|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 25.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Dnes je 1. Sviatok vianočný
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. februára 2010
Prezentácia Monografie Ľudovít Fulla dnes v SNG
Slovenská národná galéria, Vydavateľstvo Slovart a vydavateľstvo Petrus Vás srdečne pozývajú na prezentáciu knižnej monografie Kataríny Bajcurovej - Fulla vo štvrtok, 25. februára ...
Zdieľať
Foto: SNG
BRATISLAVA 25. februára (WBN/PR) - Slovenská národná galéria, Vydavateľstvo Slovart a vydavateľstvo Petrus Vás srdečne pozývajú na prezentáciu knižnej monografie Kataríny Bajcurovej - Fulla vo štvrtok, 25. februára 2010 o 17.00 hod., v SNG, átriu Esterházyho paláca, na Námestí Ľ. Štúra 4, v Bratislave.
Monografia Ľudovít Fulla približuje dielo jedného z najvýznamnejších predstaviteľov slovenského výtvarného umenia 20. storočia. Jeho nástup bol antitradicionalistický a svieži, rúcajúci dovtedajšie konvencie. Od maliarskych experimentov s formou obrazu sa obrátil k jednej z hlavných tém slovenského maliarstva 20. storočia, k stvárneniu národného mýtu, pre vyjadrenie ktorého našiel pôsobivú a zároveň súčasnú výtvarnú reč. Mal vzácny syntetický talent, objavoval neznáme pevniny, hľadal nové spôsoby videnia skutočnosti.
Prostredníctvom rozsiahlej štúdie s vyše 400 reprodukciami predstavuje Katarína Bajcurová umelca a jeho dielo plné zákrut a paradoxov poznamenané osobným osudom ako aj kultúrnym a historickým časom, v ktorom žil a tvoril.
O umelcovi:
Ľudovít Fulla (1902 – 1980) patrí bezpochyby k najosobitejším zjavom slovenského výtvarného umenia 20. storočia. V novej európskej, štýlovej kvalite skúšal nastoliť otázku, či možno byť zároveň európsky i slovenský a súčasne na ňu hľadať aj zmysluplnú odpoveď. Vo svojej tvorbe od 30. rokov zvláštnym spôsobom spájal postupy inšpirované európskym avantgardným maliarstvom, ľudovým umením, detským výtvarným prejavom, ikonopisnou maľbou a stredovekým umením. Toto dedičstvo dokázal prekryť moderným experimentovaním na spôsob priam „janáčkovskej či bartókovskej syntézy“, ako to o ňom napísal Milan Kundera. Výsledkom bol originálny výtvarný jazyk vyznačujúci sa syntézou racionálnej, konštruktívnej stavebnosti tvaru s intenzívnou, emocionálnou farebnosťou. Na označenie jeho umeleckého talentu azda najviac vyhovuje termín Jurija Tyňanova „archaista – novátor“.
Študoval na Umeleckopriemyslovej škole v Prahe (1922 – 1927, prof. Arnošt Hofbauer, František Kysela), v rokoch 1929 – 1939 pôsobil ako profesor na progresívnej Škole umeleckých remesiel v Bratislave, ktorá bola ideami blízka nemeckému Bauhausu. S Mikulášom Galandom bol spoluautorom manifestu slovenského moderného maliarstva Súkromné listy Fullu a Galandu (1930 – 1932). Za obraz Pieseň a práca získal roku 1937 Grand Prix na „svetovej“ výstave v Paríži. Rozsiahlu časť svojho diela daroval štátu; dnes je umiestnená v Galérii Ľudovíta Fullu v Ružomberku, ktorá je súčasťou Slovenskej národnej galérie. Venoval sa maliarstvu, grafike, kresbe, scénografii a typografii, ako aj knižnej ilustrácii.
O autorke:
PhDr. Katarína Bajcurová, CSc.
(* 1957 Prešov) absolvovala odbor veda o výtvarnom umení na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. V rokoch 1983 – 1994 pôsobila v Umenovednom ústave (neskôr v Ústave dejín umenia) SAV. Od roku 1994 pracuje v Slovenskej národnej galérii, v rokoch 1999 – 2009 vo funkcii generálnej riaditeľky. Špecializuje sa na problematiku slovenského moderného maliarstva a sochárstva. Roku 2008 získala Cenu Martina Benku.
V SNG spolupracovala na príprave viacerých výstav a katalógov (Šesťdesiate roky
v slovenskom výtvarnom umení, 1995; Jozef Jankovič, 1997; Dejiny slovenského výtvarného umenia – 20. storočie, 2000; Slovenské vizuálne umenie 1970 – 1985, 2002; Slovenský mýtus, 2005) atď. Je autorkou koncepcie výstav Pocta kubizmu. Kubizmus a kubománia v Čechách a na Slovensku (SNG, 2001), Slowakische Träume v Múzeu moderného umenia v Passau (2001), súborného diela Ľudovíta Fullu k 100. výročiu narodenia umelca FULLA 2002 (SNG, 2002), výstavy Slovenský obraz (anti-obraz). 20. storočie v slovenskom výtvarnom umení v Jazdiarni Pražského hradu (2008) a ďalších. Pripravila texty pre viaceré knižné publikácie a zostavila monografie: Jozef Kostka (1993), Ex / Moderné slovenské výtvarné umenie (1995), Výtvarná moderna Slovenska. Maliarstvo a sochárstvo
1890 – 1949 (s Jánom Abelovským, 1997, 2000); Rudolf Uher (kolektív, 1998);
Art in Changing Times. Painting & Sculpture in Slovakia 1890 – 1949 (s Jánom Abelovským, 2000); Juraj Meliš (s Ivanom Jančárom, 2002); Skutočná veľkosť. Malé formy Viery Kraicovej (kolektív, 2005); Martin Benka (2005); Martin Benka. Odev môjho ľudu (s Mojmírom Benžom, 2006), Jozef Jankovič. Súpis grafického diela (2008), Gustáv Mallý (2009).
Monografia Ľudovít Fulla približuje dielo jedného z najvýznamnejších predstaviteľov slovenského výtvarného umenia 20. storočia. Jeho nástup bol antitradicionalistický a svieži, rúcajúci dovtedajšie konvencie. Od maliarskych experimentov s formou obrazu sa obrátil k jednej z hlavných tém slovenského maliarstva 20. storočia, k stvárneniu národného mýtu, pre vyjadrenie ktorého našiel pôsobivú a zároveň súčasnú výtvarnú reč. Mal vzácny syntetický talent, objavoval neznáme pevniny, hľadal nové spôsoby videnia skutočnosti.
Prostredníctvom rozsiahlej štúdie s vyše 400 reprodukciami predstavuje Katarína Bajcurová umelca a jeho dielo plné zákrut a paradoxov poznamenané osobným osudom ako aj kultúrnym a historickým časom, v ktorom žil a tvoril.
O umelcovi:
Ľudovít Fulla (1902 – 1980) patrí bezpochyby k najosobitejším zjavom slovenského výtvarného umenia 20. storočia. V novej európskej, štýlovej kvalite skúšal nastoliť otázku, či možno byť zároveň európsky i slovenský a súčasne na ňu hľadať aj zmysluplnú odpoveď. Vo svojej tvorbe od 30. rokov zvláštnym spôsobom spájal postupy inšpirované európskym avantgardným maliarstvom, ľudovým umením, detským výtvarným prejavom, ikonopisnou maľbou a stredovekým umením. Toto dedičstvo dokázal prekryť moderným experimentovaním na spôsob priam „janáčkovskej či bartókovskej syntézy“, ako to o ňom napísal Milan Kundera. Výsledkom bol originálny výtvarný jazyk vyznačujúci sa syntézou racionálnej, konštruktívnej stavebnosti tvaru s intenzívnou, emocionálnou farebnosťou. Na označenie jeho umeleckého talentu azda najviac vyhovuje termín Jurija Tyňanova „archaista – novátor“.
Študoval na Umeleckopriemyslovej škole v Prahe (1922 – 1927, prof. Arnošt Hofbauer, František Kysela), v rokoch 1929 – 1939 pôsobil ako profesor na progresívnej Škole umeleckých remesiel v Bratislave, ktorá bola ideami blízka nemeckému Bauhausu. S Mikulášom Galandom bol spoluautorom manifestu slovenského moderného maliarstva Súkromné listy Fullu a Galandu (1930 – 1932). Za obraz Pieseň a práca získal roku 1937 Grand Prix na „svetovej“ výstave v Paríži. Rozsiahlu časť svojho diela daroval štátu; dnes je umiestnená v Galérii Ľudovíta Fullu v Ružomberku, ktorá je súčasťou Slovenskej národnej galérie. Venoval sa maliarstvu, grafike, kresbe, scénografii a typografii, ako aj knižnej ilustrácii.
O autorke:
PhDr. Katarína Bajcurová, CSc.
(* 1957 Prešov) absolvovala odbor veda o výtvarnom umení na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. V rokoch 1983 – 1994 pôsobila v Umenovednom ústave (neskôr v Ústave dejín umenia) SAV. Od roku 1994 pracuje v Slovenskej národnej galérii, v rokoch 1999 – 2009 vo funkcii generálnej riaditeľky. Špecializuje sa na problematiku slovenského moderného maliarstva a sochárstva. Roku 2008 získala Cenu Martina Benku.
V SNG spolupracovala na príprave viacerých výstav a katalógov (Šesťdesiate roky
v slovenskom výtvarnom umení, 1995; Jozef Jankovič, 1997; Dejiny slovenského výtvarného umenia – 20. storočie, 2000; Slovenské vizuálne umenie 1970 – 1985, 2002; Slovenský mýtus, 2005) atď. Je autorkou koncepcie výstav Pocta kubizmu. Kubizmus a kubománia v Čechách a na Slovensku (SNG, 2001), Slowakische Träume v Múzeu moderného umenia v Passau (2001), súborného diela Ľudovíta Fullu k 100. výročiu narodenia umelca FULLA 2002 (SNG, 2002), výstavy Slovenský obraz (anti-obraz). 20. storočie v slovenskom výtvarnom umení v Jazdiarni Pražského hradu (2008) a ďalších. Pripravila texty pre viaceré knižné publikácie a zostavila monografie: Jozef Kostka (1993), Ex / Moderné slovenské výtvarné umenie (1995), Výtvarná moderna Slovenska. Maliarstvo a sochárstvo
1890 – 1949 (s Jánom Abelovským, 1997, 2000); Rudolf Uher (kolektív, 1998);
Art in Changing Times. Painting & Sculpture in Slovakia 1890 – 1949 (s Jánom Abelovským, 2000); Juraj Meliš (s Ivanom Jančárom, 2002); Skutočná veľkosť. Malé formy Viery Kraicovej (kolektív, 2005); Martin Benka (2005); Martin Benka. Odev môjho ľudu (s Mojmírom Benžom, 2006), Jozef Jankovič. Súpis grafického diela (2008), Gustáv Mallý (2009).