|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 24.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Emília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. novembra 2014
Pred 145 rokmi otvorili Suezský prieplav, zdroj devíz pre Egypt
Po jedenásťročnej výstavbe otvorili pred 145 rokmi 17. novembra 1869 Suezský prieplav medzi Stredozemným a Červeným morom.
Zdieľať
Foto: wikipedia.org
Bratislava 17. novembra (TASR) - Po jedenásťročnej výstavbe otvorili pred 145 rokmi 17. novembra 1869 Suezský prieplav medzi Stredozemným a Červeným morom.Suezský prieplav predstavuje najrýchlejšie námorné spojenie medzi Európu a Áziou. V súčasnosti prináša Egyptu ročné príjmy okolo 5 miliárd USD (3,74 miliardy eur) a je kľúčovým zdrojom devíz krajiny v období, keď v dôsledku povstania v roku 2011 a ďalších nekončiacich sa konfliktov prudko klesol cestovný ruch aj objem zahraničných investícií.
O vyhĺbení plavebného kanálu, ktorý by spojil Stredozemné a Červené more a skrátil by cestu z Európy do Indie, sa uvažovalo už pred stáročiami. V 13. storočí pred n. l. Egypťania kanálom spojili rieku Níl a Červené more. Kanál bol však pre nánosy často nesplavný a od jeho údržby sa upúšťalo. Niekoľkokrát ho sfunkčnili, naposledy však v 2. storočí n. l. Keď bola objavená cesta okolo Afriky popri myse Dobrej nádeje, od jeho užívania sa upustilo a zanikol.
Prieplav chcel vybudovať aj Napoleon Bonaparte
Foto: wordpress.com
O opätovné vybudovanie prieplavu sa zaujímal v 18. storočí Napoleon Bonaparte, no keď jeho inžinieri vypočítali, že rozdiel medzi výškami hladín morí je desať metrov, od plánu ustúpil. Až rakúsky staviteľ Alois Negrelli na požiadanie francúzskeho inžiniera a diplomata Ferdinanda Lessepsa údaje prepočítal a zistil, že predchádzajúci výpočet je nesprávny a kanál možno vykopať. Hĺbenie kanálu trvalo 11 rokov. Za ten čas náklady na stavbu vzrástli dvojnásobne. Ťažké práce - priam otrocké, ako ich nazývali súdobí komentátori - boli ukončené v roku 1867. Kanál slávnostne otvorili 17. novembra 1869.
Na extravagantných oslavách sa v egyptskej Káhire zišla smotánka – členovia britskej, francúzskej a ruskej kráľovskej rodiny a príslušníci ostatnej vysokej spoločnosti. Pri tejto príležitosti v meste vystavali budovu opery, kde uviedli Verdiho operu Rigoletto.
Spočiatku dlhý 165 km, teraz 193 km
Prieplav mal pri otvorení dĺžku 165 km (v súčasnosti sa uvádza dĺžka 193 km), jeho hĺbka dosahovala 8 metrov, po viacerých prehĺbeniach je od roku 2010 jeho hĺbka 20 metrov. Je rozdelený Veľkým horkým jazerom na severnú a južnú časť. Môžu sa ním plaviť lode o výtlaku 150.000 ton s maximálnym ponorom 16,1 metra. Za deň sa ním preplavia tri konvoje lodí, každú z nich manévrujú štyria miestni lodivodi. Priemerne plavba prieplavom trvá 12 až 15 hodín.
O ovládnutie kanála sa viackrát bojovalo a niekoľkokrát bol vyradený z prevádzky.
Využitie námornej cesty cez Suezský prieplav dosiahlo 10. augusta 2013 nový denný rekord, keď ním preplávalo 68 lodí s celkovým nákladom 4,8 milióna ton.
Foto: TASR/AP
V auguste 2014 Egypt oznámil, že v súťaži o megaprojekt ďalšieho rozvoja Suezského prieplavu vybral konzorcium, ktoré tvorí egyptská armáda a arabská firma registrovaná v Bahrajne. Má dôjsť k vybudovaniu nového 35-kilometrového úseku vodného kanálu. Nový kanál by mal byť súčasťou väčšieho projektu rozšírenia prístavu Suez a priľahlých oblastí okolo prieplavu. Celkové náklady na jeho výstavbu by mali dosiahnuť výšku okolo 4 miliárd USD. Odhaduje sa, že projekt by mal byť dokončený do piatich rokov.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR