|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
02. júla 2015
Priekopník automobilizmu A. G. Citroën zomrel pred 80 rokmi
Na snímke stánok automobilky Citroën.
Zdieľať
Na snímke stánok automobilky Citroën. Foto: TASR/Henrich Mišovič
Paríž/Bratislava 3. júla (TASR) - Jeden zo svetových priekopníkov automobilového priemyslu a zakladateľ priemyselného impéria André Gustave Citroën zomrel pred 80 rokmi 3. júla v Paríži vo Francúzsku.André Gustave Citroën sa narodil 5. februára 1878 v Paríži v rodine židovského klenotníka holandského pôvodu Lévieho Citroena, ktorý si po emigrácii do Paríža v roku 1873 upravil priezvisko na Citroën.
Po ukončení lýcea vyštudoval v roku 1900 polytechnickú školu a stal sa inžinierom. V tom istom roku navštívil rodinu z matkinej strany v Poľsku. Jeden jeho príbuzný tam zostrojil systém ozubených kolies v tvare písmena V z dreva. Ten sa stal symbolom a logom budúcej automobilovej značky Citroën. Po návrate do Francúzska dopracoval myšlienku ozubených kolies z ocele a dal si ju patentovať.
V rokoch 1906-1914 bol vymenovaný za generálneho riaditeľa a administrátora v automobilke Mors majiteľov bratov Émila a Louisa Morsovcov. Zreorganizoval prieskum potrieb zákazníkov, zmodernizoval výrobu, riadenie a dal podnety na výrobu nových modelov áut. Zaslúžil sa o nárast produkcie, keď sa ročná produkcia 125 kusov zvýšila na 1200 automobilov. V roku 1912 navštívil továreň Henryho Forda v americkom Detroite a do Európy priniesol jeho metódu masovej produkcie.
Pred vypuknutím prvej svetovej vojny sa 27. mája 1914 zosobášil s Georginou Bingenovou. Počas vojny bol v auguste 1914 mobilizovaný a slúžil pri francúzskom meste Metz. Presvedčil francúzsku armádu o výhodách masovej produkcie munície a s úspechom ju zaviedol pri jej výrobe vo svojej továrni.
Po skončení vojny v roku 1919 Citroën transformoval vojnovú továreň na automobilku. Založil firmu nesúcu jeho meno so znakom dvoch písmen V. V tom istom roku jeho automobilka vyrobila prvé vozidlo Citroën Type A, na skonštruovanie ktorého získal inžiniera Jula Salomona. Cena 7950 frankov bola výnimočne nízka aj na vtedajšie časy. V tomto období sa jeho spoločnosť stala najväčšou automobilkou vo Francúzsku.
Veľa vkladal do marketingu a reklamy, podporoval však aj vedu a mesto Paríž, ktoré vďaka nemu získalo napríklad osvetlenie Víťazného oblúka.
V roku 1926 s pomocou amerického inžiniera Edwarda Gowena Budda zostrojil prvé európske sériové vozidlo s modernou celokovovou karosériou. O tri roky neskôr sa Citroën stal druhým najväčším výrobcom automobilov na svete.
Začiatkom 30. rokov 20. storočia sa dostal do finančných ťažkostí. Správu automobilky Citroën zveril Pierrovi Michelinovi zo skupiny Michelin, aby ju zachránil pred úpadkom. V roku 1934 začal André Citroën priemyselnú výrobu prvého sériového automobilu s predným náhonom, avšak ani to napokon firmu nezachránilo pred úpadkom.
V decembri 1934 sa Citroën dostal do nútenej správy. Vláda navrhla jeho najväčšiemu veriteľovi, skupine Michelin, aby prevzala automobilku, aby sa tak zachránilo 250.000 pracovných miest a upokojili sa ďalší veritelia.
André Citroën v roku 1935 vo veku 57 rokov odstúpil svoje akcie skupine Michelin. V tom istom roku 3. júla skonal v rodnom meste na rakovinu žalúdka. Pochovaný je na parížskom cintoríne Montparnasse.
Automobilka Peugeot v roku 1976 získala podiel 90 percent na spoločnosti Citroën a až doteraz firma so znakom leva tvorí skupinu PSA Peugeot-Citroën.
Na Slovensku v súčasnosti pôsobí automobilka PSA Peugeot Citroën Slovakia v Trnave.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR