Pri poskytovaní úverov nedostatočne informuje 63 % subjektov
Takmer dve tretiny subjektov poskytujúcich spotrebiteľské úvery nedodržiavajú všetky zákonom stanovené podmienky pri ich poskytovaní. Vyplýva to z výsledkov kontrol Slovenskej obchodnej inšpekcie. ...
BRATISLAVA 2. novembra (WEBNOVINY) - Takmer dve tretiny subjektov poskytujúcich spotrebiteľské úvery nedodržiavajú všetky zákonom stanovené podmienky pri ich poskytovaní. Vyplýva to z výsledkov kontrol Slovenskej obchodnej inšpekcie. Kontroly sa pritom zameriavali predovšetkým na dodržiavanie nových ustanovení zákona o spotrebiteľských úveroch, ktoré od januára tohto roka priniesli niekoľko významných zmien pre spotrebiteľa. Cieľom týchto zmien bolo zabezpečiť, aby spotrebiteľ ešte pred podpisom zmluvy o úvere získal všetky dôležité informácie a mohol sa rozhodnúť, kde a za akých podmienok si nakoniec úver vezme. Inšpektori SOI skontrolovali celkovo 35 veriteľov. "V porovnaní s predchádzajúcimi obdobiami možno konštatovať, že v rámci tejto kontrolnej akcie bol zistený najvyšší podiel kontrolovaných veriteľov s nedostatkami, keď dosiahol až 62,8 %," uvádza SOI. Ako však dodáva, tento výsledok bol ovplyvnený aj skutočnosťou, že veritelia museli v tomto roku uviesť do praxe niekoľko zmien. "Zistený stav svedčí o tom, že väčšina veriteľov si ešte neosvojila nové pravidlá poskytovania spotrebiteľských úverov a preto SOI bude pokračovať v kontrolách poskytovania spotrebiteľských úverov," konštatuje inšpekcia.
Inšpektori SOI kontrolovali dodržiavanie zákonných podmienok pri poskytovaní spotrebiteľských úverov od júna do augusta tohto roka. Novela zákona o spotrebiteľských úveroch platná od začiatku roka priniesla pre ich poskytovateľov napríklad povinnosť písomne oboznámiť klienta so zmluvnými podmienkami prostredníctvom formulára ešte pred uzavretím zmluvy. Podľa záverov SOI, tento formulár však nevypracovali traja zo skontrolovaných veriteľov a u ďalších trinástich boli zistené nedostatky vo formulári. Nedostatky v náležitostiach zmluvy inšpektori zistili u 15 z kontrolovaných veriteľov. "Chýbali aj také náležitosti, ktorých absencia má za následok, že sa úver považuje za bezúročný a bez poplatkov," uvádza SOI. Ide napríklad o údaje týkajúce sa ročnej úrokovej sadzby, ročnej percentuálnej miery nákladov (RPMN), celkových nákladov spojených so spotrebiteľským úverom či priemernej hodnoty RPMN. Nesprávne stanovený poplatok za predčasné splatenie spotrebiteľského úveru SOI zistila v štyroch prípadoch a prekročenie maximálnej výšky odplaty za poskytnutie spotrebiteľského úveru u dvoch veriteľov.
Jednou z výrazných zmien v oblasti poskytovania spotrebiteľských úverov je od začiatku tohto roka aj vyšší počet náležitostí zmlúv (11), ktorých absencia má za následok, že sa takýto úver považuje za bezúročný a bez poplatkov. V pôvodnej úprave to platilo len v prípade chýbajúcej RPMN. Významná je aj úprava výšky poplatku za splatenie spotrebiteľského úveru pred lehotou splatnosti, ktorý môže byť najviac 4 % z predčasne splatenej čiastky spotrebiteľského úveru, pričom tento poplatok nesmie prekročiť polovicu nároku spotrebiteľa na zníženie celkových nákladov spojených so spotrebiteľským úverom.
Slovenská obchodná inšpekcia spísala o výsledkoch všetkých kontrol inšpekčné záznamy, pričom v prípade zistených nedostatkov boli vydané záväzné pokyny na ich odstránenie. Za zistené nedostatky v troch prípadoch sa už začalo aj správne konanie o uložení postihu a v ďalších 18 prípadoch sa konanie ešte len začne. Jeden prípad je podľa SOI ešte len v štádiu riešenia.
SITA