Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

07. októbra 2013

Pri kúpe ojazdeného auta si treba všímať detaily aj zvuky



Prvou vecou pri kúpe ojazdeného vozidla je vizuálna kontrola, či karoséria nie je prehrdzavená a dobré je zistiť aj to, či bola karoséria lakovaná. Laik to však neuvidí, preto sa ...



Zdieľať
Foto: TASR/Martin Baumann
Bratislava 7. októbra (TASR) - Prvou vecou pri kúpe ojazdeného vozidla je vizuálna kontrola, či karoséria nie je prehrdzavená a dobré je zistiť aj to, či bola karoséria lakovaná. Laik to však neuvidí, preto sa odporúča zobrať so sebou odborníka, ktorý premeria celú karosériu prístrojom na meranie hrúbky laku. Ďalej treba skontrolovať dátumy výroby skiel na vozidle a pod prednou kapotou. Pokiaľ sú viditeľné predné nosníky karosérie, mali by byť viditeľné prípadné zásahy po ich rovnaní, čo svedčí o havárii vozidla. Uviedol to Miroslav Strelec zo spoločnosti IRIS IDENT, ktorá je poverená na kontrolu originality vozidiel.


"Pri kúpe vozidla je dôležité nesústrediť sa len na stav najazdených kilometrov, ale v prvom rade na technický stav a stav opotrebenia vozidla, ktoré nemusia vždy korešpondovať s najazdenými kilometrami, a to dokonca ani v prípade, ak neboli stiahnuté," upozornil Strelec. V interiéri treba skontrolovať opotrebenie vodičovho sedadla, volantu a páky radenia, ich opotrebenie by malo korešpondovať s počtom najazdených kilometrov. Tiež treba skontrolovať funkčnosť všetkých tlačidiel a zariadení. "Najazdené kilometre však nie sú vôbec dôležitým prvkom pri kontrole stavu vozidla, nakoľko vozidlo, ktoré má najazdených 250.000 kilometrov (km) môže byť v podstatne lepšom stave, pokiaľ bolo o auto patrične postarané, ako vozidlo s najazdenými 100.000 km, ak sa o toto vozidlo majiteľ poriadne nestaral," vysvetlil Strelec.

Pri obhliadke vozidla je nutná kontrola na zdviháku. "Je potrebné zamerať sa na únik kvapalín z motora, prevodovky, chladiaceho systému. Skontrolujte stav tlmičov. Podstatná je tiež kontrola podlahy karosérie na prípadné zvary po havárii, kontrola stavu bŕzd a tesnosť všetkých brzdových súčastí, kontrola podvozku na vôle v čapoch, kĺboch, kontrola výfukového systému, kontrola manžiet a gumových častí podvozku na vôle a netesnosti," vymenoval Strelec. Počas skúšobnej jazdy treba byť pozorný a počúvať zvuky, ktoré idú z vozidla. Napríklad pískanie z motora pri pridaní plynu môže znamenať chybu turba alebo poškodenie hadíc. Treba si všímať, či vozidlo pri prudkom brzdení neťahá do strany, alebo či počas jazdy nie sú citeľné nejaké vibrácie alebo trasenie. Najdôležitejšie pri obhliadke auta je skontrolovať a porovnať VIN (identifikačné číslo vozidla) vo všetkých dokladoch od vozidla s VIN na samotnom vozidle a na štítku.

"Pokiaľ nedokážete objektívne posúdiť stav ojazdeného vozidla, o ktoré máte záujem, obráťte sa na nezávislých odborníkov a autorizované servisy. V každom prípade 95 percent zo spomenutých vecí si laik aj tak nemá šancu skontrolovať sám," upozornil Strelec. Dodal, že ak chce mať záujemca o auto istotu, že je v poriadku a nebol v ňom žiadny zásah do identifikátorov a do dokladov vozidla, ako aj to, že nie je nijako blokované, je nutné navštíviť pracovisko kontroly originality a dať vozidlo skontrolovať.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
SME: Komjatice ťažia z fondov
<< predchádzajúci článok
Americké hedžové fondy agresívne investujú do gréckych bánk