|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 18.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Sláva, Slávka
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. februára 2015
Presun účtu zo starej do novej banky by sa mohol uľahčiť
Protimonopolný úrad SR (PMÚ) navrhuje, aby ...
Zdieľať
Podpredseda Protimonopolného úradu Radoslav Tóth by chcel prijať aj opatrenia na elimináciu informačnej asymetrie a nízkej vyjednávacej sily spotrebiteľov.BRATISLAVA 28. februára (WEBNOVINY) - Protimonopolný úrad SR (PMÚ) navrhuje, aby vznikla možnosť presunúť si bežný účet zo starej banky na novú bez nevyhnutnosti zmeniť číslo bežného účtu. Na štvrtkovej tlačovej besede to uviedol podpredseda úradu Radoslav Tóth.
Tým by sa podľa neho v maximálnej miere znížili administratívne prekážky prechodu klientov medzi bankami. Nakoľko PMÚ nemá kompetencie na prijímanie opatrení smerujúcich k vyššej mobilite retailových klientov, oslovil Ministerstvo financií SR a Národnú banku Slovenska, aby zvážili prijatie tohto a ďalších opatrení.
Pri prenose účtu by sa mali zachovať všetky nastavenia
Národná banka Slovenska návrh dostala a bude ho analyzovať. "Gestorom prípadných legislatívnych zmien je Ministerstvo financií SR," povedala pre agentúru SITA hovorkyňa centrálnej banky Martina Solčányiová. A ako uviedol rezort financií, sú pripravení o tejto téme hovoriť.
Od budúceho roka vstúpi do platnosti legislatíva, ktorá umožní klientom bánk prenos účtu spolu so všetkými nastaveniami. Prenos účtu ponúkajú na komerčnej báze niektoré banky aj v súčasnosti. "Prenos samotného čísla účtu je však technicky komplikovaná operácia a o jeho prenose bude potrebné ešte hovoriť," informovalo ministerstvo. "Radi sa zapojíme do odbornej diskusie, keď budú k dispozícii oficiálne návrhy od kompetentných inštitúcií," doplnila hovorkyňa Slovenskej bankovej asociácie Zuzana Murcko.
Ďalej by to bolo podľa Tótha prijatie opatrení na elimináciu informačnej asymetrie a nízkej vyjednávacej sily spotrebiteľov. Taktiež by sa mala podľa úradu zvýšiť finančná gramotnosť obyvateľstva, napríklad formou propagácie cielenej na to, aby si spotrebitelia pravidelne sledovali poplatky, ktoré zaplatili banke za vedenie a využívanie bežného účtu. Zároveň, aby porovnávali poplatky v bankách a prechádzali z banky, ktorá nesplnila ich očakávania do banky, ktorá lepšie spĺňa ich požiadavky.
Slováci menia banku len v minimálnej miere
Trh poskytovania bežných účtov fyzickým osobám - nepodnikateľom je podľa PMÚ dlhodobo vysoko koncentrovaný. Päť najväčších poskytovateľov tohto produktu pokrýva spoločne viac ako 80 percent trhu. Postavenie hlavných hráčov je podľa nich stabilné a v rokoch 2006 až 2013 nenastali výrazné zmeny v pozícii štyroch najväčších poskytovateľov.
Konkurenčnou výhodou a zároveň bariérou vstupu na trh alebo expanzie ostatných bánk môže byť podľa úradu aj pobočková sieť, nakoľko konzervatívni klienti pravdepodobne tvoria podstatnú časť klientov stabilne najvýznamnejších hráčov na relevantnom trhu.
Podľa informácií, ktoré zverejnila Európska komisia, Slovensko patrí medzi krajiny EÚ, ktorých klienti bánk len v minimálnej miere menia banku, v ktorej majú bežný účet s trvalými príkazmi. Nízka mobilita klientov môže byť podľa PMÚ dôvodom pomalej expanzie bánk s nižším podielom na trhu.
Retailoví klienti zväčša nemajú k dispozícii dostatok odborných informácií na efektívne rozhodovanie sa pri výbere poskytovateľa bankových služieb, majú voči bankám nízku vyjednávaciu silu a nemajú dostatočné finančné vzdelanie.
Tým by sa podľa neho v maximálnej miere znížili administratívne prekážky prechodu klientov medzi bankami. Nakoľko PMÚ nemá kompetencie na prijímanie opatrení smerujúcich k vyššej mobilite retailových klientov, oslovil Ministerstvo financií SR a Národnú banku Slovenska, aby zvážili prijatie tohto a ďalších opatrení.
Pri prenose účtu by sa mali zachovať všetky nastavenia
Národná banka Slovenska návrh dostala a bude ho analyzovať. "Gestorom prípadných legislatívnych zmien je Ministerstvo financií SR," povedala pre agentúru SITA hovorkyňa centrálnej banky Martina Solčányiová. A ako uviedol rezort financií, sú pripravení o tejto téme hovoriť.
Od budúceho roka vstúpi do platnosti legislatíva, ktorá umožní klientom bánk prenos účtu spolu so všetkými nastaveniami. Prenos účtu ponúkajú na komerčnej báze niektoré banky aj v súčasnosti. "Prenos samotného čísla účtu je však technicky komplikovaná operácia a o jeho prenose bude potrebné ešte hovoriť," informovalo ministerstvo. "Radi sa zapojíme do odbornej diskusie, keď budú k dispozícii oficiálne návrhy od kompetentných inštitúcií," doplnila hovorkyňa Slovenskej bankovej asociácie Zuzana Murcko.
Ďalej by to bolo podľa Tótha prijatie opatrení na elimináciu informačnej asymetrie a nízkej vyjednávacej sily spotrebiteľov. Taktiež by sa mala podľa úradu zvýšiť finančná gramotnosť obyvateľstva, napríklad formou propagácie cielenej na to, aby si spotrebitelia pravidelne sledovali poplatky, ktoré zaplatili banke za vedenie a využívanie bežného účtu. Zároveň, aby porovnávali poplatky v bankách a prechádzali z banky, ktorá nesplnila ich očakávania do banky, ktorá lepšie spĺňa ich požiadavky.
Slováci menia banku len v minimálnej miere
Trh poskytovania bežných účtov fyzickým osobám - nepodnikateľom je podľa PMÚ dlhodobo vysoko koncentrovaný. Päť najväčších poskytovateľov tohto produktu pokrýva spoločne viac ako 80 percent trhu. Postavenie hlavných hráčov je podľa nich stabilné a v rokoch 2006 až 2013 nenastali výrazné zmeny v pozícii štyroch najväčších poskytovateľov.
Konkurenčnou výhodou a zároveň bariérou vstupu na trh alebo expanzie ostatných bánk môže byť podľa úradu aj pobočková sieť, nakoľko konzervatívni klienti pravdepodobne tvoria podstatnú časť klientov stabilne najvýznamnejších hráčov na relevantnom trhu.
Podľa informácií, ktoré zverejnila Európska komisia, Slovensko patrí medzi krajiny EÚ, ktorých klienti bánk len v minimálnej miere menia banku, v ktorej majú bežný účet s trvalými príkazmi. Nízka mobilita klientov môže byť podľa PMÚ dôvodom pomalej expanzie bánk s nižším podielom na trhu.
Retailoví klienti zväčša nemajú k dispozícii dostatok odborných informácií na efektívne rozhodovanie sa pri výbere poskytovateľa bankových služieb, majú voči bankám nízku vyjednávaciu silu a nemajú dostatočné finančné vzdelanie.