BRATISLAVA 27. februára (WEBNOVINY) - Hlavným kritériom pri porovnávaní výhodnosti prvého a druhého dôchodkového piliera je podľa ministerstva práce dĺžka aktívneho sporenia na účte spravovanom penzijnou spoločnosťou.
"Ak by mal byť dvojpilierový systém výhodnejší pre ľudí, ktorí pôjdu do dôchodku v horizonte nasledujúcich 15 až 20 rokov, dôchodkové fondy by museli dosahovať nerealistické výnosy," uvádza ministerstvo práce a sociálnych vecí v analýze výhodnosti zotrvania v druhom dôchodkovom pilieri, ktorú si vyžiadal parlamentný výbor pre sociálne veci a bývanie. Zotrvanie v dvojpilierovom systéme by v prípade týchto vekových skupín znamenalo podľa ministerstva nielen horšiu situáciu pri prvom priznaní dôchodku, ale aj postupné zhoršovanie sociálnej situácie počas obdobia poberania dvojpilierového dôchodku. "Dať však jednoduchú odpoveď na to, pre koho je druhý pilier výhodný, vzhľadom na množstvo faktorov, ktoré vplývajú na budúcu výšku dôchodkov v priebežnom alebo kapitalizačnom systéme, nie je možné," konštatuje ministerstvo.
Rezort práce a sociálnych vecí upozorňuje na rozdielny režim zvyšovania dôchodkov z prvého, priebežného a druhého, sporivého piliera. "Kým doživotný dôchodok z druhého piliera nemusí byť vôbec valorizovaný a postupom času môže strácať na svojej reálnej hodnote, dôchodkové dávky z prvého piliera sú pravidelne valorizované," uviedlo ministerstvo. Zvyšovanie dôchodkov z prvého, priebežného piliera v súčasnosti závisí v rovnakej miere od rastu inflácie a rastu priemernej mzdy na Slovensku. "Zmena súčasného valorizačného mechanizmu sa pritom vzhľadom na pomerne nízku úroveň dôchodkov nepredpokladá," tvrdí rezort.
V prospech priebežného piliera, ktorý spravuje Sociálna poisťovňa, v nasledujúcich 15 až 20 rokoch podľa ministerstva práce hovorí aj "vopred známa miera náhrady dôchodku z prvého piliera". Tá by mala byť na úrovni približne 50 % z predchádzajúcich príjmov človeka odchádzajúceho do dôchodku. Ministerstvo chce tiež v prvom pilieri zachovať mechanizmus, podľa ktorého sa do roku 2014 zvyšujú dôchodkové nároky tých osôb, ktorí počas aktívneho života zarábali v priemere menej ako bola priemerná mzda na Slovensku. "Ak by v budúcnosti bola v priebežnom systéme zavedená určitá forma garancie minimálneho dôchodku, takéto opatrenie by bolo ekvivalentom garancie minimálneho výnosu v systéme starobného dôchodkového sporenia, ktorá však neexistuje," uviedlo ministerstvo. Takéto nastavenie priebežného systému by bolo podľa rezortu výhodou najmä pre nízkopríjmové skupiny obyvateľstva.
Už od zavedenia druhého dôchodkového piliera boli podľa materiálu výhody nového dôchodkového systému prezentované najmä tej časti ekonomicky aktívneho obyvateľstva, ktoré bude mať šancu dlhodobo aktívne sporiť. Najkratšie obdobie sporenia, od ktorého možno považovať účasť v druhom pilieri za výhodnú, bolo podľa prepočtov pri zavádzaní systému starobného dôchodkového sporenia 18 až 20 rokov. Do kapitalizačného piliera však napriek tomu podľa ministerstva vstúpilo veľa osôb, ktorých vek presahoval 44 rokov. Dôvodom boli podľa rezortu najmä zavádzajúce informácie o druhom pilieri zo strany sprostredkovateľov, ako aj morálny hazard samotných ľudí vstupujúcich do druhého piliera. "Spoliehajú sa na to, že ak sa to ukáže ako nevýhodné, politici predsa nájdu spôsobom ako ich odškodnia," uviedlo ministerstvo.
SITA