|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
23. marca 2017
Prieskum ukázal, čo brzdí rozvoj stavebníctva na Slovensku
Slovenské stavebníctvo najviac brzdí v rozvoji nekvalitná a komplikovaná legislatíva, korupcia a zlá platobná morálka zákazníkov. V Kvartálnej analýze slovenského ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR
Bratislava 23. marca (TASR) – Slovenské stavebníctvo najviac brzdí v rozvoji nekvalitná a komplikovaná legislatíva, korupcia a zlá platobná morálka zákazníkov. V Kvartálnej analýze slovenského stavebníctva spoločnosti CEEC Research za 1. štvrťrok 2017 to tvrdia riaditelia stavebných firiem. Najmenšiu prekážku vidia v nedostatku privátnych zákaziek.Za najväčšiu brzdu pre ďalší rozvoj stavebníctva na Slovensku označujú šéfovia spoločností nekvalitnú a príliš komplikovanú legislatívu. Na stupnici od nula do 10, kde desiatka predstavuje najväčšiu prekážku v rozvoji, dali tomuto faktoru známku 7,6. Za ďalšie problematické faktory, negatívne ovplyvňujúce rozvoj sektora, považujú korupciu v stavebníctve (7,5 bodu) a zlú platobnú morálku (7,3 bodu).
Najmenší vplyv má podľa prieskumu, naopak, nedostatok privátnych zákaziek (5,4 bodu). Veľké stavebné firmy navyše pociťujú významný problém v nedostatku verejných zákaziek, spoločnosti zamerané na pozemné stavebníctvo zase v chýbajúcich pracovníkoch (oboje 7,1 bodu). Firmy orientované na inžinierske stavby si tiež sťažujú na veľmi dlhé lehoty pre prípravu stavieb (7,2 bodu).
„Rýchlosť a transparentnosť procesov schvaľovania a vyjadrovania sa k stavebným zámerom sú najväčšou brzdou rozvoja. Pokiaľ sa investor rozhodne investovať do výstavby nehnuteľnosti s určitým podnikateľským zámerom, je nemysliteľné, aby celý administratívny proces trval rok a viac,“ uviedol riaditeľ spoločnosti PS Stavby Miloš Milanovič.
„V sortimente dopravnej infraštruktúry dlho očakávame aspoň čiastočnú koncepciu plánu výstavby. Investície a zavádzanie nových technológií v tomto sortimente stoja stavebné spoločnosti nemalé prostriedky a vyžadujú plán využitia týchto investícií. A to bez reálneho plánu obstarávania strategických projektov nebude fungovať,“ upozornil riaditeľ spoločnosti Hochtief SK Miroslav Beka.
Zmenu v platobnej morálke svojich zákazníkov nezaznamenali v poslednom období tri štvrtiny (72 %) riaditeľov. Šestnásť percent stavebných spoločností hovorilo v tomto smere o zhoršení stavu a desatina (12 %) pociťuje v súčasnosti zlepšenie. O niečo horšie skúsenosti majú firmy zamerané na inžinierske stavby, ktoré zhoršenie platobnej morálky zmieňovali v pätine (19 %) prípadov.
Termín splatnosti pritom nie je dodržaný v priemere u pätiny (18,9 %) pohľadávok, a to naprieč sektorom bez ohľadu na veľkosť alebo zameranie firmy. Pohľadávky, ktoré už spoločnosti považujú za nedobytné, tvoria desatinu (9 %) ich portfólia. Najvyššie percento nedobytných pohľadávok pociťujú inžinierske spoločnosti (11,5 %). Výrazne lepšie si vedú veľké stavebné firmy, ktoré za nedobytné považujú v priemere 3,2 % svojich pohľadávok.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR