|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
29. októbra 2010
Práce na Slaneckej ceste spomaľuje pohyb kopca
Slaneckú cestu v opravovanom úseku medzi Nižnou Hutkou a Nižnou Myšľou komplikujú zosuvy zeminy. „Náklady na opravu cesty sa už vyšplhali nad tri milióny eur, z ...
Zdieľať
Foto: SITA/Marián Angelovič
KOŠICE 29. októbra (WEBNOVINY) – Slaneckú cestu v opravovanom úseku medzi Nižnou Hutkou a Nižnou Myšľou komplikujú zosuvy zeminy. „Náklady na opravu cesty sa už vyšplhali nad tri milióny eur, z toho celý milión eur už zhltla stabilizácia svahu. S takýmto rozsahom súvisiacich prác sa na začiatku vôbec nepočítalo. Ak by sa svah nad cestou nehýbal, cesta by už bola opravená, pretože zakladanie stavby bolo jednoduchšie ako v prípade druhého veľkého zosuvu medzi Richnavou a Krompachmi,“ uviedla hovorkyňa Košického samosprávneho kraja Zuzana Bobríková.
Podľa jej slov rýchlemu sprevádzkovaniu slaneckej cesty za obcou Nižná Hutka totiž stále bránia prírodné sily, podmáčaný a pohybujúci sa kopec nad cestou. „Samotné teleso cesty je stabilizované a pripravené na položenie asfaltu, neustále sa na neho ale zosúva zemina. Slová organizátorov petičnej akcie o nečinnosti Správy ciest Košického samosprávneho kraja sú zavádzajúce, bez poznania skutočného stavu,“ povedala Bobríková.
Ako uviedla Bobríková, úsek cesty za Nižnou Hutkou je najzložitejšou haváriou na cestách v Košickom kraji. V júni zosuv svahu úplne zničil cestu a musela byť uzavretá. Správa ciest dala ihneď vypracovať geodetické zameranie územia, geologický prieskum a projektovú dokumentáciu spodnej stavby. Po ďalších zosuvoch musela byť všetka dokumentácia opätovne doplňovaná.
Koncom júla začali terénne úpravy pre pilótovú stenu a celý august sa pracovalo na široko rozmerových pilótach. Do zeme bolo navŕtaných 156 pilót v hĺbke 11 – 14 metrov. Následne sa do polovice septembra robil stužujúci veniec pilótovej steny. „Keďže ide o práce, ktoré sa robili pod úrovňou cesty, občania mohli mať mylný dojem, že na ceste sa nič nerobí. Opak je však pravdou. Podložie cesty je pripravené na uloženie asfaltového krytu. Pohyb svahu si však vyžiadal ďalšie úpravy zosuvného svahu. Buldozéry vypĺňali ryhy a praskliny v svahu, zároveň sa začali výkopové práce pod oporný múr. Po celý čas od 20. júla až do dneška sa neustále odstraňuje zosunutá zemina z cestného telesa a premiestňuje sa za oporný múr, aby sa priťažil koniec šmykovej plochy,“ uviedla Bobríková. Dodala, že od začiatku septembra sa upravuje terén, zriaďujú sa priepusty, cestné teleso bolo zasypané kamenivom, pod komunikáciou boli urobené drenážne rebrá a ostatné zemné práce súvisiace so stálym zosuvom. Na začiatku októbra sa zriadila štetovnicová stena pre štartovaciu plochu vodorovných odvodňovacích vrtov. Od polovice októbra do polovice novembra podľa predpokladov sa budú robiť vodorovné odvodňovacie vrty.
„Ak nenastanú komplikácie, v tretej dekáde novembra by mohla byť cesta sprejazdnená a následne by sa ešte dláždili priekopy a upravoval terén,“ povedala Bobríková.
Pre porovnanie treba uviesť, že zosuv pri Nižnej Hutke je 200 metrov dlhý, zosuv pri Richnave je na úseku dlhom 380 metrov. Pri Nižnej Hutke sa inštalovalo 156 pilót, pri Richnave 263 pilot. Postup prác na týchto dvoch zosuvoch je však „vďaka“ prírodným podmienkam úplne opačný ako sa predpokladalo na začiatku rekonštrukcií. Cesta pri Richnave je už čiastočne sprejazdnená pre osobné autá a autobusy, momentálne sa dáva podkladový betón, železobetónová doska, oceľová konštrukcia. Do konca novembra bude položený kryt vozovky a na konci novembra by mala byť vozovka pri Richnave úplne sprejazdnená.
Podľa jej slov rýchlemu sprevádzkovaniu slaneckej cesty za obcou Nižná Hutka totiž stále bránia prírodné sily, podmáčaný a pohybujúci sa kopec nad cestou. „Samotné teleso cesty je stabilizované a pripravené na položenie asfaltu, neustále sa na neho ale zosúva zemina. Slová organizátorov petičnej akcie o nečinnosti Správy ciest Košického samosprávneho kraja sú zavádzajúce, bez poznania skutočného stavu,“ povedala Bobríková.
Ako uviedla Bobríková, úsek cesty za Nižnou Hutkou je najzložitejšou haváriou na cestách v Košickom kraji. V júni zosuv svahu úplne zničil cestu a musela byť uzavretá. Správa ciest dala ihneď vypracovať geodetické zameranie územia, geologický prieskum a projektovú dokumentáciu spodnej stavby. Po ďalších zosuvoch musela byť všetka dokumentácia opätovne doplňovaná.
Koncom júla začali terénne úpravy pre pilótovú stenu a celý august sa pracovalo na široko rozmerových pilótach. Do zeme bolo navŕtaných 156 pilót v hĺbke 11 – 14 metrov. Následne sa do polovice septembra robil stužujúci veniec pilótovej steny. „Keďže ide o práce, ktoré sa robili pod úrovňou cesty, občania mohli mať mylný dojem, že na ceste sa nič nerobí. Opak je však pravdou. Podložie cesty je pripravené na uloženie asfaltového krytu. Pohyb svahu si však vyžiadal ďalšie úpravy zosuvného svahu. Buldozéry vypĺňali ryhy a praskliny v svahu, zároveň sa začali výkopové práce pod oporný múr. Po celý čas od 20. júla až do dneška sa neustále odstraňuje zosunutá zemina z cestného telesa a premiestňuje sa za oporný múr, aby sa priťažil koniec šmykovej plochy,“ uviedla Bobríková. Dodala, že od začiatku septembra sa upravuje terén, zriaďujú sa priepusty, cestné teleso bolo zasypané kamenivom, pod komunikáciou boli urobené drenážne rebrá a ostatné zemné práce súvisiace so stálym zosuvom. Na začiatku októbra sa zriadila štetovnicová stena pre štartovaciu plochu vodorovných odvodňovacích vrtov. Od polovice októbra do polovice novembra podľa predpokladov sa budú robiť vodorovné odvodňovacie vrty.
„Ak nenastanú komplikácie, v tretej dekáde novembra by mohla byť cesta sprejazdnená a následne by sa ešte dláždili priekopy a upravoval terén,“ povedala Bobríková.
Pre porovnanie treba uviesť, že zosuv pri Nižnej Hutke je 200 metrov dlhý, zosuv pri Richnave je na úseku dlhom 380 metrov. Pri Nižnej Hutke sa inštalovalo 156 pilót, pri Richnave 263 pilot. Postup prác na týchto dvoch zosuvoch je však „vďaka“ prírodným podmienkam úplne opačný ako sa predpokladalo na začiatku rekonštrukcií. Cesta pri Richnave je už čiastočne sprejazdnená pre osobné autá a autobusy, momentálne sa dáva podkladový betón, železobetónová doska, oceľová konštrukcia. Do konca novembra bude položený kryt vozovky a na konci novembra by mala byť vozovka pri Richnave úplne sprejazdnená.