|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 24.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adam a Eva
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. januára 2009
Prieskum UPC: Ako sa pred TV obrazovkou správajú slovenskí diváci v porovnaní s európskymi
Aj keď slovenskí diváci určite radi sledujú domáce seriály z lekárskeho prostredia, podľa prieskumu sú populárnejšie zahraničné seriály s touto tematikou. V tom však nie sú v Európe sami: podobne ...
Zdieľať
BRATISLAVA 28. januára (WN/PR) - Aj keď slovenskí diváci určite radi sledujú domáce seriály z lekárskeho prostredia, podľa prieskumu sú populárnejšie zahraničné seriály s touto tematikou. V tom však nie sú v Európe sami: podobne je to nielen v susednom Česku, ale aj vo väčšine európskych krajín. A viete, že slovenskí diváci najčastejšie sledujú televíziu zo vzdialenosti 2 až 4 metre?
Tieto a ďalšie informácie zistil tradičný paneurópsky prieskum o správaní sa televíznych divákov, ktorý na Slovensku a v ďalších 11 krajinách na vzorke 5773 respondentov na sklonku minulého roku uskutočnil vedúci európsky poskytovateľ televíznych, internetových a telefónnych služieb, spoločnosť UPC. Na Slovensku spoločnosť UPC pôsobí prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti UPC BROADBAND SLOVAKIA, poskytujúcej televízne, internetové a telefónne služby.
Tento rok sa prieskum zameral na doplnkové služby ako nástroj na zvýšenie diváckeho komfortu a na zdravotnú starostlivosť prostredníctvom televízie. Prieskum priniesol tieto všeobecné závery:
Aký jednoduchý je diaľkový ovládač a z akej vzdialenosti sledujeme televíziu: Diaľkové ovládanie považujú diváci vo všetkých sledovaných európskych krajinách za jednoduchý prístroj. Len v Maďarsku a Rakúsku ho vnímajú ako nie až príliš jednoduchý. U nás ho až 67% oslovených hodnotí ako jednoduchý, 32% ako primerane jednoduchý a 2% ako zložitý prístroj. Podobne ako s diaľkovým ovládaním je to v prevažnej väčšine krajín aj so vzdialenosťou, z akej sledujeme televíziu. Na Slovensku až 82% divákov podľa prieskumu sleduje televíziu zo vzdialenosti 2 až 4 metrov. Zo 4 až 5 metrov sleduje obrazovku len 9% divákov a z diaľky viac ako 5 metrov iba 1% respondentov. V ostatných európskych krajinách sleduje televíziu zo vzdialenosti 2 až 4 metrov 80% divákov.
Doplnkové služby ako nástroj na zvýšenie diváckeho komfortu: Spomedzi doplnkových funkcií, ktoré ponúkajú televízne prijímače (nemáme na mysli set top boxy, ale samotné televízory) diváci v Európe najlepšie hodnotia funkciu Zoom (43% respondentov). Nasledujú funkcie Úprava nastavenia titulkov, Voľba dabingu pre všetky relácie, či Voľba titulkov pre každú reláciu. Funkcia Zoom je vysoko hodnotená aj slovenskými divákmi (48%), za najlepšiu však považujú funkciu Voľba dabingu pre všetky relácie (51%). Napriek tejto jasne deklarovanej potrebe však uvedené služby využíva len malé percento respondentov. Viac než polovica Európanov (57%) napríklad údajne nikdy nevyužila možnosť zapnutia titulkov prostredníctvom teletextu, i keď je táto služba všeobecne dostupná, a 32% percent používa túto funkciu len príležitostne. Túto funkciu podľa prieskumu nikdy nevyužilo až 45% slovenských divákov a najčastejšie ju využívajú v Poľsku, Rumunsku a Maďarsku.
Tlačený televízny program alebo digitálny?: Európski aj slovenskí diváci ako zdroje pre orientáciu v TV programe v takmer rovnakej miere využívajú tlačených programových sprievodov, ako aj internet či digitálnych programových sprievodcov (EPG – elektronický sprievodca programom). Kým ešte pred niekoľkými rokmi boli hlavným zdrojom noviny a časopisy, prieskum ukazuje, že diváci diverzifikovali svoje zdroje informácií o televíznom programe. Tlačený televízny program sa podľa prieskumu používa prevažne v Rakúsku, Česku a Poľsku, najmenej ho využívajú v Rumunsku. Internet ako zdroj informácií o televíznom programe najviac využívajú v Česku, najmenej zasa v Írsku a Slovinsku.
Zahraničné seriály z lekárskeho prostredia sú obľúbenejšie ako domáce: Zahraničné televízne seriály z lekárskeho prostredia sú u slovenských divákov populárnejšie než domáce. Zahraničné preferuje takmer dvakrát viac respondentov (60%) než domáce (37%). Seriály ako Dr. House, Pohotovosť či Klinika Grace sú však populárnejšie než domáce vo všetkých európskych krajinách. Keď ide o informatívne a reality show relácie z lekárskeho prostredia, až 17% Slovákov radi sleduje relácie venované extrémnym premenám vzhľadu, vrátane chirurgických zásahov.
Účasť v lekárskych reláciách: Väčšine slovenských divákov (58%) nijako neprekáža sledovať v televízii chirurgické zákroky. Toto číslo je ešte o 10% vyššie, ak sa na obrazovke neobjaví krv. Podobne ako vo väčšine ostatných európskych krajinách, zhruba štvrtine slovenských respondentov nie je príjemné sledovať v televízii explicitné zábery chirurgických operácií. Okrem toho, takmer každý tretí Európan a takmer každý štvrtý Slovák odpovedal, že by dal súhlas k televíznemu nakrúcaniu, pri ktorom by sa podrobil lekárskej alebo kozmetickej operácii. Motivujúcim faktorom je podľa respondentov vzdelávacia hodnota relácie, ale aj finančná odmena za účasť. Až 64% Slovákov by sa však takémuto zákroku pred kamerami nikdy nepodrobila a to preto, lebo ide o súkromnú záležitosť ako aj z obavy, že by operácia nemusela byť úspešná.
Lekárske rady cez TV obrazovku: Až 76% slovenských a 72% európskych divákov podľa prieskumu pozitívne hodnotí televízne relácie, kde praktickí lekári alebo špecialisti poskytujú praktické tipy o chorobách a ich liečení. Traja zo štyroch Slovákov považujú takéto relácia ako užitočné. Prieskum ďalej ukazuje, že až 58% slovenských divákov by využívalo interaktívnu konzultáciu s lekárom, ak by sa ponúkala prostredníctvom televízie. Ako hlavné dôvody uvádzajú, že by si tak ušetrili návštevu u praktického lekára alebo že by sa mohli na televízneho lekára obracať aj s menšími problémami. Ďalších 25% respondentov by takúto službu využilo v prípade núdze, alebo ak by nebola žiadna iná možnosť.
O prieskume
Tradičný televízny prieskum UPC sa uskutočnil od októbra do decembra 2008, s 5 773 účastníkmi v 12 krajinách: Holandsko, Belgicko, Írsko, Rakúsko, Švajčiarsko, Poľsko, Maďarsko, Česká republika, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko a (prvý krát) v Chile. Ide už o 5. každoročný prieskum UPC, ktorý je zároveň jedným z najrozsiahlejších doposiaľ vykonaných prieskumov verejnej mienky tohto druhu. Prieskum bol uskutočnený v spolupráci so spoločnosťou Research International, vedúcou medzinárodnou prieskumnou agentúrou, metódou face to face a on-line panelov.
Dôležité - poznámka pre médiá: Výsledky tohto prieskumu alebo jeho časti je možné publikovať len s podmienkou uvedenia zdroja, ktorým je spoločnosť UPC. Podrobnejšie výsledky prieskumu, grafy, tabuľky a obrázky nájdete na www.upc.sk ako aj na http://transfer.hillandknowlton.com (Name: UPC, Password: Survey01) alebo kontaktujte: Jaroslav Kolár, hovorca UPC BROADBAND SLOVAKIA, e-mail: jkolar@upc.sk
UPC Broadband: UPC Broadband je európska divízia spoločnosti Liberty Global, Inc. vedúceho svetového medzinárodného prevádzkovateľa káblovej televízie. UPC ponúka televízne internetové a hlasové služby približne 10 miliónom zákazníkov v 10 európskych krajinách. Víziou spoločnosti je sprístupniť úžasný, niekedy však komplikovaný digitálny svet, jednoducho pre každého. UPC zamestnáva v Európe takmer 15 000 pracovníkov usilujúcich sa o to, aby do služieb poskytovaných spoločnosťami UPC vnášali jednoduchý a osobnostný ľudský prístup.
Tieto a ďalšie informácie zistil tradičný paneurópsky prieskum o správaní sa televíznych divákov, ktorý na Slovensku a v ďalších 11 krajinách na vzorke 5773 respondentov na sklonku minulého roku uskutočnil vedúci európsky poskytovateľ televíznych, internetových a telefónnych služieb, spoločnosť UPC. Na Slovensku spoločnosť UPC pôsobí prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti UPC BROADBAND SLOVAKIA, poskytujúcej televízne, internetové a telefónne služby.
Tento rok sa prieskum zameral na doplnkové služby ako nástroj na zvýšenie diváckeho komfortu a na zdravotnú starostlivosť prostredníctvom televízie. Prieskum priniesol tieto všeobecné závery:
Aký jednoduchý je diaľkový ovládač a z akej vzdialenosti sledujeme televíziu: Diaľkové ovládanie považujú diváci vo všetkých sledovaných európskych krajinách za jednoduchý prístroj. Len v Maďarsku a Rakúsku ho vnímajú ako nie až príliš jednoduchý. U nás ho až 67% oslovených hodnotí ako jednoduchý, 32% ako primerane jednoduchý a 2% ako zložitý prístroj. Podobne ako s diaľkovým ovládaním je to v prevažnej väčšine krajín aj so vzdialenosťou, z akej sledujeme televíziu. Na Slovensku až 82% divákov podľa prieskumu sleduje televíziu zo vzdialenosti 2 až 4 metrov. Zo 4 až 5 metrov sleduje obrazovku len 9% divákov a z diaľky viac ako 5 metrov iba 1% respondentov. V ostatných európskych krajinách sleduje televíziu zo vzdialenosti 2 až 4 metrov 80% divákov.
Doplnkové služby ako nástroj na zvýšenie diváckeho komfortu: Spomedzi doplnkových funkcií, ktoré ponúkajú televízne prijímače (nemáme na mysli set top boxy, ale samotné televízory) diváci v Európe najlepšie hodnotia funkciu Zoom (43% respondentov). Nasledujú funkcie Úprava nastavenia titulkov, Voľba dabingu pre všetky relácie, či Voľba titulkov pre každú reláciu. Funkcia Zoom je vysoko hodnotená aj slovenskými divákmi (48%), za najlepšiu však považujú funkciu Voľba dabingu pre všetky relácie (51%). Napriek tejto jasne deklarovanej potrebe však uvedené služby využíva len malé percento respondentov. Viac než polovica Európanov (57%) napríklad údajne nikdy nevyužila možnosť zapnutia titulkov prostredníctvom teletextu, i keď je táto služba všeobecne dostupná, a 32% percent používa túto funkciu len príležitostne. Túto funkciu podľa prieskumu nikdy nevyužilo až 45% slovenských divákov a najčastejšie ju využívajú v Poľsku, Rumunsku a Maďarsku.
Tlačený televízny program alebo digitálny?: Európski aj slovenskí diváci ako zdroje pre orientáciu v TV programe v takmer rovnakej miere využívajú tlačených programových sprievodov, ako aj internet či digitálnych programových sprievodcov (EPG – elektronický sprievodca programom). Kým ešte pred niekoľkými rokmi boli hlavným zdrojom noviny a časopisy, prieskum ukazuje, že diváci diverzifikovali svoje zdroje informácií o televíznom programe. Tlačený televízny program sa podľa prieskumu používa prevažne v Rakúsku, Česku a Poľsku, najmenej ho využívajú v Rumunsku. Internet ako zdroj informácií o televíznom programe najviac využívajú v Česku, najmenej zasa v Írsku a Slovinsku.
Zahraničné seriály z lekárskeho prostredia sú obľúbenejšie ako domáce: Zahraničné televízne seriály z lekárskeho prostredia sú u slovenských divákov populárnejšie než domáce. Zahraničné preferuje takmer dvakrát viac respondentov (60%) než domáce (37%). Seriály ako Dr. House, Pohotovosť či Klinika Grace sú však populárnejšie než domáce vo všetkých európskych krajinách. Keď ide o informatívne a reality show relácie z lekárskeho prostredia, až 17% Slovákov radi sleduje relácie venované extrémnym premenám vzhľadu, vrátane chirurgických zásahov.
Účasť v lekárskych reláciách: Väčšine slovenských divákov (58%) nijako neprekáža sledovať v televízii chirurgické zákroky. Toto číslo je ešte o 10% vyššie, ak sa na obrazovke neobjaví krv. Podobne ako vo väčšine ostatných európskych krajinách, zhruba štvrtine slovenských respondentov nie je príjemné sledovať v televízii explicitné zábery chirurgických operácií. Okrem toho, takmer každý tretí Európan a takmer každý štvrtý Slovák odpovedal, že by dal súhlas k televíznemu nakrúcaniu, pri ktorom by sa podrobil lekárskej alebo kozmetickej operácii. Motivujúcim faktorom je podľa respondentov vzdelávacia hodnota relácie, ale aj finančná odmena za účasť. Až 64% Slovákov by sa však takémuto zákroku pred kamerami nikdy nepodrobila a to preto, lebo ide o súkromnú záležitosť ako aj z obavy, že by operácia nemusela byť úspešná.
Lekárske rady cez TV obrazovku: Až 76% slovenských a 72% európskych divákov podľa prieskumu pozitívne hodnotí televízne relácie, kde praktickí lekári alebo špecialisti poskytujú praktické tipy o chorobách a ich liečení. Traja zo štyroch Slovákov považujú takéto relácia ako užitočné. Prieskum ďalej ukazuje, že až 58% slovenských divákov by využívalo interaktívnu konzultáciu s lekárom, ak by sa ponúkala prostredníctvom televízie. Ako hlavné dôvody uvádzajú, že by si tak ušetrili návštevu u praktického lekára alebo že by sa mohli na televízneho lekára obracať aj s menšími problémami. Ďalších 25% respondentov by takúto službu využilo v prípade núdze, alebo ak by nebola žiadna iná možnosť.
O prieskume
Tradičný televízny prieskum UPC sa uskutočnil od októbra do decembra 2008, s 5 773 účastníkmi v 12 krajinách: Holandsko, Belgicko, Írsko, Rakúsko, Švajčiarsko, Poľsko, Maďarsko, Česká republika, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko a (prvý krát) v Chile. Ide už o 5. každoročný prieskum UPC, ktorý je zároveň jedným z najrozsiahlejších doposiaľ vykonaných prieskumov verejnej mienky tohto druhu. Prieskum bol uskutočnený v spolupráci so spoločnosťou Research International, vedúcou medzinárodnou prieskumnou agentúrou, metódou face to face a on-line panelov.
Dôležité - poznámka pre médiá: Výsledky tohto prieskumu alebo jeho časti je možné publikovať len s podmienkou uvedenia zdroja, ktorým je spoločnosť UPC. Podrobnejšie výsledky prieskumu, grafy, tabuľky a obrázky nájdete na www.upc.sk ako aj na http://transfer.hillandknowlton.com (Name: UPC, Password: Survey01) alebo kontaktujte: Jaroslav Kolár, hovorca UPC BROADBAND SLOVAKIA, e-mail: jkolar@upc.sk
UPC Broadband: UPC Broadband je európska divízia spoločnosti Liberty Global, Inc. vedúceho svetového medzinárodného prevádzkovateľa káblovej televízie. UPC ponúka televízne internetové a hlasové služby približne 10 miliónom zákazníkov v 10 európskych krajinách. Víziou spoločnosti je sprístupniť úžasný, niekedy však komplikovaný digitálny svet, jednoducho pre každého. UPC zamestnáva v Európe takmer 15 000 pracovníkov usilujúcich sa o to, aby do služieb poskytovaných spoločnosťami UPC vnášali jednoduchý a osobnostný ľudský prístup.