|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
19. mája 2011
Pravidlá pre letiskové odplaty majú zvýšiť transparentnosť
Vytvorenie spoločných pravidiel pre stanovovanie letiskových odplát má zvýšiť transparentnosť a zabrániť diskriminácii jednotlivých užívateľov letísk. Umožňuje to ...
Zdieľať
Foto: SITA/Nina BednárikováBRATISLAVA 19. mája (WEBNOVINY) - Vytvorenie spoločných pravidiel pre stanovovanie letiskových odplát má zvýšiť transparentnosť a zabrániť diskriminácii jednotlivých užívateľov letísk. Umožňuje to návrh novely zákona o civilnom letectve (letecký zákon), ktorý preberá európsku smernicu o letiskových poplatkoch z marca 2009. Parlament vo štvrtok schválil posunutie návrhu zákona do druhého čítania. Kontrolu nad systémom letiskových odplát bude podľa zákona vykonávať Letecký úrad SR nezávisle od letiska a leteckých prepravcov. Nový letecký zákon má nadobudnúť účinnosť 1. septembra, vláda ho schválila 13. apríla.
"Návrh zákona ustanovuje harmonizované pravidlá a postupy v tomto systéme a dáva možnosť nápravy v prípade neodôvodneného postupu prevádzkovateľa letiska pri určovaní výšky letiskových odplát. Tieto postupy zabezpečujú zabránenie diskriminácie jednotlivých užívateľov letísk," povedal pri uvedení novely zákona minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH). V súčasnosti sa tieto pravidlá vzťahujú len na najväčšie domáce letisko v Bratislave.
Letecký úrad bude mať zároveň kompetenciu na vykonávanie dozoru a dohľadu v oblasti leteckých navigačných služieb. Táto úprava podľa rezortu dopravy súvisí s výsledkami medzinárodných auditov vykonaných na Slovensku, najmä však s nálezom z auditu Európskej organizácie pre bezpečnosť letovej prevádzky (EUROCONTROL). Tento audit bol zameraný na dohľad štátu nad leteckými navigačnými službami a ich bezpečnosťou a konal sa v novembri minulého roka.
Prevádzkovateľ letiska, v tomto prípade bratislavského, bude najmenej raz ročne uskutočňovať konzultácie s užívateľmi letiska, čiže prepravcami, ktorí reagovali na jeho výzvu, alebo so združením užívateľov. Konzultácie sa budú týkať najmä fungovania systému a výšky letiskových odplát, kvality poskytovaných služieb a plánov novej infraštruktúry ešte pred ich dokončením. Ak sa letisko a užívatelia na zmene v systéme alebo výške odplát nedohodnú, letisko odôvodní svoje rozhodnutie s ohľadom na stanoviská užívateľov a zverejní ho najneskôr 60 dní pred jeho platnosťou na svojej webovej stránke. Užívatelia budú môcť do 30 dní od zverejnenia takéhoto rozhodnutia letiska podať na Letecký úrad SR návrh na jeho preskúmanie, inak toto právo zanikne. Rozhodnutie letiska potom nadobudne platnosť až po uplynutí 15 dní od doručenia rozhodnutia Leteckého úradu SR letisku o potvrdení zmeny v systéme alebo výške letiskových odplát. Letecký úrad preskúma, či letisko pri prijímaní rozhodnutia dodržalo postupy a zásady v tomto zákone a zásady zákazu diskriminácie a transparentnosti.
"Návrh zákona ustanovuje harmonizované pravidlá a postupy v tomto systéme a dáva možnosť nápravy v prípade neodôvodneného postupu prevádzkovateľa letiska pri určovaní výšky letiskových odplát. Tieto postupy zabezpečujú zabránenie diskriminácie jednotlivých užívateľov letísk," povedal pri uvedení novely zákona minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH). V súčasnosti sa tieto pravidlá vzťahujú len na najväčšie domáce letisko v Bratislave.
Letecký úrad bude mať zároveň kompetenciu na vykonávanie dozoru a dohľadu v oblasti leteckých navigačných služieb. Táto úprava podľa rezortu dopravy súvisí s výsledkami medzinárodných auditov vykonaných na Slovensku, najmä však s nálezom z auditu Európskej organizácie pre bezpečnosť letovej prevádzky (EUROCONTROL). Tento audit bol zameraný na dohľad štátu nad leteckými navigačnými službami a ich bezpečnosťou a konal sa v novembri minulého roka.
Prevádzkovateľ letiska, v tomto prípade bratislavského, bude najmenej raz ročne uskutočňovať konzultácie s užívateľmi letiska, čiže prepravcami, ktorí reagovali na jeho výzvu, alebo so združením užívateľov. Konzultácie sa budú týkať najmä fungovania systému a výšky letiskových odplát, kvality poskytovaných služieb a plánov novej infraštruktúry ešte pred ich dokončením. Ak sa letisko a užívatelia na zmene v systéme alebo výške odplát nedohodnú, letisko odôvodní svoje rozhodnutie s ohľadom na stanoviská užívateľov a zverejní ho najneskôr 60 dní pred jeho platnosťou na svojej webovej stránke. Užívatelia budú môcť do 30 dní od zverejnenia takéhoto rozhodnutia letiska podať na Letecký úrad SR návrh na jeho preskúmanie, inak toto právo zanikne. Rozhodnutie letiska potom nadobudne platnosť až po uplynutí 15 dní od doručenia rozhodnutia Leteckého úradu SR letisku o potvrdení zmeny v systéme alebo výške letiskových odplát. Letecký úrad preskúma, či letisko pri prijímaní rozhodnutia dodržalo postupy a zásady v tomto zákone a zásady zákazu diskriminácie a transparentnosti.