Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Šport

10. júna 2015

Pred 60 rokmi prišlo pri pretekoch v Le Mans k najväčšej tragédii



Ilustračné foto, Le Mans



Zdieľať
Ilustračné foto, Le Mans Foto: TASR/AP
Le Mans/Bratislava 10. júna (TASR) – Pred 60 rokmi 11. júna 1955 došlo počas 24-hodinových automobilových pretekov na okruhu vo francúzskom Le Mans k doteraz najväčšej tragédii. Po zrážke áut Mercedes Francúza Pierra Levegha vymrštilo medzi divákov, vozidlo vybuchlo a zachvátil ho požiar. Na následky tragédie zahynulo vyše 80 ľudí, okolo 200 ich bolo zranených.


V roku 1955 sa na okruhu v Le Mans očakávala bitka medzi stajňami Mercedes-Benz, Jaguar, Ferrari a Aston Martin. Za volantom automobilov Mercedes, favorita pretekov, sedela väčšina najlepších pilotov tej doby - dvojnásobný majster sveta Formule 1 (F1) Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Karl Kling a Pierre Levegh. Tromfom Jaguara bol zase Mike Hawthorn, budúci majster sveta F1.

V sobotu 11. júna 1955 prišlo na okruh v Le Mans vyše 250.000 divákov. Povel k štartu zaznel presne o 16. hodine, pretekári sa rozbehli k svojim vozom a vyrazili na trať. Na priamych úsekoch dosahovali autá rýchlosť takmer 300 km/h. Postupne sa na čele striedali Hawthorn na Jaguari a Fangio na Mercedese. Padli pritom všetky rekordy. Po 30 kolách mal Hawthorn priemernú rýchlosť 190,46 km/h.

Hawthorn dokončoval 41. okruh a chystal sa zájsť do depa natankovať palivo. Pribrzdil, prešiel k pravej strane cieľovej rovinky, skrížil však dráhu Lancovi Macklinovi na pomalšom aute Austin-Healey. Ten musel strhnúť voz doľava a prudko zabrzdiť. Za Macklinom šiel Levegh na voze Mercedes. V rýchlosti takmer 300 km/h sa chystal Macklina predbehnúť, ten však dostal šmyk a Levegh sa dostal do priameho kontaktu s jeho vozom. Francúz opustil smer jazdy a narazil do násypu, ktorý oddeľoval dráhu od priestoru pre divákov. Predná náprava a ťažký motor Mercedesu sa pri náraze odtrhli a leteli na tribúnu, nachádzajúcu sa oproti cieľovej rovinke a boxom. Samotný automobil dopadol tiež medzi divákov a explodoval. Levegh ešte pred nárazom stačil zdvihnúť ruku a varovať Fangia, že je na trati nebezpečenstvo. Fangio stačil prudko zabrzdiť, strhnúť voz doprava a prejsť dymom a lietajúcimi troskami. Levegh mu tým vlastne zachránil život. Medzi divákmi nastal chaos. Okrem desiatok ľudí, ktorí zahynuli pri výbuchu a následnom požiari, niekoľko ďalších ušliapal dav, ktorého sa zmocnila panika. Preteky však pokračovali ďalej.

Následky najväčšieho nešťastia v histórii automobilových pretekov boli strašné, vyše 80 divákov bolo na mieste zabitých a okolo 200 ťažko ranených. Pierre Levegh zahynul tiež. Organizátori nezastavili preteky preto, aby diváci vo vzniknutom zmätku neznemožnili príchod sanitiek, ktorých posádky sa zúfalo snažili zachrániť životy obetí havárie.

Vedúci tímu Mercedes-Benz po dohode s materskou firmou na prejav smútku odvolal po záchrannej akcii z pretekov zvyšné dva vozy, ktoré v tom čase jazdili na prvom a druhom mieste. V pretekoch nakoniec zvíťazil Hawthorn.

Po tragédii v Le Mans v roku 1955 na pretekoch sprísnili bezpečnostné pravidlá. Pokračujúce nehody na podujatiach Formuly 1 prinútili organizátorov prijať ďalšie opatrenia na zvýšenie bezpečnosti pretekov a výrobcov nútili neustále zlepšovať bezpečnostné prvky pretekárskych automobilov.

Mercedes-Benz po nešťastí odstúpil zo všetkých nasledujúcich pretekov a na okruhy sa vrátil až v roku 1987. Švajčiarsko zakázalo usporadúvať akékoľvek preteky automobilov na svojom území, zákaz bol zrušený v júni 2007.

Prvé vytrvalostné preteky automobilov sa v Le Mans konali 26. mája 1923. Na 13,5 km trati sa takto testovala spoľahlivosť áut. Dôležité bolo na trati vydržať celých 24 hodín.

V súčasnosti sa preteky konajú každoročne v polovici júna. Tradíciou je štart o 16.00 h. Ďalšou tradíciou bol beh vodičov cez štartovaciu rovinku k autám po zahrievacom kole. Od tejto tradície sa upustilo v 60. rokoch minulého storočia, keď mladý belgický pretekár Jacky Ickx vyslovil názor, že takýto štart je nebezpečný, pretože väčšina pretekárov si nezapne ihneď bezpečnostné pásy (jazdci si ich zapínali až na prvej rovinke). V roku 2006 sa na Le Mans po prvý raz zúčastnil aj slovenský automobilový pretekár Miroslav Konôpka, počas pretekov odstúpil pre poruchu).

V tomto roku sa preteky konajú 13. a 14. júna.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Platini o FIFA: K svojej budúcnosti sa vyjadrím čoskoro
<< predchádzajúci článok
Valcke potvrdil, že o dejisku MS 2026 sa nerozhodne v máji 2017