Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Auto moto

19. apríla 2007

Príjmy z mýta môžu v prvom roku výberu dosiahnuť 4 mld. Sk



Príjmy z elektronického výberu mýta pre vozidlá nad 3,5 tony a autobusy na spoplatnených úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku by mali dosiahnuť výšku približne 4 mld. Sk v prvých ...



Zdieľať

BRATISLAVA 19. apríla (WEBNOVINY) - Príjmy z elektronického výberu mýta pre vozidlá nad 3,5 tony a autobusy na spoplatnených úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku by mali dosiahnuť výšku približne 4 mld. Sk v prvých dvanástich mesiacoch po plánovanom zavedení systému od začiatku roka 2009. K tomuto termínu by mala byť na základe štúdie spoplatnená cestná sieť v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. Informoval o tom vo štvrtok riaditeľ pre stratégiu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. Tibor Schlosser. Generálny riaditeľ spoločnosti Igor Choma dodal, že počiatočná sadzba mýta by sa mohla pohybovať v rozsahu 4 až 6 Sk za kilometer. NDS plánuje vyhlásiť tender na výstavbu a prevádzku systému elektronického výberu mýta na desať rokov v období od júna do augusta tohto roka a očakáva, že sa v súťaži zúčastní päť až osem konzorcií. Výsledok súťaže má byť podľa NDS známy ešte do konca tohto roka.

Budúci rok by mal potom slúžiť na prípravu a skúšky vybraného druhu elektronického výberu mýta. NDS v plánovanom tendri nebude špecifikovať spôsob technológie výberu mýta. Do úvahy prichádza napr. mikrovlnný systém, ktorý funguje od tohto roka v Českej republike, alebo bezbariérový satelitný systém fungujúci v Nemecku. Pri oboch systémoch je však nutná vo vozidle zabudovaná palubná jednotka. Ide o elektronické zariadenie, umožňujúce automatickú realizáciu mýtnych transakcií minimálne s možnosťou určenia kategórie vozidla bez zastavenia.

Mikrovlnný mýtny systém je založený na spracovávaní údajov z komunikácie medzi palubnou jednotkou vo vozidle a cestným čítacím zariadením umiestneným na pevne zabudovanej bráne v telese dopravnej infraštruktúry. Satelitný mýtny systém funguje na princípe sledovania polohy spoplatneného vozidla prostredníctvom satelitných systémov a preto nevyžaduje budovanie ďalších zariadení v dopravnej infraštruktúre. Každý z nich má však svoje výhody a nevýhody.

Podľa informácií agentúry SITA na Slovensku by mohol byť zvolený tzv. hybridný mýtny systém, ktorý by bol niečím medzi mikrovlnným a satelitným systémom. "Hybridný systém zahŕňa v sebe prvky mikrovlnného aj satelitného systému. Môže to nastať napríklad vtedy, ak v satelitnom systéme bude potrebné niektoré veci zabezpečiť mikrovlnným systémom. Je veľká pravdepodobnosť hybridného systému," povedal I. Choma v rozhovore pre agentúru SITA. Ako pritom dodal, veľa bude záležať od toho, aký systém predstavia účastníci tendra.

Ako informoval T. Schlosser, NDS popri príprave na vyhlásenie obstarávania na výstavbu a prevádzku elektronického výberu mýta spracováva aj vyhlášku s vymedzením spoplatnených cestných úsekov. Výška mýta bude určená nariadením vlády SR a zohľadní predovšetkým investičné náklady, náklady na údržbu a stavebné opravy spoplatnenej siete. Výber mýta bude príjmom NDS určeným na výstavbu, opravy a údržbu cestnej siete.

Predbežný záujem o účasť v súťaži na zriadenie elektronického výberu mýta prejavili napríklad Siemens Electronic Tolling spolu s firmou Siemens, s.r.o., Bratislava, ako aj dcérske spoločnosti Deutsche Telekom - Slovak Telekom a Satellic Traffic Management, ďalej firma Kapsch a tiež francúzsky SANEF.

SITA


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Volkswagen očakáva v roku 2008 hrubý zisk 5,1 mld. eur
<< predchádzajúci článok
Britský herec Jude Law sa opäť zamiloval