|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
24. mája 2009
Pri stavbe diaľnic sa kradne, tvrdí kandidát Strany zelených
Pri výstavbe diaľnic na Slovensku sa kradne. Uviedol to na tlačovej besede občiansky aktivista, ochranár, publicista a nezávislý kandidát do Európskeho parlamentu za Stranu zelených Juraj Mesík. "Nie je ...
Zdieľať
BRATISLAVA 24. mája (WEBNOVINY) - Pri výstavbe diaľnic na Slovensku sa kradne. Uviedol to na tlačovej besede občiansky aktivista, ochranár, publicista a nezávislý kandidát do Európskeho parlamentu za Stranu zelených Juraj Mesík. "Nie je to len záležitosť Slovenska. Pri stavebných kontraktoch sa kradne všade na svete," konštatuje Mesík. Podľa neho je to najlepšia pôda pre korupciu spolu s banským priemyslom. Výstavbu diaľnic a jej program považuje kandidát na post europoslanca za najväčšie fiasko všetkých vlád, ktoré vládli na Slovensku za uplynulých 10 rokov.
"Cez PPP projekty Robert Fico nedosiahne žiadne zo svojich politických cieľov," povedal Mesík, ktorý pochybuje o tom, že diaľnica z Bratislavy do Košíc bude vybudovaná do roku 2010. "To už vidí aj ten, kto je slepý, hluchý a nerozumie základným číslam, hoci to pred tromi rokmi premiér suverénne tvrdil. Hneď samozrejme narazil na kritiku ľudí, ktorí tomu trochu rozumejú," skonštatoval Mesík. Podľa neho bude realita úplne iná a výstavba väčšiny úsekov diaľnic cez PPP projekty nebude ani len otvorená. Pochybuje aj o tom, že by diaľnica z Košíc cez Žilinu bola postavená do roku 2015. "PPP projekty nemožno odmietnuť anblok, ale PPP projekty na výstavbu slovenských diaľnic a rýchlostných ciest nie sú pripravené tak, aby neumožnili veľký priestor pre korupciu a obrovské, neefektívne využívanie peňazí daňových poplatníkov," hodnotí situáciu
Mesík kritizuje aj to, že premiér Fico politicky používa PPP projekty na riešenie hospodárskej krízy. "PPP projekty nebudú žiadnym nástrojom proti kríze, ibaže by trvala ďalších päť rokov, čo nevieme vylúčiť. Ale zatiaľ sa ekonómovia zhodujú v tom, že v priebehu jedného, dvoch rokov by mohla odznievať," tvrdí Mesík, ktorý pôsobil aj ako špecialista vo Svetovej Banke vo Washingtone. Projekty verejno - súkromného partnerstva nepovažuje za liek proti kríze. "Nanajvýš je to liek proti kríze vo vreckách niektorých developerov," konštatuje a dodáva, že Fico presadzovaním PPP projektov legitimizuje sprostredkovateľské konzorciá firiem, ktoré sa stavajú medzi štát a samotnú výstavbu. Tieto konzorciá si tak účtujú značné čiastky za to, že "nazháňajú peniaze" na realizáciu projektov. "Ale to mohol pokojne urobiť štát, a dokonca efektívnejšie a s nižšími nákladmi, pokiaľ by si chcel požičať," konštatuje Mesík. Podľa neho sú už na PPP projekty schválené dve konzorciá. Účastníkom jedného z konzorcií je Doprastav i Váhostav, tvrdí. "O vzťahoch medzi jedným z majiteľov Váhostavu, Jurajom Širokým a vládnou stranou Smer, tu čvirikajú aj vrabce. Takže v podmienkach slovenskej politickej kultúry by bol zázrak, keby takéto vzťahy neexistovali," zhodnotil Mesík.
Zelení chcú presadzovať, aby EÚ na všetky projekty, ktoré podporuje, vyžadovala nezávislú analýzu nákladov a úžitkov. Nezávislosť v tomto prípade vidí Mesík v tom, že analýzy by nerobil žilinský výskumný ústav dopravný, ktorý považuje za "súčasť lobistickej mašinérie." Chcú presadzovať, aby Európska komisia, Európska banka pre obnovu a rozvoj aj Európska investičná banka podporovala finančne iba tie projekty, ktoré sú ekonomicky odôvodnené, podporia zaostalejšie regióny a budú posúdené z pohľadu vplyvu na životné prostredie.
Zelení odporúčajú od myšlienky PPP projektov pri výstavbe diaľnic úplne odstúpiť, lebo ich jediným výsledkom bude, že prežerieme peniaze potomstvu. "To je slovenský preklad skratky PPP," povedal Mesík. Projektom verejno - súkromného partnerstva pri výstavbe diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 vyčíta, že vláda sa cez ne zadĺži na budúcich 30 rokov, počas ktorých bude splácať 500 až 600 miliónov eur ročne.
SITA
Mesík kritizuje aj to, že premiér Fico politicky používa PPP projekty na riešenie hospodárskej krízy. "PPP projekty nebudú žiadnym nástrojom proti kríze, ibaže by trvala ďalších päť rokov, čo nevieme vylúčiť. Ale zatiaľ sa ekonómovia zhodujú v tom, že v priebehu jedného, dvoch rokov by mohla odznievať," tvrdí Mesík, ktorý pôsobil aj ako špecialista vo Svetovej Banke vo Washingtone. Projekty verejno - súkromného partnerstva nepovažuje za liek proti kríze. "Nanajvýš je to liek proti kríze vo vreckách niektorých developerov," konštatuje a dodáva, že Fico presadzovaním PPP projektov legitimizuje sprostredkovateľské konzorciá firiem, ktoré sa stavajú medzi štát a samotnú výstavbu. Tieto konzorciá si tak účtujú značné čiastky za to, že "nazháňajú peniaze" na realizáciu projektov. "Ale to mohol pokojne urobiť štát, a dokonca efektívnejšie a s nižšími nákladmi, pokiaľ by si chcel požičať," konštatuje Mesík. Podľa neho sú už na PPP projekty schválené dve konzorciá. Účastníkom jedného z konzorcií je Doprastav i Váhostav, tvrdí. "O vzťahoch medzi jedným z majiteľov Váhostavu, Jurajom Širokým a vládnou stranou Smer, tu čvirikajú aj vrabce. Takže v podmienkach slovenskej politickej kultúry by bol zázrak, keby takéto vzťahy neexistovali," zhodnotil Mesík.
Zelení chcú presadzovať, aby EÚ na všetky projekty, ktoré podporuje, vyžadovala nezávislú analýzu nákladov a úžitkov. Nezávislosť v tomto prípade vidí Mesík v tom, že analýzy by nerobil žilinský výskumný ústav dopravný, ktorý považuje za "súčasť lobistickej mašinérie." Chcú presadzovať, aby Európska komisia, Európska banka pre obnovu a rozvoj aj Európska investičná banka podporovala finančne iba tie projekty, ktoré sú ekonomicky odôvodnené, podporia zaostalejšie regióny a budú posúdené z pohľadu vplyvu na životné prostredie.
Zelení odporúčajú od myšlienky PPP projektov pri výstavbe diaľnic úplne odstúpiť, lebo ich jediným výsledkom bude, že prežerieme peniaze potomstvu. "To je slovenský preklad skratky PPP," povedal Mesík. Projektom verejno - súkromného partnerstva pri výstavbe diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 vyčíta, že vláda sa cez ne zadĺži na budúcich 30 rokov, počas ktorých bude splácať 500 až 600 miliónov eur ročne.
SITA