. Automobilky, ktoré strávili posledné desaťročie znižovaním zdvihového objemu motorov, aby splnili emisné normy, zrejme budú musieť podniknúť nákladný obrat. Podľa viacerých analytikov najnovšie testy v premávke poukázali na nedostatky menších motorov.Ako informuje agentúra Reuters, Renault, General Motors a VW údajne uvažujú o tom, že v priebehu nasledujúcich troch rokov začnú znova vyrábať väčšie motory alebo úplne zastavia výrobu najpredávanejších malých agregátov. Ostatní výrobcovia budú pravdepodobne tento krok nasledovať.
Automobilky dlhé roky udržiavali krok s čoraz prísnejšími emisnými normami tým, že znižovali zdvihový objem motorov a pokles výkonu kompenzovali turbodúchadlami. Medzičasom sú trojvalcové motory s objemom do jedného litra bežné v segmente kompaktných vozidiel a niektoré modely Fiatu dokonca jazdia s dvojvalcovými motormi.
Tieto mini motory doteraz úspešne absolvovali testy v laboratórnych podmienkach s nereálne miernymi teplotami a nízkymi rýchlosťami. Automobilky, úrady aj ekologické skupiny vedeli, že emisie v reálnej premávke sú oveľa vyššie, no nezrovnalosťami sa nikto vážne nezaoberal. To sa ale zmení. Od budúceho roka sa emisie oxidov dusíka budú testovať realistickejšími metódami a všetky vozidlá budú musieť prísnejšie normy splniť do roku 2019. Spotreba a testy emisií oxidu uhličitého budú nasledovať o dva roky neskôr.
Najmenšie motory výrazne presahujú emisné normy, ak jazdia s vyšším zaťažením než v testovacích podmienkach. Horúčava z turbodúchadiel v dieselových motoroch vytvára oxidy dusíka, ktoré až 15-násobne prevyšujú limity. Benzínové agregáty zas majú vyššiu spotrebu a do ovzdušia vypúšťajú viac pevných častíc a oxidu uhoľnatého.
Automobilky momentálne mlčia, no znalci sektora poskytli niektoré podrobnosti. Napríklad, GM nevyrobí nástupcu súčasného 1,2-litrového dieselu, keď v roku 2019 uvedie na trh nový motor. Podľa informovaných zdrojov najmenší motor bude o 25 až 30 % väčší.
VW nahradí svoj trojvalcový 1,4-litrový diesel väčším štvorvalcovým agregátom so zdvihovým objemom 1,6 litra, ktorý bude poháňať malé a kompaktné modely, ako napríklad Polo. Renault zas údajne plánuje takmer 10-% zväčšenie svojho 1,6-litrového dieselu R9M, ktorý v roku 2011 nahradil 1,9-litrový motor. Jeho 0,9-litrový benzínový motor H4B vstrekuje palivo naviac, aby zabránil prehriatiu, čo spôsobuje vyššie emisie nespálených uhľovodíkov, pevných častíc a oxidu uhoľnatého.
Znalci branže tvrdia, že čistenie výfukových plynov pomocou nových technológií by bolo príliš drahé. Preto sa automobilky zbavia trojvalcov a nahradia ich väčšími motormi s vyšším krútiacim momentom pri nižších otáčkach, čím zlepšia chladenie. Zvyšovanie zdvihového objemu je podľa nich európskym fenoménom, keďže v Severnej Amerike, Číne a ďalších reformných krajinách sa používajú väčšie motory a tak majú dostatok priestoru pre znižovanie ich zdvihového objemu a emisií.
Analytici predpovedajú, že prísnejšie testy môžu úplne "zabiť" dieselové motory so zdvihovým objemom do 1,5 litra a benzínové pod 1,2 litra. To však prinesie väčšie výzvy pri plnení emisných limitov a urýchli rozvoj hybridných a elektrických pohonov. Podľa ich názoru automobilky nemôžu znižovať objem motorov donekonečna, je to možné len do určitého bodu. Následne budú musieť pristúpiť k alternatívnym riešeniam, najmä hybridným. V budúcnosti bude downsizing znamenať, napríklad, menší agregát v kombinácii s elektromotorom.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR