|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Štylistická koiné
Teresa Triscari
Šesťdesiate roky vyvolali radikálnu zmenu nielen v oblasti spoločenskej a politickej, ale zasiahli aj literatúru, poéziu, umenie. Tieto zmeny sa vďaka experimentovaniu prejavili v jazyku, v básnických štruktúrach, v hľadaní umeleckého a štylistického metra/vyjadrenia.
Je to obdobie hnutí Novissimi, Gruppo ’63, Scuola di Piazza del Popolo.
Je to obdobie Kaviarne Rosati v Ríme, umelcov okolo Scuola di Pistoia, časopisu “Collage”.
Je to obdobie vzájomného prelínania výtvarného umenia s poéziou, poézie s hudbou, hudby, výtvarného umenia a techniky.
Je to obdobie, v ktorom skupiny navzájom sa líšiacich umelcov, avšak spojených spoločným spoločenským vytŕžením a pocitom, dokázali v talianskom umení (a nielen v ňom) vytvoriť výraznú stopu. Stimulovalo ich presvedčenie, že hrajú dôležitú úlohu v oblasti umeleckého hľadania, postaveného na osobnom prínose v tvorbe a vďaka tomu dokázali rozťať vzniknutú štrbinu medzi minulosťou a súčasnosťou. Išlo o umelcov takých mien ako boli Franco Angeli, Tano Festa, Mario Schifano, Bignardi, Fiorani, Lombardo, Mambor, Tacchi, Ceroli, Pascali, k ním sa často pridávali Alberto Moravia, Pier Paolo Pasolini, Renato Guttuso a Ennio Flaiano.
Roberto Malquori tvorí v tomto období, v nádhernej osamotenosti a vo svojom kultúrne vyspelom Toskánsku. Je to umelec a básnik, básnik a umelec, veľký a citlivý predstaviteľ PopArtu a jeho prúdu, ktorý okrem toho, že vychádzal z národných okolností odvíjajúcich sa od zjednocujúcich prvkov opísaných Pierpaolom Pasolinim, tvoril sa na jednej strane ako dedičstvo neskorého Futurizmu – jasne sa prejavujúceho v dielach Enrica Baja, a na druhej strane vznikal z medzinárodných umeleckých prepojení, napr. s Nouveau Realisme Mimma Rotellu a nie iba ako jednoznačne zastaralý fenomén dovozu viacmenej moderných amerických a anglických skúseností. Z tohto pohľadu sa Malquorimu podarilo vytvoriť šťastnú syntézu, skutočnú a vlastnú štylistickú koiné, lavírujúcu medzi uštipačným cynizmom Novej objektívnej existencie a proporcionálnej jednoduchosti Neoplasticizmu, Dadaizmu a Suprematizmu.Dadaizmu, zbaveného anarchistického a provokatívneho náboja.
Práve v rukách tohto Maquoriho, ktorý stál mimo ruchu literárnych kaviarní a námestí, plných dišpút o vytvorení nového, práve zničeného sveta; práve v rukách tohto Malquoriho, ktorý bez teoretizovania, skutočne a bez afektu podporuje synestéziu umení, v jeho rukách sa obrazy ulice menia na “vyrobené” obrazy vznešeného umenia, na mýty. Zobrazované témy sa rôznia: produkty širokej spotreby, spotrebné predmety, osobnosti filmu a televízie, obrázky z reklamných panelov, reklamy, fotky z časopisov, stále však hovoríme o mýtoch, mýtoch pozostávajúcich z premyslenej a ukrytej vycibrenosti.
Ďaleko od hluku, ale ponorený do premien umenia, čerpá Malquori z mytológie každodennosti, tvorí a pretvára, vytrháva a znovu skladá prostredníctvom dôslednej, často až hyperrealistickej techniky. Prenasleduje mýty, pozoruje ich, pretvára ich do symbolov s novými hodnotami, tónuje a poetizuje ich. Predmety sa často ocitajú uprostred diela, dobre viditeľné, ako skutočné ikony dneška.
Vizuálna poézia sa v jeho obrazoch rozkladá a skladá, predstavuje sa vo forme koláže, v textových, vizuálnych fragmentoch, kultúrnych hybridoch. A je veľmi ťažké rozpoznať “prah” medzi poéziou a umením. Malquori sa pridŕža formy kultúrnej synestézie, čím vytvára vzájomne sa rušiace a súzvučiace prieniky medzi maľbou a poéziou, hudbou a filmom, svetom konzumu, reklamy a lásky s výrazovými kódmi napojenými na samotné gesto.
Áno, pretože v Malquoriho reklamných tvárach, ktoré stoja bok po boku, dopĺňajú sa a vzájomne sa prelínajú; v týchto tvárach, mýtoch a triumfoch mýtov sme svedkami skutočnej štylistickej koiné, oslavy umeleckých jazykov, masmediálneho triumfu, ktorý vo svojej intímnej podstate korešponduje s istým druhom kritického pretvárania obrazu, s dekodifikáciou samotného obrazu. Premieňa ich na dekoláž, zoskupuje ich, hromadí, prekladá, ale neustále rozkladanie vytvára priestor ohraničený útvarmi, ktoré nám bez prestania nanucujú komunikačné prostriedky.
Prvotný Malquoriho zámer už od roku 1963, ktorým chcel "znovuvytvoriť svet zo sveta” (nie tak, že ho najskôr zničí), sa vyprofiluje do veľmi jasne sa rozvíjajúcej poetiky. V roku 1963 sa uskutočnili veľmi významné výstavy Schifana v Odyssii a Pistoletta v Galatei, kolektívne výstavy “13 maliarov v Ríme” a “Lombardo, Tacchi, Mambor” v Tartaruge. V roku 1963 sme boli svedkami vzniku takzvanej “Scuola di Pistoia”(Pistoiskej školy), hnutia, ktoré sa na krátky, ale intenzívny čas sformovalo z umelcov ako Roberto Barni, Umberto Buscioni, Adolfo Natalini a Gianni Ruffi a ktorí sa vďaka pozornosti zo strany Cesarea Vivaldiho a galeristu Plinia de Martiis dostali medzi protagonistov vtedajšej talianskej panorámy. Toskánsko bolo v tom čase kolískou práve vznikajúcej Vizuálnej poézie. Malquori mal s ňou bezpochyby veľa spoločného a spolu s Eugeniom Miccinim a Lambertom Pognottim sa zúčastňoval prvých verejných podujatí hnutia “Gruppo 70”. Charakterom plachý, ale naplno prítomný v oblasti tvoristosti, taký bol Malquori v polovici šesťdesiatych rokov, a diela vystavené pri dnešnej príležitosti sú toho dokonalým svedectvom; diela, ktoré sa dnes vynárajú s nedotknutou sviežosťou zo zabudnutia, vysvetliteľného len prostredníctvom zdržanlivej osobnosti ich autora. Vystavený súbor grafík a plátien ohuruje kontinuitou a kvalitou invencie, ktoré sa priebežne vyvíjali v zmysle dobre definovaných lingvistických a ikonografických spôsobov, rozličných obmien, ktoré sú však vždy schopné vytvoriť izolované, jedinečné a dobre rozoznateľné univerzum. V tomto zmysle sa Malquori môže plnohodnotne zaradiť do tohto výskumného prostredia vychádzajúceho z použitia každodenného obrazu na radikálne prehodnotenie kódov bežnej komunikácie. Reprodukovaný svet a teda súbor obrazov, na ktorých stojí paralelný svet zložený z nepretržitých časových odkazov, sa stáva jediným priestorom, fyzickým i duchovným, ktorý ponúka nový obraz sveta. Obraz vytvorený z fragmentov toho, čo sa považuje za známe a preto už pretvorené. A práve na tejto spleti vzťahov a súvislostí, podľa nášho názoru, stoja základy tejto poetiky, ktorá je okrem iného súčasťou našej mladosti, možno trochu pohnutej avšak plnej naliehavosti a vrenia. Obdobia Beatles a Rolling Stones, v ktorom sme sa – skutočne – chceli dotknúť Olympu.
Prvotný Malquoriho zámer už od roku 1963, ktorým chcel "znovuvytvoriť svet zo sveta” (nie tak, že ho najskôr zničí), sa vyprofiluje do veľmi jasne sa rozvíjajúcej poetiky. V roku 1963 sa uskutočnili veľmi významné výstavy Schifana v Odyssii a Pistoletta v Galatei, kolektívne výstavy “13 maliarov v Ríme” a “Lombardo, Tacchi, Mambor” v Tartaruge. V roku 1963 sme boli svedkami vzniku takzvanej “Scuola di Pistoia”(Pistoiskej školy), hnutia, ktoré sa na krátky, ale intenzívny čas sformovalo z umelcov ako Roberto Barni, Umberto Buscioni, Adolfo Natalini a Gianni Ruffi a ktorí sa vďaka pozornosti zo strany Cesarea Vivaldiho a galeristu Plinia de Martiis dostali medzi protagonistov vtedajšej talianskej panorámy. Toskánsko bolo v tom čase kolískou práve vznikajúcej Vizuálnej poézie. Malquori mal s ňou bezpochyby veľa spoločného a spolu s Eugeniom Miccinim a Lambertom Pognottim sa zúčastňoval prvých verejných podujatí hnutia “Gruppo 70”. Charakterom plachý, ale naplno prítomný v oblasti tvoristosti, taký bol Malquori v polovici šesťdesiatych rokov, a diela vystavené pri dnešnej príležitosti sú toho dokonalým svedectvom; diela, ktoré sa dnes vynárajú s nedotknutou sviežosťou zo zabudnutia, vysvetliteľného len prostredníctvom zdržanlivej osobnosti ich autora. Vystavený súbor grafík a plátien ohuruje kontinuitou a kvalitou invencie, ktoré sa priebežne vyvíjali v zmysle dobre definovaných lingvistických a ikonografických spôsobov, rozličných obmien, ktoré sú však vždy schopné vytvoriť izolované, jedinečné a dobre rozoznateľné univerzum. V tomto zmysle sa Malquori môže plnohodnotne zaradiť do tohto výskumného prostredia vychádzajúceho z použitia každodenného obrazu na radikálne prehodnotenie kódov bežnej komunikácie. Reprodukovaný svet a teda súbor obrazov, na ktorých stojí paralelný svet zložený z nepretržitých časových odkazov, sa stáva jediným priestorom, fyzickým i duchovným, ktorý ponúka nový obraz sveta. Obraz vytvorený z fragmentov toho, čo sa považuje za známe a preto už pretvorené. A práve na tejto spleti vzťahov a súvislostí, podľa nášho názoru, stoja základy tejto poetiky, ktorá je okrem iného súčasťou našej mladosti, možno trochu pohnutej avšak plnej naliehavosti a vrenia. Obdobia Beatles a Rolling Stones, v ktorom sme sa – skutočne – chceli dotknúť Olympu.
Našim úmyslom je práve touto výstavou započať prierez tvorby šesťdesiatych rokov v Taliansku.
Teresa Triscari
Biografia
Roberto Malquori sa narodil v roku 1929 v Castelfiorentino.
Keď roku 1970 vniklo vo Florencii hnutie Gruppo’70, ktoré vymýšlalo teórie o technologickom umení vyznačujúcom sa sebairóniou a sebakritikou a snažilo sa ho kombinovať s inými umeleckými disciplínami - poéziou, sociológiou, fotografiou, divadlom a inými, Malquori sa k nemu pridal organizovaním rôznych výstav a podujatí.
Po tom, čo uskutočnil svoju prvú autorskú výstavu v roku 1964 v Galérii L’Indiano vo Florencii, navštívil Bienále v Benátkach, kde si všimol istú súvislosť vlastnej tvorby s dielami Roberta Rauschenberga a Jaspera Johnsa, hlavnými predstaviteľmi amerického Popartu.
V roku 1965 sa stáva súčasťou hnutia Bauhaus Situazioniste, ktoré Jörgen Nash založil po odlúčení sa od skupiny Guya Deborda Internazionale Situazionista. Situacionizmus mal za cieľ vytvárať priestor, v ktorom by sa jedinci mohli vedome zúčastňovať na živote a nebyť len pasívnymi pozorovateľmi, masmédiami ponúkaného predstavenia: toto bolo jedným z cieľov Malquoriho tvorby a nevzdáva sa ho ani počas svojho aktívneho pôsobenia v švédskom hnutí; Jeho posledná výstava sa uskutočnila v roku 2001 v Drakabygget v Göteborgu. V roku 1969 sa zaradil medzi umelcov, ktorí podporili iniciatívu Centro Tèchne, založenú Eugeniom Miccinim.
Malquori sa uchyľuje k časopisom a k všetkému, čo dennodenne ponúka konzumná publicistika. Pristupuje k tomu so svojskou technikou prenosu tlačiarenských farieb, vytvára nové obrazy plné tvárí, postáv, odkazov, nápisov, čím ich vytrháva z pôvodného kontextu a pripisuje im nové významy.
V súvislosti s jeho dielami sa hovorilo o atmosfére lunaparku, ale aj posledného súdu a miniatúrneho kódu. Malquori nám predstavuje svet cez obrazy poskladané z obrazov a ponúka nám súčasný svet prostredníctvom tých istých materiálov, ktoré nás dennodenne zaplavujú a kde sa len ťažko odoláva masmediálnemu vplyvu. Malquori podáva protijed voči očividným okultným našepkávačom masovej komunikácie.
Ide o pretrvávajúcu výzvu k našej osobnej a kolektívnej pamäti, ktorá dovoľuje každému pozorovateľovi využiť jeho diela individuálnym a uvedomelým spôsobom.
Jeho tvorba sa môže jednoznačne zaradiť do umeleckého prúdu popartu so spoločnými provokatívnymi prvkami new dada.
V roku 2007 predstavil v galérii umenia Studio D'arte Aurelio Stefanini výber z tvorby pochádzajúcej zo šesťdesiatych rokov s prezentáciou v katalógu od Waltera Guadagniniho, po ktorej v roku 2008 nasledovala ďalšia výstava súčasných prác venovaných kinematografii s prezentáciou v katalógu od Flaminia Gualdoniho, Jeana Sellema e Raffaela Simonginiho.
Marzia Galardini