|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
03. júna 2009
PPP projekty majú prioritu, tvrdia ministri
Financovanie výstavby diaľnic zo súkromných zdrojov cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) zostáva naďalej prioritou podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho aj ministra financií Jána ...
Zdieľať
BRATISLAVA 3. júna (WEBNOVINY) - Financovanie výstavby diaľnic zo súkromných zdrojov cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) zostáva naďalej prioritou podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho aj ministra financií Jána Počiatka. Závisí to však od toho, či vybraní koncesionári dokážu v čase finančnej krízy a obmedzených možností bánk zabezpečiť potrebné úvery na realizáciu diaľničných projektov. "Ak sa však situácia na finančných trhoch nezlepší a konzorciá nebudú schopné dosiahnuť finančné uzatvorenie, čo je v daný moment vyššia moc, budeme musieť zásadným spôsobom prehodnotiť náš náhľad na možnosti financovania diaľnic v budúcnosti," povedal Počiatek po stredajšom zasadnutí vlády. Je to podľa neho spôsobené finančnou krízou a destabilizáciou finančných trhov.
Vážny pripustil, že v prípade nerealizácie PPP projektov by mohli byť nové diaľničné úseky postavené na základe klasického verejného obstarávania s využitím eurofondov, čo by bolo pre vládu v tejto situácii najvýhodnejšie. Z toho dôvodu Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. už pripravuje obstarávania na výstavbu troch úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Tie by mali byť postavené a prevádzkované na základe koncesie v rámci druhé balíka PPP projektov. A ak by nevyšli ani prvý a tretí balík PPP projektov, podľa ministra dopravy majú byť nanovo pripravené súťaže na zhotoviteľa aj v týchto dvoch prípadoch na úsekoch diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom a v okolí Žiliny.
Ako Vážny ďalej informoval, v prípade druhého balíka PPP pre R1 počká do konca júna a k tomu ešte niekoľko dní, či sa dovtedy podarí zabezpečiť financovanie. Európska banka pre obnovu a rozvoj má totiž koncom júna rozhodnúť o podpore PPP projektu. Ak by sa R1 nestavala cez PPP projekty, ale zo štátneho rozpočtu a eurofondov, odsunula by sa výstavba plánovaných úsekov R2. Diaľnica D1 by v takom prípade bola financovaná z verejných zdrojov na úkor D3. Aj v prípade neúspechu PPP projektov vláda podľa Vážneho prekročí svoj záväzok vybudovať do roku 2010 sto kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest približne o 60 %.
"Preto musíme hľadať alternatívne schémy, ktoré by priamo nezaťažovali deficit verejných financií v danom roku sumami, o akých sa bavíme pri PPP projektoch. Táto schéma sa zdala výhodná po všetkých výpočtoch. Stále to vychádza lepšie, ako by sme to stavali klasickým verejným obstarávaním," tvrdí Počiatek. Ministerstvo financií podľa neho kontinuálne posudzuje každú novú ponuku, ktorá prichádza. Hlavné je pritom porovnanie PPP projektov s klasickým verejným obstarávaním. Na to je, dodal minister financií, pomerne zložitý výpočet, ktorý ale hovorí o tom, či je alebo nie je výhodnejšie stavať jednou alebo druhou formou. "V prípade, že prekročíme hranicu únosnosti, ministerstvo financií, samozrejme, by k tomu dalo negatívne stanovisko," potvrdil Počiatek. Banky nie sú podľa neho schopné zohnať veľké sumy peňazí na dlhé obdobie. Na takéto projekty majú malé limity peňazí od 50 mil. do 100 mil. eur. Počiatek poznamenal, že ide o vyššiu moc, s ktorou nikto nepočítal.
SITA
Vážny pripustil, že v prípade nerealizácie PPP projektov by mohli byť nové diaľničné úseky postavené na základe klasického verejného obstarávania s využitím eurofondov, čo by bolo pre vládu v tejto situácii najvýhodnejšie. Z toho dôvodu Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. už pripravuje obstarávania na výstavbu troch úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Tie by mali byť postavené a prevádzkované na základe koncesie v rámci druhé balíka PPP projektov. A ak by nevyšli ani prvý a tretí balík PPP projektov, podľa ministra dopravy majú byť nanovo pripravené súťaže na zhotoviteľa aj v týchto dvoch prípadoch na úsekoch diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom a v okolí Žiliny.
Ako Vážny ďalej informoval, v prípade druhého balíka PPP pre R1 počká do konca júna a k tomu ešte niekoľko dní, či sa dovtedy podarí zabezpečiť financovanie. Európska banka pre obnovu a rozvoj má totiž koncom júna rozhodnúť o podpore PPP projektu. Ak by sa R1 nestavala cez PPP projekty, ale zo štátneho rozpočtu a eurofondov, odsunula by sa výstavba plánovaných úsekov R2. Diaľnica D1 by v takom prípade bola financovaná z verejných zdrojov na úkor D3. Aj v prípade neúspechu PPP projektov vláda podľa Vážneho prekročí svoj záväzok vybudovať do roku 2010 sto kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest približne o 60 %.
"Preto musíme hľadať alternatívne schémy, ktoré by priamo nezaťažovali deficit verejných financií v danom roku sumami, o akých sa bavíme pri PPP projektoch. Táto schéma sa zdala výhodná po všetkých výpočtoch. Stále to vychádza lepšie, ako by sme to stavali klasickým verejným obstarávaním," tvrdí Počiatek. Ministerstvo financií podľa neho kontinuálne posudzuje každú novú ponuku, ktorá prichádza. Hlavné je pritom porovnanie PPP projektov s klasickým verejným obstarávaním. Na to je, dodal minister financií, pomerne zložitý výpočet, ktorý ale hovorí o tom, či je alebo nie je výhodnejšie stavať jednou alebo druhou formou. "V prípade, že prekročíme hranicu únosnosti, ministerstvo financií, samozrejme, by k tomu dalo negatívne stanovisko," potvrdil Počiatek. Banky nie sú podľa neho schopné zohnať veľké sumy peňazí na dlhé obdobie. Na takéto projekty majú malé limity peňazí od 50 mil. do 100 mil. eur. Počiatek poznamenal, že ide o vyššiu moc, s ktorou nikto nepočítal.
SITA
Súvisiace články:
Vážny tají, kto predložil jedinú ponuku v 3. balíku PPP (13. 5. 2009)
Finančná kríza výrazne zasiahla aj prípravu PPP projektov (18. 2. 2009)
Konzorcium s Doprastavom a Váhostavom uspelo v 1. balíku PPP (18. 2. 2009)
Ponuku v prvom balíku PPP projektov podali dve konzorciá (4. 2. 2009)
PPP projekty sú podľa Počiatka dobrou možnosťou stimulácie (4. 2. 2009)
Kabinet schválil informáciu o výsledku ponúk v 2. balíku PPP (14. 1. 2009)
Projekty PPP ohrozujú verejné rozpočty (8. 12. 2008)
Analýza o realizácii PPP projektov stojí 8,5 mil. Sk bez dane (4. 12. 2008)