|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
03. júna 2017
PRIESKUM: Tretina rodinných firiem má vo vlastníctve ďalšiu generáciu
Iba tretina rodinných firiem na Slovensku má vo svojom vlastníctve zastúpenú ďalšiu generáciu. Ukázali to výsledky Barometra rodinných podnikov v Európe z roku 2016, ktorý ...
Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR/AP
Bratislava 3. júna (TASR) – Iba tretina rodinných firiem na Slovensku má vo svojom vlastníctve zastúpenú ďalšiu generáciu. Ukázali to výsledky Barometra rodinných podnikov v Európe z roku 2016, ktorý uskutočnila poradenská spoločnosť KPMG a do ktorého sa zapojili aj predstavitelia slovenských podnikov tohto typu.Pozitívny výhľad do budúcnosti má 63 % rodinných podnikov na Slovensku, čo je najmenej za posledné tri roky. Neutrálne sa na budúcnosť pozerá 32 % a negatívne 5 %.
Až 81 % rodinných podnikov plánovalo počas nasledujúceho roka zvýšiť svoj obrat. Za rastúcim obratom je najmä vyšší dopyt na trhu, potvrdilo to 44 % respondentov. Ďalších 39 % zástupcov firiem uviedlo ako hlavný faktor rastu obratu optimalizáciu, respektíve vytvorenie nového produktu alebo služby.
Podľa prieskumu 79 % rodinných podnikov v roku 2016 zvýšilo alebo udržalo zamestnanosť. Vlani pritom 53 % lokálnych rodinných firiem znížilo počet svojich aktivít v zahraničí.
Rodinné podniky na Slovensku využívajú svoje príjmy najčastejšie na spätné investície do firmy (67 %). Opätovné investície do ľudských zdrojov označilo 25 % a externé investície a akvizície len 3 % respondentov.
Prístup k financiám nie je podľa prieskumu pre väčšinu podnikov problémom, až 66 % slovenských respondentov pokladá získavanie financií za bezproblémové. Viac ako polovica (51 %) podnikov využíva vlastné zdroje financií a 27 % bankové zdroje.
Firmy tohto typu sa boja najmä zvyšujúcej sa konkurencie (35 %). Vojna o talenty súvisiaca s nedostatkom skúsených pracovníkov trápi 31 %, 30 % sa obáva zvyšovania nákladov na ľudské zdroje. Ďalších 19 % respondentov sa obáva zvyšovania daňového zaťaženia a 17 % považuje za ohrozenie pokles ziskovosti.
Slovenské rodinné podniky by ocenili zníženie odvodového (51 %) a daňového (42 %) zaťaženia, ale aj zjednodušenie daňových pravidiel (30 %).
Iba tretina respondentov má vo vlastníctve zastúpenú ďalšiu generáciu. Viac ako polovica respondentov pokladá nečlenov rodiny v riadiacich pozíciách za výhodu, aktuálne sú však zastúpení iba v jednej tretine rodinných podnikov.
Z prieskumu tiež vyplýva, že rodinné podniky v Európe sú výrazne formalizovanejšie ako na Slovensku. Správna rada formálne existuje v 14 % slovenských firiem, akcionárska zmluva v 10 %, plán nástupníctva pre generálneho riaditeľa má 4 % respondentov a poradný orgán 8 %.
Za najvyššie priority označili respondenti z radov rodinných podnikov zlepšenie ziskovosti (48 %), zvýšenie obratu (39 %) a inovácie (23 %).
Takmer polovica (48 %) slovenských rodinných podnikov plánovala v čase prieskumu nové investície. Ďalších 8 % chystalo predaj podielov a 32 % nepripravovalo žiadne zmeny.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR