Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Kultúra

08. decembra 2006

Pre silný kurz koruny je výstavba tunela Sitina lacnejšia



Silný kurz koruny spôsobil, že za stavbu tunela Františka pod kopcom Sitina v Bratislave by mal štát dodávateľovi, stavebnej skupine SKANSKA, zaplatiť menej, ako sa predpokladalo. Agentúru SITA o ...



Zdieľať

BRATISLAVA 8. decembra (WEBNOVINY) - Silný kurz koruny spôsobil, že za stavbu tunela Františka pod kopcom Sitina v Bratislave by mal štát dodávateľovi, stavebnej skupine SKANSKA, zaplatiť menej, ako sa predpokladalo. Agentúru SITA o tom informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík. Podľa neho je súčasný kurz koruny pre dodávateľa tak nevýhodný, že štát by mal za stavebné práce zaplatiť približne o miliardu menej, ako pri kurze koruny, ktorý bol pri vyčíslení nákladov pred začatím výstavby. "Náklady samozrejme ešte ovplyvní indexácia cien," skonštatoval. Jánošík nechcel spresniť, koľko zatiaľ výstavba tunela stála, NDS náklady zverejní až po poslednej fakturácii. Termín dokončenia a sprejazdnenia tunela sa podľa neho nemení, platí pôvodný termín, teda do konca mája budúceho roka.

V oboch tunelových rúrach Františky v týchto dňoch dokončujú montovanie bezpečnostných, komunikačných a signalizačných technológií. Do konca marca budúceho roka by mali byť nielen dokončené, ale aj odskúšané. Okrem testovania technologického systému v tuneli urobia aj hasičské a záchranárske skúšky. Systém tunela bude napojený na celomestský dopravný systém, podľa Jánošíka ide o dosiaľ na Slovensku nepoužívanú technológiu. "Počítač systému je naprogramovaný zvládnuť až 19-tisíc dopravných situácií," uviedol. Na príjazde do tunela od Mlynskej Doliny v týchto dňoch frézujú povrch vozovky, ostáva ešte osadiť technologické zariadenia. Dokončenie príjazdu z opačnej strany podľa Jánošíka síce komplikuje vysoká hladina spodnej vody, termín ukončenia by to však nemalo ovplyvniť.

Tunel s dĺžkou 1,5 kilometra tvoria dve samostatné rúry, každá má dva jazdné pruhy. Bude vybavený modernou technológiou, ktorá bude riadiť celý chod tunela: vetranie, osvetlenie, dopravu a pri kolíznych a nehodových situáciách aj jeho uzavretie. Riadenie bude automatické aj manuálne z centrálneho a podružných dispečingov. Okrem toho bude mať tunel pre havarijné situácie výklenky SOS, požiarne vodovody a únikové chodby.

Tunel Sitina bude súčasťou diaľnice D2 Bratislava, úsek Lamačská cesta - Staré grunty a vyplní posledný chýbajúci úsek na ťahu diaľnice D2 z Českej republiky cez Bratislavu do Maďarska. Doteraz tento chýbajúci úsek diaľnice nahradzovala Lamačská cesta a Mlynská dolina, ktoré sú dopravne najvyťaženejšími komunikáciami mesta.

SITA


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Katolíci dnes slávia veľký mariánsky sviatok
<< predchádzajúci článok
Zomrel legendárny džezový klavirista Jay McShann