|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
30. marca 2012
Pri dopravných nehodách zomiera veľa chodcov
Chodci tvoria každoročne veľkú skupinu obetí dopravných nehôd. V uplynulom roku zomrelo na slovenských cestách 324 osôb, z nich až 23 percent tvorili chodci. Dopravný analytik Jozef Drahovský ...
Zdieľať
BRATISLAVA 29. marca (SITA) - Chodci tvoria každoročne veľkú skupinu obetí dopravných nehôd. V uplynulom roku zomrelo na slovenských cestách 324 osôb, z nich až 23 percent tvorili chodci.
Dopravný analytik Jozef Drahovský upozorňuje, že aj keď je chodec podľa zákona rovnocenným účastníkom cestnej premávky, nemusí mať žiadne skúsenosti či skúšky z pravidiel cestnej premávky. Zákon pritom chodcom ukladá povinnosti, ktoré až pri 42 percentách dopravných nehôd porušili či zanedbali, poznamenal dnes na tlačovej besede.
Chodci - vodiči lepšie vyhodnotia situáciu
Drahovský prezradil, že podľa štatistík je počet usmrtených chodcov, ktorí nemajú vodičské oprávnenie viac než tých, ktorí jazdia. Chodci - vodiči dokážu podľa neho lepšie vyhodnotiť situáciu v premávke a konajú adekvátnejšie.
Podľa Drahovského existujú len dva spôsoby, ako sa dá dosiahnuť zníženie nehôd chodcov a vozidiel. Prvým je vybudovanie infraštruktúry tak, aby boli vozidlá a chodci fyzicky oddelení. "Bohužiaľ prax na Slovensku je taká, že väčšina obcí, najmä menších, vôbec nemá chodníky a chodci chodia po vozovke," poznamenal Drahovský.
Pri tejto príležitosti povedal, že sa podceňuje aj pravidlo vidieť a byť videný. Chodci by mali podľa neho nosiť reflexné prvky vo väčšej miere a k tomu by mala smerovať i zmena legislatívy. Druhou možnosťou je chodcov naučiť dopravné predpisy a represiou vynucovať ich plnenie rovnako intenzívne ako u vodičov.
Príkladom k vzdelávaniu chodcov je postup dopravného podniku v Bratislave, ktorý kampaňou upozorňoval chodcov na zmenu pravidla, podľa ktorého má prednosť na priechode električka a nie chodec. "Odrazu mám hlásenie, že je menej kolízií medzi električkami a chodcami a to je len preto, že chodci vedia," zdôraznil. Drahovský sa prihovára aj k tomu, aby v prípade, že je chodec prichytený pri dopravnom priestupku, mohol "vymeniť" časť pokuty za absolvovanie kurzu z pravidiel cestnej premávky a následného testu.
80 percent dopravných nehôd s chodcami sa stane v noci
Riaditeľ Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity Gustáv Kasanický uviedol, že až 80 percent dopravných nehôd s chodcami sa stane v noci. Podľa neho, ak by chodci na neosvetlených cestách nosili reflexné prvky na oblečení, bolo by úmrtí oveľa menej. Odborný poradca spoločnosti, ktorá sa zaoberá vývojom a výrobou reflexných materiálov, Martin Murín uviedol, že ľudia by mali dbať na výber správnych výrobkov.
Podľa jeho slov bola v predaji napríklad "reflexná vesta" pre vodičov, kde namiesto reflexných pásov boli našité obyčajné šedé. Ak má človek na oblečení dostatočne kvalitný certifikovaný reflexný prvok, vodič ho začína vidieť už zo 160 metrov. "Niečo vidí v tme a spozornie," zdôraznil dôležitosť reflexných prvkov.
Dopravný analytik Jozef Drahovský upozorňuje, že aj keď je chodec podľa zákona rovnocenným účastníkom cestnej premávky, nemusí mať žiadne skúsenosti či skúšky z pravidiel cestnej premávky. Zákon pritom chodcom ukladá povinnosti, ktoré až pri 42 percentách dopravných nehôd porušili či zanedbali, poznamenal dnes na tlačovej besede.
Chodci - vodiči lepšie vyhodnotia situáciu
Drahovský prezradil, že podľa štatistík je počet usmrtených chodcov, ktorí nemajú vodičské oprávnenie viac než tých, ktorí jazdia. Chodci - vodiči dokážu podľa neho lepšie vyhodnotiť situáciu v premávke a konajú adekvátnejšie.
Podľa Drahovského existujú len dva spôsoby, ako sa dá dosiahnuť zníženie nehôd chodcov a vozidiel. Prvým je vybudovanie infraštruktúry tak, aby boli vozidlá a chodci fyzicky oddelení. "Bohužiaľ prax na Slovensku je taká, že väčšina obcí, najmä menších, vôbec nemá chodníky a chodci chodia po vozovke," poznamenal Drahovský.
Pri tejto príležitosti povedal, že sa podceňuje aj pravidlo vidieť a byť videný. Chodci by mali podľa neho nosiť reflexné prvky vo väčšej miere a k tomu by mala smerovať i zmena legislatívy. Druhou možnosťou je chodcov naučiť dopravné predpisy a represiou vynucovať ich plnenie rovnako intenzívne ako u vodičov.
Príkladom k vzdelávaniu chodcov je postup dopravného podniku v Bratislave, ktorý kampaňou upozorňoval chodcov na zmenu pravidla, podľa ktorého má prednosť na priechode električka a nie chodec. "Odrazu mám hlásenie, že je menej kolízií medzi električkami a chodcami a to je len preto, že chodci vedia," zdôraznil. Drahovský sa prihovára aj k tomu, aby v prípade, že je chodec prichytený pri dopravnom priestupku, mohol "vymeniť" časť pokuty za absolvovanie kurzu z pravidiel cestnej premávky a následného testu.
80 percent dopravných nehôd s chodcami sa stane v noci
Riaditeľ Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity Gustáv Kasanický uviedol, že až 80 percent dopravných nehôd s chodcami sa stane v noci. Podľa neho, ak by chodci na neosvetlených cestách nosili reflexné prvky na oblečení, bolo by úmrtí oveľa menej. Odborný poradca spoločnosti, ktorá sa zaoberá vývojom a výrobou reflexných materiálov, Martin Murín uviedol, že ľudia by mali dbať na výber správnych výrobkov.
Podľa jeho slov bola v predaji napríklad "reflexná vesta" pre vodičov, kde namiesto reflexných pásov boli našité obyčajné šedé. Ak má človek na oblečení dostatočne kvalitný certifikovaný reflexný prvok, vodič ho začína vidieť už zo 160 metrov. "Niečo vidí v tme a spozornie," zdôraznil dôležitosť reflexných prvkov.