|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
24. januára 2011
Prepojenie stredísk na Chopku ohrozí prírodu, tvrdí odborník
Pri schvaľovaní zámeru modernizácie a prepojenia lyžiarskych stredísk na severnej a južnej strane nízkotatranského Chopka, do ktorého plánuje firma Tatry Mountain Resorts ...
Zdieľať
Foto: SITA/Michal BurzaBANSKÁ BYSTRICA 24. januára (WEBNOVINY) - Pri schvaľovaní zámeru modernizácie a prepojenia lyžiarskych stredísk na severnej a južnej strane nízkotatranského Chopka, do ktorého plánuje firma Tatry Mountain Resorts investovať v priebehu 10 rokov zhruba 70 miliónov eur, by malo ministerstvo životného prostredia stanoviť také podmienky, aby nedošlo k ničeniu jedinečných prírodných hodnôt v tejto oblasti. Uviedol to bývalý riaditeľ Národného parku Nízke Tatry a v súčasnosti riaditeľ mimovládneho Inštitútu pre ochranu prírody Marián Jasík.
Ako pripomenul, zámer, ktorý firma Tatry Mountain Resorts predložila ministerstvu na posúdenie vplyvov na životné prostredie (proces EIA), predpokladá výstavbu mnohých nových objektov, čoho dôsledkom bude podľa neho odlesnenie približne 50 hektárov lesa, rozsiahle terénne úpravy, likvidácia desiatok hektárov biotopov európskeho významu s výskytom chránených a ohrozených druhov rastlín, faktické zničenie pralesa Kosodrevina, v ktorom sú výskumné plochy, či vynútené presťahovanie kolónie svišťa. Ministerstvo by podľa neho malo svojím stanoviskom k zámeru a záväznými podmienkami zabrániť najmä narušeniu pralesa Kosodrevina. Za problémovú považuje aj navrhovanú cestu, ktorá má prechádzať cez hlavný hrebeň Nízkych Tatier.
"Lyžiarske stredisko na svahoch Chopku vzniklo dávno pred vyhlásením národného parku, snahy o jeho dobudovanie sú preto logické a odôvodnené. Napriek tomu by to nemalo byť spojené s ničením jedinečných prírodných hodnôt. Štát by sa mal rozhodnúť, ako vidí budúcnosť Nízkych Tatier. Či to bude priestor na ťažbu dreva alebo národný park spĺňajúci štandardné kritériá a zároveň priestor na rozvoj rekreácie a turizmu ohľaduplný k prírode," uviedol Jasík.
V zámere, ktorý firma Tatry Mountain Resorts predložila na posúdenie vplyvov na životné prostredie, počíta s vybudovaním nových lanoviek, zjazdoviek, zasnežovacieho systému, polyfunkčných a ubytovacích komplexov, reštauračných zariadení, parkovísk a nového detského parku s výučbou lyžovania Maxiland. "Základnou myšlienkou navrhovanej činnosti je prepojenie lyžiarskych svahov Chopok sever a Chopok juh kvalitným dopravným zariadením, odolávajúcim aj nepriaznivým klimatickým podmienkam. Prepojením stredísk sa zabezpečí jeho pestrosť a variabilita. Vytvoria sa tiež nové nástupné centrá v rámci strediska, čím dôjde k rozptylu lyžiarskych aktivít v území vhodným prepojením lokalít a uvoľneniu kolíznych bodov strediska," uvádza Tatry Mountain Resorts v zámere.
Preprava lyžiarov má byť doplnená o osemmiestne kabínkové lanové dráhy Lúčky - Priehyba a Lúčky - Priečno na Chopku sever, Krupová - Kosodrevina a Kosodrevina - Chopok na Chopku juh. Na južnej strane Chopku chce investor vybudovať aj tri šesťmiestne sedačkové lanovky s bublinou, a to Krupová - Jelenia lúka, Jelenia lúka - Zadné Dereše a Jelenia lúka - Predné Dereše. Zo severnej strany sa budú lyžiari na vrchol Chopku prepravovať novou lanovkou systému Funitel z lokality Priehyba.
Výstavba navrhovaných objektov v oboch strediskách sa má začať tento rok a zámer má byť uskutočnený postupne v etapách zahŕňajúcich výstavu ucelených celkov a objektov do roka 2021. Jednotlivé objekty chce investor spúšťať do prevádzky postupne po ich dokončení. V súčasnosti spájajú južnú so severnou stranou Chopku iba vleky, ktorých prevádzka je limitovaná poveternostnými podmienkami, najmä častým silným vetrom.
Ako pripomenul, zámer, ktorý firma Tatry Mountain Resorts predložila ministerstvu na posúdenie vplyvov na životné prostredie (proces EIA), predpokladá výstavbu mnohých nových objektov, čoho dôsledkom bude podľa neho odlesnenie približne 50 hektárov lesa, rozsiahle terénne úpravy, likvidácia desiatok hektárov biotopov európskeho významu s výskytom chránených a ohrozených druhov rastlín, faktické zničenie pralesa Kosodrevina, v ktorom sú výskumné plochy, či vynútené presťahovanie kolónie svišťa. Ministerstvo by podľa neho malo svojím stanoviskom k zámeru a záväznými podmienkami zabrániť najmä narušeniu pralesa Kosodrevina. Za problémovú považuje aj navrhovanú cestu, ktorá má prechádzať cez hlavný hrebeň Nízkych Tatier.
"Lyžiarske stredisko na svahoch Chopku vzniklo dávno pred vyhlásením národného parku, snahy o jeho dobudovanie sú preto logické a odôvodnené. Napriek tomu by to nemalo byť spojené s ničením jedinečných prírodných hodnôt. Štát by sa mal rozhodnúť, ako vidí budúcnosť Nízkych Tatier. Či to bude priestor na ťažbu dreva alebo národný park spĺňajúci štandardné kritériá a zároveň priestor na rozvoj rekreácie a turizmu ohľaduplný k prírode," uviedol Jasík.
V zámere, ktorý firma Tatry Mountain Resorts predložila na posúdenie vplyvov na životné prostredie, počíta s vybudovaním nových lanoviek, zjazdoviek, zasnežovacieho systému, polyfunkčných a ubytovacích komplexov, reštauračných zariadení, parkovísk a nového detského parku s výučbou lyžovania Maxiland. "Základnou myšlienkou navrhovanej činnosti je prepojenie lyžiarskych svahov Chopok sever a Chopok juh kvalitným dopravným zariadením, odolávajúcim aj nepriaznivým klimatickým podmienkam. Prepojením stredísk sa zabezpečí jeho pestrosť a variabilita. Vytvoria sa tiež nové nástupné centrá v rámci strediska, čím dôjde k rozptylu lyžiarskych aktivít v území vhodným prepojením lokalít a uvoľneniu kolíznych bodov strediska," uvádza Tatry Mountain Resorts v zámere.
Preprava lyžiarov má byť doplnená o osemmiestne kabínkové lanové dráhy Lúčky - Priehyba a Lúčky - Priečno na Chopku sever, Krupová - Kosodrevina a Kosodrevina - Chopok na Chopku juh. Na južnej strane Chopku chce investor vybudovať aj tri šesťmiestne sedačkové lanovky s bublinou, a to Krupová - Jelenia lúka, Jelenia lúka - Zadné Dereše a Jelenia lúka - Predné Dereše. Zo severnej strany sa budú lyžiari na vrchol Chopku prepravovať novou lanovkou systému Funitel z lokality Priehyba.
Výstavba navrhovaných objektov v oboch strediskách sa má začať tento rok a zámer má byť uskutočnený postupne v etapách zahŕňajúcich výstavu ucelených celkov a objektov do roka 2021. Jednotlivé objekty chce investor spúšťať do prevádzky postupne po ich dokončení. V súčasnosti spájajú južnú so severnou stranou Chopku iba vleky, ktorých prevádzka je limitovaná poveternostnými podmienkami, najmä častým silným vetrom.