Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

28. decembra 2014

PREZIDENT: Lietadlá vládnej letky pútajú pozornosť na každom letisku



Deň otvorených dverí na Letisku M. R. Štefánika v Bratislave 8. augusta 2014. Na snímke pohľad na vládny špeciál TU-154M.



Zdieľať
Deň otvorených dverí na Letisku M. R. Štefánika v Bratislave 8. augusta 2014. Na snímke pohľad na vládny špeciál TU-154M. Foto: TASR/Michal Svítok
Bratislava 28. decembra (TASR) – Prezident SR Andrej Kiska vníma informácie o poruchovosti a efektívnosti využívania súčasných lietadiel vládnej letky. Ako poznamenal, stroje majú v priemere 30 rokov, takže ešte vozili bývalého prezidenta Gustáva Husáka a predstaviteľov vtedajšieho režimu.


Na snímke pohľad do interiéru vládneho špeciálu TU-154M. Foto: TASR/Michal Svítok
"Oba typy lietadiel sa už dnes vo svete veľmi nepoužívajú, vzbudzujú pozornosť pri prílete na každé letisko," podotkol šéf komunikačného odboru Kancelárie prezidenta SR Roman Krpelan. Podľa hlavy štátu, obnova vládnej letky musí byť súčasťou širšej politickej dohody, ale nie politikárčenia, s ohľadom na bezpečnosť posádky a pasažierov lietadiel.

V letke ministerstva vnútra sa nachádzajú dva ruské stroje Tu-154 M (hovorovo Tučko). Ani jedno z nich momentálne nelieta. Jedno už roky stojí na ploche letiska v Bratislave a čaká na generálnu opravu. Druhé je nefunkčné od októbra po návrate prezidenta z jeho zahraničnej pracovnej cesty v Spojených štátoch. S jeho opravou Rusko nezačne skôr ako v januári. Tupolevy majú 25 a 16 rokov. Vo vládnej letke ministerstva sú ešte dve dopravné lietadlá Jakovlev Jak-40 ruskej výroby. Tie majú 35 a 40 rokov. Aj u nich sa objavujú technické poruchy.

Ponuky lietadiel sú

Na snímke pohľad do kokpitu vládneho špeciálu TU-154M. Foto: TASR/Michal Svítok
Ministerstvo vnútra eviduje minimálne štyri ponuky zo zahraničia na obnovu lietadiel. Ako pre TASR uviedol šéf rezortu Robert Kaliňák, prísť by mali ďalšie. Po zosumarizovaní sa Kaliňák chystá vystúpiť so zhrňujúcou správou pred poslancami parlamentného výboru pre obranu a bezpečnosť. "Čakáme ešte nejaké dve z ďalších krajín, potom by sme to globálne predstavili výboru a pokúsili sa nájsť spoločne riešenie," avizoval v rozhovore pre TASR.

Taliansko dáva k dispozícii jeden Airbus s dlhým doletom a jeden menší Falcon. Airbus má približne 13 rokov a Falcon je o niečo starší. Rakúsky súkromný prepravca ponúka Slovensku dva Fokkery s tým, že by si s istým doplatkom zobral naše dva Jaky. Doplatok sa pohybuje niekde na úrovni 7 miliónov eur.

S ďalšou ponukou prišli USA. Kaliňákovi sa pozdáva tá zo Švajčiarska. Ide o Airbus A319 s flexibilným interiérom. "Je to lietajúca nemocnica, dá sa použiť na prepravu vojakov do misií, ale aj na prepravu na dlhšie vzdialenosti na zaoceánske lety. Je to veľmi slušné lietadlo a má málo nalietané," priblížil. Poukázal na to, že Česká republika zaplatí za takéto lietadlo zhruba 95 miliónov s výbavou, Švajčiari predajú SR 1,5 ročný stroj za približne 27 miliónov eur. "Ale je to investícia, ktorá presahuje súčasné volebné obdobie. Predpokladám, že ak nedôjde k jednoznačnej dohode v rámci celého politického spektra, tak bude musieť tú tému riešiť nové vedenie ministerstva vnútra," uviedol Kaliňák.

Pripomenul, že letka zabezpečuje viacero úloh, pričom lety ústavných činiteľov tvoria iba 25 percent z prepravy. "Ústavní činitelia si dokážu zariadiť svoju prepravu rôznymi spôsobmi. Čo je pre nás podstatné, to sú rýchle reakcie pre záchranu našich občanov," podčiarkol s tým, že "špeciálmi" sa preváža tiež materiálna humanitárna pomoc a zabezpečujú lety, ktoré súvisia s niektorými trestnými stíhaniami alebo s ochrannými programami, ktoré Slovensko poskytuje.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
SOI kontrolovala ubytovacie zariadenia, v polovici našla nedostatky
<< predchádzajúci článok
Prevádzkovatelia pokračujú naďalej v technickom zasnežovaní svahov