|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 24.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Emília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
03. februára 2011
Presunuté peniaze na diaľnice možno začneme čerpať o rok
Slovensko bude môcť čerpať 639 mil. eur z eurofondov, presunutých vo viacerých operačných programoch na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, približne o rok. Predpokladá ...
Zdieľať
Foto: SITA/Jozef JakubčoBRATISLAVA 3. februára (WEBNOVINY) - Slovensko bude môcť čerpať 639 mil. eur z eurofondov, presunutých vo viacerých operačných programoch na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, približne o rok. Predpokladá to poslanec parlamentu a exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) s tým, že tieto peniaze nenahradia približne 3,5 mld. eur. Toľko podľa neho predstavovali investičné náklady dvoch zastavených PPP projektov na výstavbu okolo 100 kilometrov úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom.
"Je ešte ďaleko čas, kedy sa začnú zastavené PPP úseky stavať. Odhadujem, o jeden a pol roka a viac, pričom zastavené úseky diaľnic už mohli byť rozostavené. všetci vrcholoví predstavitelia SR tvrdili, že stavať sa môže hneď, najneskôr na jar 2011," uviedol Vážny v stanovisku pre agentúru SITA. Bývalý minister uviedol, že kvôli presunu finančných prostriedkov prídu železnice o 250 mil. eur na svoj rozvoj. Brusel to podľa neho nemusí schváliť, lebo železnice sú jednou z priorít Európskej komisie. Napriek výhradám Vážny ocenil, že vláda v stredu schválila presun 639 mil. eur na výstavbu diaľnic. Toto rozhodnutie, vrátane presných zmien využitia eurofondov, však musí ešte schváliť Európska komisia, a to môže trvať najviac päť mesiacov.
Vážny považuje za neetické, že rezort dopravy hovorí o neústavnosti zákona na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic, no pritom využíva príslušné úseky na výstavbu. "Je plne v kompetencii ministra Figeľa obnoviť tieto konania a zabezpečiť ich v ústavnom režime," informoval ďalej exminister dopravy. Rezortu dopravy odkázal, že by mal v záujme ústavnosti zrušiť stavebné povolenia na vyše 121 kilometrov nezačatých stavieb diaľnic a mal by ich zabezpečiť podľa starého zákona.
Zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a rýchlostných ciest z roku 2007, ktorý pripravil rezort dopravy pod vedením bývalého ministra Ľubomíra Vážneho, je podľa rozhodnutia Ústavného súdu SR z 26. januára neústavný. Zákon totiž umožňoval štátu stavať diaľnice na pozemkoch, ktoré mu nepatrili aj v prípade, že sa s ich vlastníkmi vopred nedohodol na majetkovo-právnom vyrovnaní.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. plánuje odškodniť vlastníkov pozemkov, u ktorých nebol proces vyvlastnenia ukončený, ak sa preukáže, že výstavbou diaľnic im vznikla skutočná škoda. Spomínaný zákon bol podľa NDS využitý pri vydávaní stavebných povolení pri 18 stavbách diaľnic a rýchlostných ciest. Dotkol sa 7 202 vlastníkov, z toho vyvlastnenie bolo realizované u 6 460 vlastníkov. Od účinnosti zákona NDS uzatvorila zmluvy o vyvlastnení s 26 038 vlastníkmi nehnuteľností. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja analyzuje nález Ústavného súdu o protiústavnosti spomínaného zákona. "Na základe toho prijmeme kroky, ktoré budú právne aj ekonomicky také, aby sme ďalšiu výstavbu dokázali dynamicky rozvíjať. Teraz ide skôr o to, ako pripraviť ďalšiu výstavbu," uviedol minister dopravy Ján Figeľ (KDH) pre agentúru SITA.
"Je ešte ďaleko čas, kedy sa začnú zastavené PPP úseky stavať. Odhadujem, o jeden a pol roka a viac, pričom zastavené úseky diaľnic už mohli byť rozostavené. všetci vrcholoví predstavitelia SR tvrdili, že stavať sa môže hneď, najneskôr na jar 2011," uviedol Vážny v stanovisku pre agentúru SITA. Bývalý minister uviedol, že kvôli presunu finančných prostriedkov prídu železnice o 250 mil. eur na svoj rozvoj. Brusel to podľa neho nemusí schváliť, lebo železnice sú jednou z priorít Európskej komisie. Napriek výhradám Vážny ocenil, že vláda v stredu schválila presun 639 mil. eur na výstavbu diaľnic. Toto rozhodnutie, vrátane presných zmien využitia eurofondov, však musí ešte schváliť Európska komisia, a to môže trvať najviac päť mesiacov.
Vážny považuje za neetické, že rezort dopravy hovorí o neústavnosti zákona na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic, no pritom využíva príslušné úseky na výstavbu. "Je plne v kompetencii ministra Figeľa obnoviť tieto konania a zabezpečiť ich v ústavnom režime," informoval ďalej exminister dopravy. Rezortu dopravy odkázal, že by mal v záujme ústavnosti zrušiť stavebné povolenia na vyše 121 kilometrov nezačatých stavieb diaľnic a mal by ich zabezpečiť podľa starého zákona.
Zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a rýchlostných ciest z roku 2007, ktorý pripravil rezort dopravy pod vedením bývalého ministra Ľubomíra Vážneho, je podľa rozhodnutia Ústavného súdu SR z 26. januára neústavný. Zákon totiž umožňoval štátu stavať diaľnice na pozemkoch, ktoré mu nepatrili aj v prípade, že sa s ich vlastníkmi vopred nedohodol na majetkovo-právnom vyrovnaní.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. plánuje odškodniť vlastníkov pozemkov, u ktorých nebol proces vyvlastnenia ukončený, ak sa preukáže, že výstavbou diaľnic im vznikla skutočná škoda. Spomínaný zákon bol podľa NDS využitý pri vydávaní stavebných povolení pri 18 stavbách diaľnic a rýchlostných ciest. Dotkol sa 7 202 vlastníkov, z toho vyvlastnenie bolo realizované u 6 460 vlastníkov. Od účinnosti zákona NDS uzatvorila zmluvy o vyvlastnení s 26 038 vlastníkmi nehnuteľností. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja analyzuje nález Ústavného súdu o protiústavnosti spomínaného zákona. "Na základe toho prijmeme kroky, ktoré budú právne aj ekonomicky také, aby sme ďalšiu výstavbu dokázali dynamicky rozvíjať. Teraz ide skôr o to, ako pripraviť ďalšiu výstavbu," uviedol minister dopravy Ján Figeľ (KDH) pre agentúru SITA.