|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
01. októbra 2007
Práva starších porušujú najmä súdy a poisťovne
Najviac nesprávnych rozhodnutí a prieťahov, ktoré musí v súvislosti s ústavnými právami starších ľudí a dôchodcov riešiť Kancelária verejného ochrancu práv (KVOP), sú súdne prieťahy a ...
Zdieľať
BRATISLAVA 1. októbra (SITA) - Najviac nesprávnych rozhodnutí a prieťahov, ktoré musí v súvislosti s ústavnými právami starších ľudí a dôchodcov riešiť Kancelária verejného ochrancu práv (KVOP), sú súdne prieťahy a pochybenia Sociálnej poisťovne, uviedla na dnešnej tlačovej besede pri príležitosti Medzinárodného dňa starších vedúca KVOP Henrieta Antalová. Dodala, že Sociálna poisťovňa urobila za posledný rok 33 vážnych pochybení, v ktorých priamo porušila ústavné práva občanov. Poisťovňa podľa Antalovej vyvodila v súvislosti s prípadmi priamu zodpovednosť. Problémy starších občanov tvoria tretinu agendy KVOP. Okolo 80 percent tých, ktorí KVOP navštívia osobne, sú dôchodcovia. Kancelária vyriešila 3 600 podnetov občanov a poskytla okolo 8 000 právnych usmernení. Úspešnosť KVOP je vyše 96-percentná, uviedol verejný ochranca práv Pavel Kandráč.
Najviac podnetov sa týka hmotného zabezpečenia v starobe, problémov s katastrálnymi úradmi a s orgánmi miestnej samosprávy. V súvislosti s chybnými rozhodnutiami Sociálnej poisťovne Antalová uviedla prípad invalidnej dôchodkyne - diabetičky, ktorá býva v podnájme, polovicu dôchodku dáva na lieky nevyhnutné pre život. Ako poberateľka invalidného dôchodku požiadala o starobný. "Bol to ten prípad, keď starobný dôchodok bol nižší ako invalidný a musela vracať peniaze. Sociálna poisťovňa jej pripísala k úhrade takmer 46 000 Sk, hoci podľa zákona mala vrátiť len 25 000 Sk. Sociálna poisťovňa urobila dosť veľkú chybu, ale po zásahu verejného ochrancu práv došlo k náprave," uviedla Antalová a poskytla ďalší prípad, kde KVOP zakročila úspešne. Ide o dôchodkyňu, od ktorej zdravotná poisťovňa vymáhala 70 000 Sk ako nedoplatok na poistnom. Ombudsman dokázal, že bola preukázateľne invalidná. Nedoplatok jej odpustili, riaditeľ zdravotnej poisťovne sa ospravedlnil a zastavil voči nej exekučné konanie.
Ľudia sa často sťažujú na posudkových lekárov zdravotných poisťovní a ich subjektivitu. "KVOP navrhuje, aby podnety občanov vybavovali nezávislí posudkoví lekári. Niektorí z posudkových lekárov sú zubári, ba dokonca sa objavil aj veterinár. Sama pochybujem o ich objektívnosti," pripomenula Antalová. Dodala, že časté sú aj prípady, keď ľudia podpisujú dohody s nebankovými subjektmi a lízingovými spoločnosťami bez toho, že by si prečítali, čo podpisujú. Nie sú zriedkavé "srdcervúce prípady, keď dôchodca daruje nehnuteľnosť rodinnému príslušníkovi a zostane na ulici," dodala Antalová. Kandráč doplnil, že treba zvyšovať právne vedomie občanov, pretože tam sú veľké rezervy a dodal, že "príčiny zákopových vojen medzi občanmi a orgánmi verejnej správy vyplývajú z nedostatočného právneho povedomia."
Najviac podnetov - 17 percent - prišlo za posledný rok z Bratislavského kraja. Ostatné kraje sa pohybujú medzi 11 a 13 percentami. KVOP má na riešenie podnetov občanov 21 právnikov. Kandráč uviedol, že kancelária sa nevyvíja podľa jeho predstáv. Antalová pripomenula, že s ministerstvom financií mali ťažké rokovania, aby obhájili počet zamestnancov. "Niektoré naše úrady nie sú ešte dobudované. V tejto situácii ich obrať ešte aj o zamestnancov je dosť nefér," dodala Antalová.
SITA