|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 18.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Eugen
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
23. mája 2006
Prioritou SMK pre ďalšie obdobie školský zákon
Mnohé z cieľov vlády sa v školstve podarilo splniť, ale SMK je kritická voči tomu, že stále neexistuje tzv. školský zákon, teda zákon o výchove a vzdelávaní. Stalo sa to napriek rôznym snahám o ...
Zdieľať
BRATISLAVA 23. mája (WN/SITA) - Mnohé z cieľov vlády sa v školstve podarilo splniť, ale SMK je kritická voči tomu, že stále neexistuje tzv. školský zákon, teda zákon o výchove a vzdelávaní. Stalo sa to napriek rôznym snahám o presadenie tejto normy. Podľa ministra školstva a podpredsedu SMK Lászlóa Szigetiho je však dobré, že názory rôznych politikov sa v tomto smere už zbližujú a je teda predpoklad, že školský zákon bude prijatý v nasledujúcom volebnom období. Školský zákon sa snažil presadiť Szigetiho predchodca Martin Fronc (KDH), ktorého návrh zákona je podľa súčasného ministra progresívny. O troch alebo štyroch oblastiach navrhovaného zákona však treba ešte podľa Szigetiho rokovať. Prijatie školského zákona a naštartovanie obsahovej reformy sa pritom stáva prioritou SMK pre nasledujúce volebné obdobie.
Prioritou je rovnako posilnenie financovania regionálneho školstva. SMK chce presadiť, aby toto financovanie dosiahlo 5 percent HDP. Bude sa pritom snažiť novelizovať zákon o financovaní škôl, pretože ten súčasný "nie úplne korektne rieši problémy vidieckych škôl". SMK sa bude podľa Szigetiho snažiť predĺžiť prechodné obdobie súčasného zákona, počas ktorého môžu zriaďovatelia v rámci dohodovacieho konania vyrokovať navýšenie peňazí. Podľa Szigetiho by sa lehota na uplatňovanie garantovaného minima mala predĺžiť minimálne pre málotriedky a iné špecifické prípady. Málotriedky chce pritom SMK zachovať. Zaviesť chce aj školské autobusy.
Vo svojom programe myslí SMK aj na národnostné školy. Chce presadiť starostlivosť o tieto školy v rámci metodicko-pedagogických centier a navrhuje aj zmeny v rámci Štátneho pedagogického ústavu. Chce, aby na ňom vzniklo samostatné oddelenie, ktoré sa bude zaoberať problematikou a servisom pre národnostné školy, najmä pre školy s vyučovacím jazykom maďarským, dodal Szigeti. SMK chce tiež posilniť postavenie učiteľa. V regionálnom školstve by mal dosiahnuť plat pedagógov 1,2 až 1,3-násobok priemerného platu v národnom hospodárstve, v prípade vysokých škôl by to bolo 1,6 až 1,8-násobok.
S viacerými krokmi súčasnej vlády SMK súhlasí. Pozitívne hodnotí zavedenie normatívneho financovania, zriadenie krajských školských úradov i zavedenie povinného predmetu náboženskej výchovy v alternácii s etickou výchovou. Rovnako oceňuje zavedenie dvojúrovňového systému maturít, či monitoring deviatakov alebo sociálne štipendiá pre deti zo znevýhodneného prostredia. Pozitívum je podľa SMK aj zredukovanie počtu učebných a študijných odborov v rámci odborného vzdelávania.
Z vysokého školstva ocenil Szigeti predovšetkým vznik Univerzity Jánosa Selyeho v Komárne, ako aj navýšenie financovania vysokých škôl. Posilnenie systému sociálnych štipendií a zavedenie motivačných štipendií pre vysokoškolákov. Rovnako pozitívne hodnotí aj nárast zdrojov na vedu a výskum.
FOTO:SITA