|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
08. júla 2018
Prezidentský vlak si cez víkend pozrelo 2400 ľudí, mieri do Lučenca
Na snímke salónik T. G. Masaryka v historickom vagóne Prezidentského vlaku na území Slovenska pri príležitosti osláv 100. výročia založenia 1. ČSR.
Zdieľať
Na snímke salónik T. G. Masaryka v historickom vagóne Prezidentského vlaku na území Slovenska pri príležitosti osláv 100. výročia založenia 1. ČSR. Foto: TASR - Pavel Neubauer
Zvolen 8. júla (TASR) – Jedinečnú príležitosť pozrieť si historický Prezidentský vlak na železničnej stanici vo Zvolene, v ktorom sa kedysi viezli československí prezidenti Tomáš Garrigue Masaryk, Ludvík Svoboda, Gustáv Husák, ale i Alexander Dubček, či niekdajší nasledovník trónu František Ferdinand d'Este, využilo počas tohto víkendu okolo 2400 záujemcov. Pre TASR to v nedeľu za organizátorov konštatoval Michal Novotný. Vlak v pondelok (9.7.) zavíta do Lučenca, potom do Žiliny a svoju púť na slovenskom území ukončí 12. a 13. júla v Košiciach.Tento projekt vznikol pri príležitosti 100. výročia založenia Československej republiky. Ide o súpravu, ktorej jednotlivé vozne boli vyrobené pre potreby bývalých československých prezidentov.
"Je zostavený z historických parných rušňov zo Slovenskej a Českej republiky a zo salónnych vozňov, ktoré využívali v minulosti prezidenti," konštatoval riaditeľ Železničného múzea SR Michal Tunega. Súpravu vedie zrekonštruovaný parný rušeň Zelený Anton, ktorého obnova stála približne 50.000 eur.
Podľa riaditeľa Národního technického muzea v Prahe Karla Ksandra je zaujímavé sledovať architektúru interiérov, ktorá sa nesie v bruselskom štýle, ale i v duchu viedenskej secesie, či prvorepublikového novobaroka.
Ako tvrdí, jedným zo zaujímavých vozňov je salónny z roku 1968, ktorý vyrobili pre Svobodu.
"Tento vozeň však ako prvý použil Alexander Dubček na prelome júla a augusta v roku 1968, keď navštívil Čiernu nad Tisou, kde sa konalo potupné rokovanie československej delegácie s delegáciou Sovietskeho zväzu. V tomto voze Dubček prespával," priblížil Ksandr.
Projekt organizuje Národní technické muzeum Praha v spolupráci s Českými dráhami, Železnicami SR a občianskym združením Spolok Výhrevne Vrútky.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR