|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
06. júna 2011
Pozvánka Slovenského centra dizajnu na dve prednášky
Udalosti: Dve prednášky v rámci výstavy 20 rokov SCD Miesto: Dom umenia, Námestie SNP 12, Bratislava Slovenské centrum dizajnu v Bratislave vás ...
Zdieľať
20 rokov SCD výstava plagátBRATISLAVA 6. júna (WBN/PR) -
Udalosti: Dve prednášky v rámci výstavy 20 rokov SCD
Miesto: Dom umenia, Námestie SNP 12, Bratislava
Slovenské centrum dizajnu v Bratislave vás pozýva na dve prednášky, ktoré sa budú konať v rámci výstavy 20 rokov SCD:
7. 6. 2011 utorok o 16.00 hod.
- prednáška s diskusiou – Maroš Schmidt: Dizajn náš každodenný
10. 6. 2011 piatok o 16.00 hod.
- prednáška s diskusiou – Tibor Uhrín: Drevo, dizajn a tradícia. Od romantických po digitálne technológie a ešte ďalej...
Maroš Schmidt: Dizajn náš každodenný
Dizajnér a zberateľ Maroš Schmidt sa vo svojej prednáške možno trochu provokačne pýta: Kde sú hranice medzi dizajnom a tvorbou odpadu? Zmenilo sa Sullivanovské „forma nasleduje funkciu“ na „forma nasleduje marketing“? Je dnes dizajnér naozaj autorom?
Náš každodenný dizajn nám dáva veľmi nejasné odpovede. Nezmyselné hľadanie strateného tvaru vo vyprázdnenej forme sa mení na pokus o zmysluplné definovanie stratégie dizajnu pre nasledujúce obdobie.
Dizajnér sa od klasického remeselníka odlišuje pridanou hodnotou nového originálneho riešenia, ktoré spĺňa funkčné a estetické požiadavky spotrebiteľa. Ak nám staršie výrobky pripadajú nemoderné aj napriek tomu, že sú veľmi podobné tým najmodernejším, je to špeciálny úkaz nového vnímania zacykleného dizajnu cez jeho technologicko - marketingové maskovanie. Keď porovnáme iPAD z roku 2010 s televízorom Tesla Mánes 4102U z roku 1957 zistíme, že dizajnér používal rovnakú esenciu dizajnu. Charakteristické znaky sú rovnaké: Zaoblené rohy, kruhové tlačidlo pre ovládanie, lesklá linka okolo skla. Zmenili sa materiály a pribudli funkcie. Reklama nás naučila vnímať iPAD ako najmodernejšiu formu vreckového počítača, televízora, knihy a písacieho stroja a to aj z dizajnérskeho hladiska.
Dizajnér tu totiž riešil podobný problém a aplikoval podobnú formálnu jednoduchosť. Rovnako ako kruh, ktorý je nemožné redizajnovať, objavilo ľudstvo postupom času aj ďalšie, oveľa komplikovanejšie formy, ktoré sú neredizajnovateľné, pretože dokonale zodpovedajú estetickým a funkčným nárokom používateľa. Sme svedkami vyprázdnenia formy a následného oscilovania dizajnu medzi rôznymi druhmi osvedčeného tvarovania. Takýto stav pre začiatok 21. storočia, predpovedal v šesťdesiatych rokoch minulého storočia aj dizajnér Raymond Loewy.
Formálne možnosti sú pravdepodobne vyčerpané, ale materiálové a technologické určite nie. Možno je problém v skladbe dizajnu, ktorá vo väčšine prípadov pracuje so základnými geometrickými tvarmi, ktoré moduluje, prípadne ich necháva úplne vyčistené, akoby rovnaké schémy neboli vytvorené pred takmer deväťdesiatimi rokmi. Biomorfný a konceptuálny dizajn veľmi trefne vypĺňa prázdne miesto medzi nepodarenými cvičeniami z deskriptívnej geometrie a pôsobí celkom osviežujúco.
Dizajn zahŕňa veľké množstvo rozličných podskupín, z ktorých každá má inú rýchlosť zmeny tvaru a iný proces dizajnérskej tvorby. V základnom delení ide o dve skupiny: Design out a design in. Najprv funkcia až potom tvar alebo najskôr tvar a následne „dopasovaná“ funkcia, pričom slovo funkcia môže byť v mnohých prípadoch nahradené slovom marketing.
Zadefinovaním súčasného stavu sa posunieme do zmysluplnejšej roviny a tou je stratégia dizajnu. Vytvoriť dobrý dizajn je v súčasnosti paradoxne oveľa ťažšie, a to aj napriek vyspelým technológiám výroby a možnostiam tvorby ako v päťdesiatych rokoch minulého storočia. Dizajn súčasnosti je o oveľa väčšej zodpovednosti a snahe o prvenstvo – originalitu. Práve tieto fakty dávajú stratégii dizajnu mimoriadny význam.
Tibor Uhrín: Drevo, dizajn a tradícia. Od romantických po digitálne technológie a ešte ďalej...
V prednáške sa Tibor Uhrín zaoberá remeslom a jeho aplikáciami v súčasnom dizajne. Využívajú sa pritom rôzne technologické možnosti, od tradičných (analógových) až po súčasné (digitálne).
Ako príklad uvádza dlabanie dreva do negatívu rôznym spôsobom, od voľnej práce sekerou, dlátami a nožmi, cez usmernenú prácu týmito nástrojmi pomocou rôznych prípravkov a mechanizmov. Inovácie ďalej smerujú k použitiu strojov až k počítačom riadenému obrábaciemu centru.
Tiež sa zamýšľa nad hodnotou ručnej práce a nad otázkami v čom sú jej prednosti. V spontánnosti alebo možnosti improvizácie? To už ponúkajú aj najnovšie technológie. Existuje ešte hranica medzi remeslom a dizajnom?
Výstavy v Dome umenia na Námestí SNP v Bratislave 20 rokov SCD a Národná cena za dizajn 2011 budú prístupné verejnosti od 28. 5. do 19. 6. 2011.
ĎALŠÍ SPRIEVODNÝ PROGRAM VÝSTAVY 20 ROKOV SCD
14. 6. 2011 utorok o 16.00 hod.
- prednáška s diskusiou – Palo Bálik: Typokabinet. Súčasná tvorba písma na Slovensku
Kurátor rovnomennej kolekcie prezentovanej na výstave predstaví slovenských autorov, ktorých písma sa postupne presadzujú prakticky vo všetkých úrovniach grafického dizajnu a typografie každodennosti.
- prezentácie projektov – Dizajn v akcii. Moderuje Mária Rišková
Prezentácie niektorých projektov z kolekcie Dizajn v akcii (+ 100 %). Svoje výzvy na spoluprácu či účasť v pripravovaných projektoch predstavia OPEN DESIGN STUDIO (Visible Data), združenie PUNKT (Dizajnvíkend), konferencia Kupé a portál DESIGNBY.sk.
16. 6. 2011 štvrtok o 16.00 hod.
- diskusia – Dizajn v pamäti. Moderuje Maroš Schmidt
SCD už niekoľko rokov medializuje snahy o zriadenie múzea dizajnu, ktoré chýba v spektre našich pamäťových inštitúcií. Myšlienku podporili viacerí dizajnéri verejnými vyhláseniami aj darmi. Aké sú reálne možnosti pre vznik novej inštitúcie?
Organizátori: Slovenské centrum dizajnu, Ministerstvo kultúry SR
Spolupráca: Národné osvetové centrum
Partner: DAAD
Odborný garant pre oblasť podnikania: Národná agentúra pre rozvoj malého a stredného podnikania
Záštita: BEDA
Akcia sa koná v rámci festivalu architektúry a dizajnu DAAD.
Podujatie mediálne podporili:
Trend; ASB, architektúra, stavebníctvo, biznis; Drevársky magazín; Sita; Designum; Sme; AI magazine; Informácie; Fórum architektúry; Projekt; Dom a bývanie; Rádio_FM; Dom a byt; Interiér & Exteriér; MSP Online; časopis Podnikanie; H.O.M.i.E.; designby.sk; Czechdesign.cz
Architektonicko-výtvarné riešenie výstav: Matúš Lelovský, Juraj Blaško, Boris Belan
V prípade záujmu o ďalšie informácie kontaktujte: michlikova@sdc.sk, klimackova@sdc.sk
Udalosti: Dve prednášky v rámci výstavy 20 rokov SCD
Miesto: Dom umenia, Námestie SNP 12, Bratislava
Slovenské centrum dizajnu v Bratislave vás pozýva na dve prednášky, ktoré sa budú konať v rámci výstavy 20 rokov SCD:
7. 6. 2011 utorok o 16.00 hod.
- prednáška s diskusiou – Maroš Schmidt: Dizajn náš každodenný
10. 6. 2011 piatok o 16.00 hod.
- prednáška s diskusiou – Tibor Uhrín: Drevo, dizajn a tradícia. Od romantických po digitálne technológie a ešte ďalej...
Maroš Schmidt: Dizajn náš každodenný
Dizajnér a zberateľ Maroš Schmidt sa vo svojej prednáške možno trochu provokačne pýta: Kde sú hranice medzi dizajnom a tvorbou odpadu? Zmenilo sa Sullivanovské „forma nasleduje funkciu“ na „forma nasleduje marketing“? Je dnes dizajnér naozaj autorom?
Náš každodenný dizajn nám dáva veľmi nejasné odpovede. Nezmyselné hľadanie strateného tvaru vo vyprázdnenej forme sa mení na pokus o zmysluplné definovanie stratégie dizajnu pre nasledujúce obdobie.
Dizajnér sa od klasického remeselníka odlišuje pridanou hodnotou nového originálneho riešenia, ktoré spĺňa funkčné a estetické požiadavky spotrebiteľa. Ak nám staršie výrobky pripadajú nemoderné aj napriek tomu, že sú veľmi podobné tým najmodernejším, je to špeciálny úkaz nového vnímania zacykleného dizajnu cez jeho technologicko - marketingové maskovanie. Keď porovnáme iPAD z roku 2010 s televízorom Tesla Mánes 4102U z roku 1957 zistíme, že dizajnér používal rovnakú esenciu dizajnu. Charakteristické znaky sú rovnaké: Zaoblené rohy, kruhové tlačidlo pre ovládanie, lesklá linka okolo skla. Zmenili sa materiály a pribudli funkcie. Reklama nás naučila vnímať iPAD ako najmodernejšiu formu vreckového počítača, televízora, knihy a písacieho stroja a to aj z dizajnérskeho hladiska.
Dizajnér tu totiž riešil podobný problém a aplikoval podobnú formálnu jednoduchosť. Rovnako ako kruh, ktorý je nemožné redizajnovať, objavilo ľudstvo postupom času aj ďalšie, oveľa komplikovanejšie formy, ktoré sú neredizajnovateľné, pretože dokonale zodpovedajú estetickým a funkčným nárokom používateľa. Sme svedkami vyprázdnenia formy a následného oscilovania dizajnu medzi rôznymi druhmi osvedčeného tvarovania. Takýto stav pre začiatok 21. storočia, predpovedal v šesťdesiatych rokoch minulého storočia aj dizajnér Raymond Loewy.
Formálne možnosti sú pravdepodobne vyčerpané, ale materiálové a technologické určite nie. Možno je problém v skladbe dizajnu, ktorá vo väčšine prípadov pracuje so základnými geometrickými tvarmi, ktoré moduluje, prípadne ich necháva úplne vyčistené, akoby rovnaké schémy neboli vytvorené pred takmer deväťdesiatimi rokmi. Biomorfný a konceptuálny dizajn veľmi trefne vypĺňa prázdne miesto medzi nepodarenými cvičeniami z deskriptívnej geometrie a pôsobí celkom osviežujúco.
Dizajn zahŕňa veľké množstvo rozličných podskupín, z ktorých každá má inú rýchlosť zmeny tvaru a iný proces dizajnérskej tvorby. V základnom delení ide o dve skupiny: Design out a design in. Najprv funkcia až potom tvar alebo najskôr tvar a následne „dopasovaná“ funkcia, pričom slovo funkcia môže byť v mnohých prípadoch nahradené slovom marketing.
Zadefinovaním súčasného stavu sa posunieme do zmysluplnejšej roviny a tou je stratégia dizajnu. Vytvoriť dobrý dizajn je v súčasnosti paradoxne oveľa ťažšie, a to aj napriek vyspelým technológiám výroby a možnostiam tvorby ako v päťdesiatych rokoch minulého storočia. Dizajn súčasnosti je o oveľa väčšej zodpovednosti a snahe o prvenstvo – originalitu. Práve tieto fakty dávajú stratégii dizajnu mimoriadny význam.
Tibor Uhrín: Drevo, dizajn a tradícia. Od romantických po digitálne technológie a ešte ďalej...
V prednáške sa Tibor Uhrín zaoberá remeslom a jeho aplikáciami v súčasnom dizajne. Využívajú sa pritom rôzne technologické možnosti, od tradičných (analógových) až po súčasné (digitálne).
Ako príklad uvádza dlabanie dreva do negatívu rôznym spôsobom, od voľnej práce sekerou, dlátami a nožmi, cez usmernenú prácu týmito nástrojmi pomocou rôznych prípravkov a mechanizmov. Inovácie ďalej smerujú k použitiu strojov až k počítačom riadenému obrábaciemu centru.
Tiež sa zamýšľa nad hodnotou ručnej práce a nad otázkami v čom sú jej prednosti. V spontánnosti alebo možnosti improvizácie? To už ponúkajú aj najnovšie technológie. Existuje ešte hranica medzi remeslom a dizajnom?
Výstavy v Dome umenia na Námestí SNP v Bratislave 20 rokov SCD a Národná cena za dizajn 2011 budú prístupné verejnosti od 28. 5. do 19. 6. 2011.
ĎALŠÍ SPRIEVODNÝ PROGRAM VÝSTAVY 20 ROKOV SCD
14. 6. 2011 utorok o 16.00 hod.
- prednáška s diskusiou – Palo Bálik: Typokabinet. Súčasná tvorba písma na Slovensku
Kurátor rovnomennej kolekcie prezentovanej na výstave predstaví slovenských autorov, ktorých písma sa postupne presadzujú prakticky vo všetkých úrovniach grafického dizajnu a typografie každodennosti.
- prezentácie projektov – Dizajn v akcii. Moderuje Mária Rišková
Prezentácie niektorých projektov z kolekcie Dizajn v akcii (+ 100 %). Svoje výzvy na spoluprácu či účasť v pripravovaných projektoch predstavia OPEN DESIGN STUDIO (Visible Data), združenie PUNKT (Dizajnvíkend), konferencia Kupé a portál DESIGNBY.sk.
16. 6. 2011 štvrtok o 16.00 hod.
- diskusia – Dizajn v pamäti. Moderuje Maroš Schmidt
SCD už niekoľko rokov medializuje snahy o zriadenie múzea dizajnu, ktoré chýba v spektre našich pamäťových inštitúcií. Myšlienku podporili viacerí dizajnéri verejnými vyhláseniami aj darmi. Aké sú reálne možnosti pre vznik novej inštitúcie?
Organizátori: Slovenské centrum dizajnu, Ministerstvo kultúry SR
Spolupráca: Národné osvetové centrum
Partner: DAAD
Odborný garant pre oblasť podnikania: Národná agentúra pre rozvoj malého a stredného podnikania
Záštita: BEDA
Akcia sa koná v rámci festivalu architektúry a dizajnu DAAD.
Podujatie mediálne podporili:
Trend; ASB, architektúra, stavebníctvo, biznis; Drevársky magazín; Sita; Designum; Sme; AI magazine; Informácie; Fórum architektúry; Projekt; Dom a bývanie; Rádio_FM; Dom a byt; Interiér & Exteriér; MSP Online; časopis Podnikanie; H.O.M.i.E.; designby.sk; Czechdesign.cz
Architektonicko-výtvarné riešenie výstav: Matúš Lelovský, Juraj Blaško, Boris Belan
V prípade záujmu o ďalšie informácie kontaktujte: michlikova@sdc.sk, klimackova@sdc.sk