|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Druhý problém nastal, keď hovorca komisára Európskej komisie (EK) pre vnútorný trh O. Drewes povedal, že po niekoľkých prešľapoch mieni EK celý proces privatizácie sledovať: „...tender na predaj slovenských letísk sa vymyká z rámca zvyklostí EÚ a množstvo sporných bodov si vyžaduje analýzu.“
Tretí problém je, že keby sa počet záujemcov o privatizáciu (pôvodne ich bolo päť a teraz sú štyria) znížil na troch, môže to viesť k poklesu ceny. Ostatní záujemcovia o kúpu letiska síce túto možnosť popierajú, no boli by zlí obchodníci, keby príležitosť nevyužili.
Štvrtý problém je, že obe letiská potrebujú investície ako soľ, no najmä expresne. Zvyšovanie kapacity a zlepšovanie služieb (úloha privatizéra) treba v prvej fáze ukončiť ešte pred začiatkom letnej sezóny 2006, inak sa príležitosti chytí najmä Viedeň, Budapešť, Praha alebo aj Varšava. Preto privatizačnú komisiu súri čas.
A tu nastáva piaty veľký problém. Jeden z účastníkov tendra - konzorcium ISAP - už dopredu vyhlásil, že ak vyhrá konzorcium TwoOne, bude sa sťažovať Európskej komisii. Dôsledkom by bolo zablokovanie všetkých investícií do letísk na jeden až dva roky. Či je to vydieranie, posúdi čitateľ sám. Rovnako ako obavu predstaviteľov ISAP-u
a leteckých spoločností, že spojením letísk Viedeň - Bratislava by vznikol monopol, ktorý by priniesol vysoké ceny a slabé služby.
Nakoniec sa dostávame k problému, ktorý stál na začiatku a od ktorého sa odvíjajú ostatné komplikácie. Ako sme už v 24hodín písali, z tendra odišiel jeden súťažiaci - konzorcium Vinci. Podmienky nedovoľujú, aby boli zúčastnení majetkovo prepojení a Vinci malo prepojenie na konzorcium TwoOne. TwoOne, v ktorom hrá prím viedenské letisko, pritom neodstúpilo, hoci malo prepojenie na Vinci. Privatizačná komisia si od TwoOne vyžiadala stanovisko a podľa toho posúdi jeho ďalšie zotrvanie v súťaži. V prípade TwoOne, navyše, slovenský Protimonopolný úrad upozorňoval už na jar na možnosť negatívnych dôsledkov koncentrácie viedenského a bratislavského letiska a možného vzniku monopolu.
Ak minister dopravy Pavol Prokopovič tvrdí, že všetko je v najlepšom poriadku a jeho hovorca, že situácia sa nedramatizuje, majú závideniahodne pevné nervy.
Kľúčové momenty kauzy
l Letiská potrebujú investora rýchlo, inak nebudú mocť rásť a konkurovať.
l Nedostatky v podkladoch si vynútili ich dopracovanie. Tým sa oddialilo podávanie prihlášok o niekoľko týždňov. Privatizačná komisia bude mať menej času, ak chce stihnúť termíny.
l Jeden zo záujemcov o bratislavské letisko je v súčasnosti jeho najväčší konkurent. Spojením letísk môže vzniknúť lokálny monopol so všetkými negatívami.
l Ďalší zo záujemcov o privatizáciu je v prípade výhry spomínaného konzorcia ochotný sťažovať sa EK, čo by spôsobilo zmrazenie akýchkoľvek investícií do letiska na niekoľko rokov.
l Brusel sa o predaj letísk zaujíma aj tak, lebo sa vymyká z rámca zvyklostí Európskej únie.
l Medzi záujemcami boli navzájom prepojené firmy - TwoOne a Vinci. Podľa podmienok sa to nesmie a znamená to ukončenie účasti v tendri. Odstúpilo však len Vinci.
Vojtech Hollan
Súvisiace články:
Tlakov pri privatizácii letísk pribúda (22. 11. 2005)
Privatizácia letísk sa komplikuje (18. 11. 2005)
Privatizácia letísk: termín sa blíži, kiksov pribúda (15. 11. 2005)
Pozícia Schwechatu sa zhoršuje (8. 11. 2005)
Žaloba za privatizáciu letiska (24. 10. 2005)
Badínčania chcú späť lukratívne pozemky (21. 10. 2005)
Miliónové vklady (13. 10. 2005)
V Sliači neveria, že peniaze prídu nezištne (12. 10. 2005)