|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 18.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Sláva, Slávka
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
08. mája 2011
Predĺženie R1 do Ružomberka sa začne najskôr budúci rok
Predĺženie rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka, ktoré sa podľa pôvodného zámeru Slovenskej správy ciest (SSC), predloženého na posúdenie ...
Zdieľať
Ilustračné foto SITA/Michal BurzaBANSKÁ BYSTRICA 8. mája (WEBNOVINY) - Predĺženie rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka, ktoré sa podľa pôvodného zámeru Slovenskej správy ciest (SSC), predloženého na posúdenie vplyvov na životné prostredie, malo začať stavať tento rok a dokončiť v roku 2016, sa začne budovať najskôr v roku 2012. Pre agentúru SITA to uviedla vedúca organizačno-správneho oddelenia Iveta Fedorová s tým, že podľa ich prognóz sú termíny na začatie dvoch úsekov stavby v roku 2012, ale závisí to od priebehu ich prípravy. "Je pravdepodobné, že termíny začatia výstavby sa posunú," uviedla Fedorová.
Predĺženie rýchlostnej cesty R1 Trnava - Banská Bystrica o zhruba 50-kilometrový úsek z Banskej Bystrice do Ružomberka má byť súčasťou alternatívneho spojenia Bratislavy s Košicami, respektíve do dokončenia diaľnice D1 v úseku Žilina - Ružomberok, časťou jediného rýchlostného spojenia Bratislavy s Košicami a zároveň novým koridorom časti cesty s medzinárodnou dopravou E77 od hraníc s Maďarskom cez Šahy, Zvolen, Banskú Bystricu, Ružomberok a Tvrdošín po hranice s Poľskom. Tranzitnú dopravu má odkloniť z horského priechodu Donovaly do tunela popod Hiadeľské sedlo medzi Nízkymi Tatrami a Starohorskými vrchmi. Rozdelené je na štyri úseky, pričom prvý - obchvat Banskej Bystrice - sa už stavia od roku 2009 formou verejno-súkromného partnerstva (PPP) a má byť dokončený na budúci rok.
Ďalšími úsekmi sú Banská Bystrica - Slovenská Ľupča, Slovenská Ľupča - Korytnica a Korytnica - Ružomberok (napojenie na D1). Podľa zámeru, ktorý na posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA) predložila Slovenská správa ciest, a ktorý od ministerstva životného prostredia ešte na jeseň minulého roka získal súhlasné stanovisko, sa mala na úsekoch Slovenská Ľupča - Korytnica a Korytnica - Ružomberok začať výstavba v tomto roku a na úseku Banská Bystrica - Slovenská Ľupča v roku 2012. Celé predĺženie R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka malo byť podľa zámeru hotové v októbri 2016. Aktuálny stav je však podľa Fedorovej taký, že úseky Banská Bystrica - Slovenská Ľupča (s predpokladanými stavebnými nákladmi 85,125 milióna eur) a Slovenská Ľupča - Korytnica (s predpokladanými stavebnými nákladmi 420,867 milióna eur) sa začnú najskôr v roku 2012, pričom nateraz sú obe stavby v štádiu územného konania. Úsek Korytnica - Ružomberok je zatiaľ v štádiu spracovanej technickej štúdie, predpokladaný termín začiatku výstavby SSC neuviedla. Navyše v úseku Slovenská Ľupča - Korytnica je územné konanie pozastavené, SSC musí najskôr vybaviť výnimku z územnej a druhovej ochrany a stanovenie vyššieho verejného záujmu.
Podľa ministra dopravy Jána Figeľa je začiatok výstavby R1 medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom v súčasnosti skôr témou zdrojov a formy financovania. "Jedna z možností hovorí o akoby pokračovaní PPP formy, keďže aj obchvat Banskej Bystrice je súčasťou PPP balíka. Iná možnosť je nájsť kombináciu štátnych a európskych prostriedkov z blížiaceho sa rozpočtového obdobia, ktoré sa začína prvým januárom 2014. O tomto ešte dnes rozhodnutia neboli urobené," povedal pre agentúru SITA Figeľ s tým, že považuje tento úsek za dôležitý, hoci nie je alternatívou voči D1, ktorá zostáva prioritou.
Predĺženie rýchlostnej cesty R1 Trnava - Banská Bystrica o zhruba 50-kilometrový úsek z Banskej Bystrice do Ružomberka má byť súčasťou alternatívneho spojenia Bratislavy s Košicami, respektíve do dokončenia diaľnice D1 v úseku Žilina - Ružomberok, časťou jediného rýchlostného spojenia Bratislavy s Košicami a zároveň novým koridorom časti cesty s medzinárodnou dopravou E77 od hraníc s Maďarskom cez Šahy, Zvolen, Banskú Bystricu, Ružomberok a Tvrdošín po hranice s Poľskom. Tranzitnú dopravu má odkloniť z horského priechodu Donovaly do tunela popod Hiadeľské sedlo medzi Nízkymi Tatrami a Starohorskými vrchmi. Rozdelené je na štyri úseky, pričom prvý - obchvat Banskej Bystrice - sa už stavia od roku 2009 formou verejno-súkromného partnerstva (PPP) a má byť dokončený na budúci rok.
Ďalšími úsekmi sú Banská Bystrica - Slovenská Ľupča, Slovenská Ľupča - Korytnica a Korytnica - Ružomberok (napojenie na D1). Podľa zámeru, ktorý na posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA) predložila Slovenská správa ciest, a ktorý od ministerstva životného prostredia ešte na jeseň minulého roka získal súhlasné stanovisko, sa mala na úsekoch Slovenská Ľupča - Korytnica a Korytnica - Ružomberok začať výstavba v tomto roku a na úseku Banská Bystrica - Slovenská Ľupča v roku 2012. Celé predĺženie R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka malo byť podľa zámeru hotové v októbri 2016. Aktuálny stav je však podľa Fedorovej taký, že úseky Banská Bystrica - Slovenská Ľupča (s predpokladanými stavebnými nákladmi 85,125 milióna eur) a Slovenská Ľupča - Korytnica (s predpokladanými stavebnými nákladmi 420,867 milióna eur) sa začnú najskôr v roku 2012, pričom nateraz sú obe stavby v štádiu územného konania. Úsek Korytnica - Ružomberok je zatiaľ v štádiu spracovanej technickej štúdie, predpokladaný termín začiatku výstavby SSC neuviedla. Navyše v úseku Slovenská Ľupča - Korytnica je územné konanie pozastavené, SSC musí najskôr vybaviť výnimku z územnej a druhovej ochrany a stanovenie vyššieho verejného záujmu.
Podľa ministra dopravy Jána Figeľa je začiatok výstavby R1 medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom v súčasnosti skôr témou zdrojov a formy financovania. "Jedna z možností hovorí o akoby pokračovaní PPP formy, keďže aj obchvat Banskej Bystrice je súčasťou PPP balíka. Iná možnosť je nájsť kombináciu štátnych a európskych prostriedkov z blížiaceho sa rozpočtového obdobia, ktoré sa začína prvým januárom 2014. O tomto ešte dnes rozhodnutia neboli urobené," povedal pre agentúru SITA Figeľ s tým, že považuje tento úsek za dôležitý, hoci nie je alternatívou voči D1, ktorá zostáva prioritou.