|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 24.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Emília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. júna 2010
Predčasné ukončenie PPP môže mať právne následky
Samotné predčasné ukončenie projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) je podľa Advokátskej kancelárie ROWAN LEGAL spojené s viacerými právnymi ...
Zdieľať
Ľudovít Mičinský
Foto: rowanlegal.com BRATISLAVA 25. júna (WEBNOVINY) - Samotné predčasné ukončenie projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) je podľa Advokátskej kancelárie ROWAN LEGAL spojené s viacerými právnymi následkami pre všetky zúčastnené subjekty. Tieto následky budú posudzované podľa zmluvných vzťahov, ako aj podľa príslušných ustanovení práva. "V praxi môže predčasné ukončenie PPP projektu jednou zo strán spôsobiť nemalé finančné nároky ostatných strán. Je zrejmé, že v prípade ukončenia zmluvných vzťahov bez porušenia na strane súkromného partnera bude mať súkromný partner nárok na kompenzácie s ohľadom na stratu dlhodobého obchodného vzťahu," uviedol pre agentúru SITA špecialista pre PPP projekty v uvedenej advokátskej kancelárii Ľudovít Mičinský.
Budúca stredopravá vládna koalícia plánuje prehodnotiť ďalšiu realizáciu diaľničných PPP projektov. Chcú pritom zohľadniť skúseností a výsledky z už realizovaných projektov s cieľom zefektívniť ďalšiu výstavbu dopravnej infraštruktúry. Vyplýva to z obsahu programových téz SDKÚ-DS, SaS, KDH a Mostu-Híd v pôsobnosti ministerstva dopravy. Pri výstavbe diaľnic majú byť využité aj zdroje v druhom dôchodkovom pilieri. Doterajšia opozícia kritizovala PPP projekty pre ich predraženosť a nevýhodnosť pre štát.
Naopak, ak by bola zmluva ukončená z dôvodu porušenia povinností súkromným partnerom, môže verejnému partnerovi vzniknúť nárok voči súkromnému partnerovi, napríklad na vydanie prospechu, ktorým sa tento obohatil. Tým však nie sú dotknuté ďalšie zmluvné a zákonné nároky ako náhrada škody, či zmluvné pokuty. "Rovnako aj súkromnému partnerovi však aj v tomto prípade môže vzniknúť nárok na kompenzáciu toho, o čo sa obohatil partner verejný," dodáva Mičinský. V rámci nastavenia zmluvných vzťahov pri realizácii PPP projektu sa podľa experta ROWAN LEGAL zvykne počítať aj s predčasným ukončením projektu, čiže ukončením iným spôsobom, aký mali strany v úmysle pri príprave projektu.
"Od zmlúv je štandardne možné odstúpiť z dôvodu, že druhá strana poruší zmluvné podmienky, a to za podmienok ustanovených samotnou zmluvou a zákonom. Do úvahy prichádza tiež výpoveď zmluvy, ak to bolo medzi stranami dohodnuté. Okrem týchto spôsobov je, samozrejme, vždy možné zmluvné vzťahy ukončiť dohodou strán - tento spôsob by mal byť preferovaný," uviedol ďalej Mičinský. Za istých podmienok môže na návrh oprávnenej osoby vyhlásiť neplatnosť samotnej zmluvy súd, ktorý bude posudzovať súlad zmluvy a jej uzatvorenie s právnymi predpismi.
Verejný partner má v prípade predčasného ukončenia PPP projektu v zásade nevýhodnejšiu pozíciu, keďže je to najmä on, kto má záujem na vybudovaní konkrétneho projektu. "Na základe toho je zrejmé, že v prípade zlyhania projektu trpí najmä štát. Práve štát je ten, kto si nezabezpečil vybudovanie príslušnej infraštruktúry prostredníctvom PPP projektu a bude musieť túto infraštruktúru v budúcnosti dobudovať," pokračuje Mičinský. Ako príklad predčasného skončenia PPP projektu je možné uviesť projekt diaľnice M15 v Maďarsku. Tento projekt z dôvodu predčasného ukončenia musel napokon prevziať štát, čo viedlo k nemalým finančným nákladom na strane štátu. Napriek tomu v Maďarsku realizujú ďalší PPP projekt na diaľnici M6, ktorý je pomerne úspešný.
Podstatou PPP projektov je dlhodobé partnerstvo medzi verejným a súkromným sektorom. Väčšina PPP projektov je uzatváraných na 10 až 30 rokov. Okrem partnerstva medzi verejným a súkromným sektorom vstupujú obvykle do týchto vzťahov ďalšie subjekty: banky, orgány Európskej únie, subdodávatelia, či orgány udeľujúce povolenia.
SITA
Budúca stredopravá vládna koalícia plánuje prehodnotiť ďalšiu realizáciu diaľničných PPP projektov. Chcú pritom zohľadniť skúseností a výsledky z už realizovaných projektov s cieľom zefektívniť ďalšiu výstavbu dopravnej infraštruktúry. Vyplýva to z obsahu programových téz SDKÚ-DS, SaS, KDH a Mostu-Híd v pôsobnosti ministerstva dopravy. Pri výstavbe diaľnic majú byť využité aj zdroje v druhom dôchodkovom pilieri. Doterajšia opozícia kritizovala PPP projekty pre ich predraženosť a nevýhodnosť pre štát.
Naopak, ak by bola zmluva ukončená z dôvodu porušenia povinností súkromným partnerom, môže verejnému partnerovi vzniknúť nárok voči súkromnému partnerovi, napríklad na vydanie prospechu, ktorým sa tento obohatil. Tým však nie sú dotknuté ďalšie zmluvné a zákonné nároky ako náhrada škody, či zmluvné pokuty. "Rovnako aj súkromnému partnerovi však aj v tomto prípade môže vzniknúť nárok na kompenzáciu toho, o čo sa obohatil partner verejný," dodáva Mičinský. V rámci nastavenia zmluvných vzťahov pri realizácii PPP projektu sa podľa experta ROWAN LEGAL zvykne počítať aj s predčasným ukončením projektu, čiže ukončením iným spôsobom, aký mali strany v úmysle pri príprave projektu.
"Od zmlúv je štandardne možné odstúpiť z dôvodu, že druhá strana poruší zmluvné podmienky, a to za podmienok ustanovených samotnou zmluvou a zákonom. Do úvahy prichádza tiež výpoveď zmluvy, ak to bolo medzi stranami dohodnuté. Okrem týchto spôsobov je, samozrejme, vždy možné zmluvné vzťahy ukončiť dohodou strán - tento spôsob by mal byť preferovaný," uviedol ďalej Mičinský. Za istých podmienok môže na návrh oprávnenej osoby vyhlásiť neplatnosť samotnej zmluvy súd, ktorý bude posudzovať súlad zmluvy a jej uzatvorenie s právnymi predpismi.
Verejný partner má v prípade predčasného ukončenia PPP projektu v zásade nevýhodnejšiu pozíciu, keďže je to najmä on, kto má záujem na vybudovaní konkrétneho projektu. "Na základe toho je zrejmé, že v prípade zlyhania projektu trpí najmä štát. Práve štát je ten, kto si nezabezpečil vybudovanie príslušnej infraštruktúry prostredníctvom PPP projektu a bude musieť túto infraštruktúru v budúcnosti dobudovať," pokračuje Mičinský. Ako príklad predčasného skončenia PPP projektu je možné uviesť projekt diaľnice M15 v Maďarsku. Tento projekt z dôvodu predčasného ukončenia musel napokon prevziať štát, čo viedlo k nemalým finančným nákladom na strane štátu. Napriek tomu v Maďarsku realizujú ďalší PPP projekt na diaľnici M6, ktorý je pomerne úspešný.
Podstatou PPP projektov je dlhodobé partnerstvo medzi verejným a súkromným sektorom. Väčšina PPP projektov je uzatváraných na 10 až 30 rokov. Okrem partnerstva medzi verejným a súkromným sektorom vstupujú obvykle do týchto vzťahov ďalšie subjekty: banky, orgány Európskej únie, subdodávatelia, či orgány udeľujúce povolenia.
SITA