|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. decembra 2009
Pre slovenské Cargo bol rok 2009 rokom prežitia
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) v dôsledku hospodárskej krízy a rekordného prepadu výkonov uzavrie rok 2009 v strate. Negatívny hospodársky výsledok by mal byť oproti ...
Zdieľať
BRATISLAVA 27. decembra (WEBNOVINY) - Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) v dôsledku hospodárskej krízy a rekordného prepadu výkonov uzavrie rok 2009 v strate. Negatívny hospodársky výsledok by mal byť oproti pôvodne predpokladanej sume okolo 133 mil. eur nižší zhruba o 10 %, čo by malo predstavovať približne 120 mil. eur. Je to dôsledok mierneho zlepšenia prepravy tovarov v závere roka. Riaditeľ úseku obchodu a člen predstavenstva spoločnosti Ján Simčo v rozhovore pre agentúru SITA povedal, že rok 2009 bol pre spoločnosť rokom prežitia. Cargo opustilo napriek udržaniu sociálneho zmieru zväčša na základe dohody o ukončení pracovného pomeru vyše 600 pracovníkov so sociálnou kompenzáciou. Počet zamestnancov spoločnosti tak klesol medziročne o 6 % z 10 400 na súčasných okolo 9 800.
Objem nákladnej prepravy slovenského Carga by mal v roku 2009 klesnúť z vlaňajších 44,5 mil. ton zhruba na 34 mil. ton. Znamenalo by to medziročný pokles takmer o 31 %. Tržby z hlavnej činnosti, nákladnej prepravy, majú dosiahnuť okolo 272 mil. eur. Cargo zabezpečuje na Slovensku ročne okolo 95 % prepravy tovaru na koľajniciach. Pokles výkonov sa prejavil už v septembri a októbri 2008. Plynová kríza začiatkom tohto roka a ďalšie problémy pri modernizácii železničnej infraštruktúry spôsobili, že firma nevedela zabezpečiť určité výkony. Podobne sú na tom skoro všetky železničné nákladné spoločnosti - v západnej Európe je prepad výkonov priemerne o 20 %, v strednej a východnej Európe o 30 %.
"Tento rok bol pre nás prelomový, pretože taký medziročný prepad výkonov ešte v povojnovej histórii nebol. Sme barometer toho, čo sa udeje v priemysle. Naša firma je viac ako zo 60 % závislá na hutníckom priemysle, aj na stavebnej produkcii. Dostali sme sa do skutočne vysokého prepadu, tak ako všetky odvetvia. Prepad našich výkonov v nákladnej preprave predstavuje okolo 26 %, podobne je to aj vo výnosoch," zhodnotil Simčo. Firma sa v roku 2009 podľa neho zamerala na zabezpečenie základných funkcií - prevádzkyschopnosť, sociálny zmier so zamestnancami a ich zástupcami, ako aj kvalitu služieb pre zákazníkov. Prvý polrok bol kritický, v druhom sa situácia mierne zlepšila zvýšením prepravy najmä v septembri a októbri, čiastočne aj v novembri. Trochu pomohlo aj šrotovné.
Spoločnosť dostala v tomto roku pôžičku od štátu 166 mil. eur na udržanie zamestnanosti a zmiernenie finančných problémov kvôli výraznému poklesu objemov nákladnej prepravy. "Pôžička bola na preklenutie ťažkého obdobia. Takmer celá bola použitá na zaplatenie poplatkov za použitie železničnej infraštruktúry a na mzdy zamestnancov," povedal Simčo. Spoločnosť musela zaviesť krízový manažment, obmedzila na minimum všetky náklady, nesúvisiace s hlavnou činnosťou. "V apríli a máji sme využili aj inštitút celozávodnej dovolenky. Prešli sme na štvordňový pracovný týždeň, keď kvôli prekážke v práci na strane zamestnávateľa sme platili zamestnancom za piaty deň, ktorý neboli v práci, 70 % z priemernej mzdy," vymenoval Simčo opatrenia na zmiernenie dopadov krízy. Flexikonto zaviedli v septembri a tam, kde výkony padli najviac, sú pracovníci v limitovanom čase doma. V osobných nákladoch prepravca pristúpil na nulový rast miezd zamestnancov a optimalizuje ich počet. Firma prehodnotila aj investície a rozvojové stratégie.
V roku 2008 Cargo hospodárilo prvý raz s čistým ziskom 83 mil. Sk (2,75 mil. eur). Prevádzkové výnosy v objeme 13,887 mld. Sk (460,96 mil. eur) boli medziročne nižšie o 4,1 %. Prevádzkové náklady sa znížili o 4 % na 13,991 mld. Sk (464,42 mil. eur). Prevádzková strata predstavovala 104 mil. Sk (3,45 mil. eur) a zisk z finančných operácií 187 mil. Sk (6,21 mil. eur). Spoločnosť prepravila v minulom roku 44,5 mil. ton tovarov, čo bolo medziročne menej o 9,4 %.
SITA
Objem nákladnej prepravy slovenského Carga by mal v roku 2009 klesnúť z vlaňajších 44,5 mil. ton zhruba na 34 mil. ton. Znamenalo by to medziročný pokles takmer o 31 %. Tržby z hlavnej činnosti, nákladnej prepravy, majú dosiahnuť okolo 272 mil. eur. Cargo zabezpečuje na Slovensku ročne okolo 95 % prepravy tovaru na koľajniciach. Pokles výkonov sa prejavil už v septembri a októbri 2008. Plynová kríza začiatkom tohto roka a ďalšie problémy pri modernizácii železničnej infraštruktúry spôsobili, že firma nevedela zabezpečiť určité výkony. Podobne sú na tom skoro všetky železničné nákladné spoločnosti - v západnej Európe je prepad výkonov priemerne o 20 %, v strednej a východnej Európe o 30 %.
"Tento rok bol pre nás prelomový, pretože taký medziročný prepad výkonov ešte v povojnovej histórii nebol. Sme barometer toho, čo sa udeje v priemysle. Naša firma je viac ako zo 60 % závislá na hutníckom priemysle, aj na stavebnej produkcii. Dostali sme sa do skutočne vysokého prepadu, tak ako všetky odvetvia. Prepad našich výkonov v nákladnej preprave predstavuje okolo 26 %, podobne je to aj vo výnosoch," zhodnotil Simčo. Firma sa v roku 2009 podľa neho zamerala na zabezpečenie základných funkcií - prevádzkyschopnosť, sociálny zmier so zamestnancami a ich zástupcami, ako aj kvalitu služieb pre zákazníkov. Prvý polrok bol kritický, v druhom sa situácia mierne zlepšila zvýšením prepravy najmä v septembri a októbri, čiastočne aj v novembri. Trochu pomohlo aj šrotovné.
Spoločnosť dostala v tomto roku pôžičku od štátu 166 mil. eur na udržanie zamestnanosti a zmiernenie finančných problémov kvôli výraznému poklesu objemov nákladnej prepravy. "Pôžička bola na preklenutie ťažkého obdobia. Takmer celá bola použitá na zaplatenie poplatkov za použitie železničnej infraštruktúry a na mzdy zamestnancov," povedal Simčo. Spoločnosť musela zaviesť krízový manažment, obmedzila na minimum všetky náklady, nesúvisiace s hlavnou činnosťou. "V apríli a máji sme využili aj inštitút celozávodnej dovolenky. Prešli sme na štvordňový pracovný týždeň, keď kvôli prekážke v práci na strane zamestnávateľa sme platili zamestnancom za piaty deň, ktorý neboli v práci, 70 % z priemernej mzdy," vymenoval Simčo opatrenia na zmiernenie dopadov krízy. Flexikonto zaviedli v septembri a tam, kde výkony padli najviac, sú pracovníci v limitovanom čase doma. V osobných nákladoch prepravca pristúpil na nulový rast miezd zamestnancov a optimalizuje ich počet. Firma prehodnotila aj investície a rozvojové stratégie.
V roku 2008 Cargo hospodárilo prvý raz s čistým ziskom 83 mil. Sk (2,75 mil. eur). Prevádzkové výnosy v objeme 13,887 mld. Sk (460,96 mil. eur) boli medziročne nižšie o 4,1 %. Prevádzkové náklady sa znížili o 4 % na 13,991 mld. Sk (464,42 mil. eur). Prevádzková strata predstavovala 104 mil. Sk (3,45 mil. eur) a zisk z finančných operácií 187 mil. Sk (6,21 mil. eur). Spoločnosť prepravila v minulom roku 44,5 mil. ton tovarov, čo bolo medziročne menej o 9,4 %.
SITA