|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
04. februára 2009
PPP projekty sú podľa Počiatka dobrou možnosťou stimulácie
Projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) na budovanie dopravnej infraštruktúry sú podľa ministra financií Jána Počiatka jednou z najlepších možností, ako v súčasnej hospodárskej kríze ...
Zdieľať
BRATISLAVA 4. februára (WEBNOVINY) - Projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) na budovanie dopravnej infraštruktúry sú podľa ministra financií Jána Počiatka jednou z najlepších možností, ako v súčasnej hospodárskej kríze stimulovať ekonomiku a nezaťažovať štátny rozpočet. Minister to povedal po stredajšom rokovaní vlády. Ako dodal, výpadok zahraničného dopytu sa nebude dať vykompenzovať domácimi aktivitami, avšak poskytnú aspoň potrebný impulz. "Práve preto sa dnes vyjavili PPP projekty ako jeden z najlepších variantov, pretože to nezaťažuje rozpočet v tomto najhoršom období, ale môže to priniesť relatívne veľký stimul takmer až na úrovni 2 % hrubého domáceho produktu do ekonomiky," povedal Počiatek.
Slovensko je preto podľa ministra oproti iným krajinám, ktoré by chceli takéto projekty na stimuláciu hospodárstva využiť, vo výhode. Dopravné PPP projekty má totiž do značnej miery rozpracované. "Nábeh tých PPP projektov je naozaj zdĺhavý a komplikovaný, čiže aj iné krajiny keby chceli tento inštrument použiť, tak túto možnosť nemajú a museli by ekonomiku stimulovať jedine z rozpočtu, čo by automaticky znamenalo navýšenie deficitu," povedal Počiatek. Pripustil však, že banky môžu ísť v súčasnej napätej situácii na finančných trhoch do PPP projektov s vyššími úrokmi. "Treba si ale uvedomiť, čo riešime v tento moment. Máme havarijný a krízový scenár. Čiže tu je teraz úloha vyriešiť to najhoršie obdobie, do ktorého ideme," dodal.
Ministerstvo dopravy pritom už v stredu začalo intenzívne rokovania o príprave koncesnej zmluvy s víťazom druhého tendra PPP na výstavbu a prevádzku štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1 od Nitry po Tekovské Nemce, francúzsko-holandským konzorciom Vinci Concessions a ABN Amro Highway B.V. Minister dopravy Ľubomír Vážny po stredajšom zasadnutí vlády vyslovil predpoklad, že zmluva s vybraným uchádzačom na výstavbu a prevádzku úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice by mohla byť podpísaná do konca februára tohto roku v rámci projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Stavať by sa malo začať pravdepodobne v marci.
Vážny zároveň v stredu oznámil, že ponuku v tendri na výstavbu a prevádzku piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v rámci prvého balíka PPP projektov predložili dve medzinárodné konzorciá. O získanie koncesie sa uchádzajú francúzsko-švédske konzorcium Vinci Concessions S.A. - Skanska Infrastructure Development AB a šesťčlenné združenie vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publics, v ktorom sú aj slovenské firmy Doprastav, a.s. a Váhostav-Sk, a.s. Tretí balík PPP je zameraný na výstavbu a prevádzku technicky najťažších úsekov D1 v okolí Žiliny.
SITA
Slovensko je preto podľa ministra oproti iným krajinám, ktoré by chceli takéto projekty na stimuláciu hospodárstva využiť, vo výhode. Dopravné PPP projekty má totiž do značnej miery rozpracované. "Nábeh tých PPP projektov je naozaj zdĺhavý a komplikovaný, čiže aj iné krajiny keby chceli tento inštrument použiť, tak túto možnosť nemajú a museli by ekonomiku stimulovať jedine z rozpočtu, čo by automaticky znamenalo navýšenie deficitu," povedal Počiatek. Pripustil však, že banky môžu ísť v súčasnej napätej situácii na finančných trhoch do PPP projektov s vyššími úrokmi. "Treba si ale uvedomiť, čo riešime v tento moment. Máme havarijný a krízový scenár. Čiže tu je teraz úloha vyriešiť to najhoršie obdobie, do ktorého ideme," dodal.
Ministerstvo dopravy pritom už v stredu začalo intenzívne rokovania o príprave koncesnej zmluvy s víťazom druhého tendra PPP na výstavbu a prevádzku štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1 od Nitry po Tekovské Nemce, francúzsko-holandským konzorciom Vinci Concessions a ABN Amro Highway B.V. Minister dopravy Ľubomír Vážny po stredajšom zasadnutí vlády vyslovil predpoklad, že zmluva s vybraným uchádzačom na výstavbu a prevádzku úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice by mohla byť podpísaná do konca februára tohto roku v rámci projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Stavať by sa malo začať pravdepodobne v marci.
Vážny zároveň v stredu oznámil, že ponuku v tendri na výstavbu a prevádzku piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v rámci prvého balíka PPP projektov predložili dve medzinárodné konzorciá. O získanie koncesie sa uchádzajú francúzsko-švédske konzorcium Vinci Concessions S.A. - Skanska Infrastructure Development AB a šesťčlenné združenie vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publics, v ktorom sú aj slovenské firmy Doprastav, a.s. a Váhostav-Sk, a.s. Tretí balík PPP je zameraný na výstavbu a prevádzku technicky najťažších úsekov D1 v okolí Žiliny.
SITA
Súvisiace články:
Ponuku v prvom balíku PPP projektov podali dve konzorciá (4. 2. 2009)
Kabinet schválil informáciu o výsledku ponúk v 2. balíku PPP (14. 1. 2009)
Projekty PPP ohrozujú verejné rozpočty (8. 12. 2008)
Analýza o realizácii PPP projektov stojí 8,5 mil. Sk bez dane (4. 12. 2008)
Rezort dopravy zaplatí za služby pre 3. balík PPP 105 mil. Sk (2. 10. 2008)
Rezort dopravy nepostupuje pri PPP podľa termínov (4. 5. 2008)
SDKÚ-DS opäť vyzýva Fica na opozičnú kontrolu PPP projektov (25. 4. 2008)
Vážny označil opozičnú kritiku projektov PPP za neodbornú (18. 2. 2008)