20. februára 2014
Na snímke zľava petržalský starosta Vladimír Bajan, starostka Starého mesta Táňa Rosová, generálny riaditeľ spoločnosti Eurovia Róbert Šinály, štátny tajomník ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Viktor Stromček, premiér SR Robert Fico a primátor mesta Bratislava Milan Ftáčnik počas brífingu s novinármi po štatutárnom kontrolnom dni prvej etapy nosného dopravného systémy MHD - rekonštrukcie Starého mosta. Foto: FOTO TASR - Martin BaumannBratislava 20. februára (TASR) – Rekonštrukcia Starého mosta, ktorá odštartovala začiatkom decembra minulého roka, je v miernom sklze. Už do konca tohto mesiaca mala byť totiž dole jeho konštrukcia. Pôvodný Starý most by mal ale po novom zmiznúť na prelome marca a apríla.
"Toto je zatiaľ ale jediný sklz, ktorý na stavbe registrujeme. Práce na Štúrovej ulici a v Petržalke pokračujú podľa harmonogramu," vyhlásil primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD) po dnešnom kontrolnom dni aj za prítomnosti premiéra Roberta Fica (Smer-SD). Mesto musí stihnúť peniaze z Európskej únie na tento projekt vyčerpať do konca budúceho roka.
Konštrukcia sa podľa generálneho riaditeľa Eurovia SK Róberta Šinályho ukázala ďaleko viac poškodená a skorodovaná, ako sa pôvodne predpokladalo.
"Jednotlivé prvky musia byť teda dočasne spevňované ďalšími prídavnými oceľovými prvkami, aby sme sa priklonili na stranu bezpečnosti a nič sa nestalo," vysvetľoval sklz. V tejto chvíli na moste prebieha okrem demontáže aj odpaľovanie jednotlivých segmentov, ktoré sa odnesú mimo stavbu, kde ich zlikvidujú. Po odstránení mostnej konštrukcie sa začne s prácami na spodnej stavbe, teda na pilieroch. Aj z nich však bude treba dva odstrániť a nahradiť jedným novým, treba totiž splniť požiadavku Európskej komisie na rozšírenie plavebného gabaritu.
Rekonštrukcia ovplyvnila aj dopravu v okolí mosta
Štát platí 10 percent nákladov na rekonštrukciu mosta, skontrolovať stavbu preto dnes prišiel aj premiér. "
Je to spoločný projekt, ktorý sa ukazuje byť mimoriadne efektívny. Často sa na Bratislavu pozerajú ľudia s určitou mierou žiarlivosti, ale je to hlavné mesto Slovenska a musí spĺňať určité kritéria, ktoré sa od neho vyžadujú," uviedol Fico po kontrole. Podľa neho je rekonštrukcia mosta ďalším prelomom v dopravnej štruktúre mesta Bratislava. "
Verme, že neprídu žiadne povodne, ktoré by mohli rekonštrukciu skomplikovať," dodal.
Od odštartovania prác sa tento rok uzatvorila Štúrova ulica, kde bola demontovaná električková koľaj i trakčné vedenie.
"V tejto chvíli prebiehajú sondáže jestvujúcich inžinierskych sietí a od budúceho týždňa začína výkop kanalizácie a naplno prekládka všetkých inžinierskych sietí," priblížil práce na bratislavskej strane Šinály. V ďalšej etape, od 1. apríla, bude podľa jeho slov uzavreté aj Šafárikovo námestie a nábrežie ostane prejazdné pre dopravu vždy len v jednom smere.
"Bude spustená preložka ďalších inžinierskych sietí a výstavba kolektora, kde budú preložené," doplnil.
Na petržalskej strane Dunaja bol podľa Šinályho zatiaľ odťažený násyp a budúci týždeň sa začína s výstavbou spodnej stavby pre estakádu Artmedia.
"Potom bude pokračovať výstavba spodnej stavby pre električkovú trať," avizoval.
Nový Starý most bude klenutý, v strede vyšší ako na okrajoch. Chodníky po oboch stranách dvojkoľajovej električkovej trate by mali byť široké 4,5 metra - 1,5 metra pre cyklistov, ktorí budú po moste jazdiť jednosmerne, tri metre pre peších. Lávky rozšíria o vyhliadkové plochy a v tých miestach bude mať most šírku cez 30 metrov. Koľaje zalejú do betónu, aby mohli cez most jazdiť napríklad záchranné či požiarne vozidlá. V ankete už Bratislavčania pre novú konštrukciu mosta vybrali zeleno-sivú farbu, konečné slovo budú mať mestskí poslanci.
Konzorcium troch firiem na čele s Eurovia SK projekt zrealizuje za 58,8 milióna eur bez DPH, čo bola podľa mesta najnižšia ponúknutá cena. EÚ financuje 85 percent, vláda SR 10 percent, mesto zvyšných päť percent.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR