|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
16. januára 2011
Pozastavenie mýta by nebolo správne, tvrdí poslanec SDKÚ-DS
Pozastavenie výberu mýta do prešetrenia celého prípadu by nebolo správne napriek tomu, že "mýtny tender bol zrejme najväčším podvodom Ficovho bačovania," tvrdí koaličný poslanec ...
Zdieľať
Foto: BRATISLAVA 16. januára (WEBNOVINY) - Pozastavenie výberu mýta do prešetrenia celého prípadu by nebolo správne napriek tomu, že "mýtny tender bol zrejme najväčším podvodom Ficovho bačovania," tvrdí koaličný poslanec parlamentu Ondrej Matej (SDKÚ-DS). "Akýkoľvek podvod sa musí riadne prešetriť, aj sa prešetruje Európskou komisiou, bez ohľadu na to, čoho sa týka. Podľa mojich posledných informácií bude SR za tento tender prísne sankciovaná," uviedol ďalej v nedeľu Matej pre agentúru SITA. Reagoval tak na prvú zo štyroch požiadaviek Únie autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorá v sobotu vo Zvolene vyhlásila štrajkovú pohotovosť do 15. februára. Autodopravcovia napríklad žiadajú pozastaviť výber mýta do prešetrenia megatendra nezávislým medzinárodným audítorom, pričom mýtny systém by mal byť riešený náhradným spôsobom. "Výber mýta ale netreba prehodnotiť, a to najmä v oblasti spoplatnenia ciest I. triedy, ktoré nie sú súbežnými s diaľnicami a rýchlostnými cestami, a z pohľadu funkčnosti samotného fungovania celého systému. Za tie nehorázne peniaze, za ktoré bolo celé mýto obstarané, by mal fungovať lepšie ako akékoľvek švajčiarske hodinky," dodal Matej.
Mýtny tender, ktorý organizovala Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS), naopak, obhajuje vtedajší minister dopravy a terajší opozičný poslanec Ľubomír Vážny (Smer-SD). Tvrdí, že zákon o verejnom obstarávaní, ktorý je kompatibilný s európskou legislatívou, bol pri tendri na mýto dodržaný a nebol porušený. Vylúčení uchádzači podľa neho nesplnili podmienky účasti v mýtnom tendri a Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zamietol všetkých ich jedenásť námietok. "Jedenásťkrát nezávislé námietkové komisie preorali celý proces verejného obstarávania a ani raz sa nevyjadrili, že by bol porušený zákon. Ak by úrad konštatoval, že bol porušený zákon, nariadil by súťaž zrušiť, ale keďže sa takéto nič nestalo, verejného obstarávateľa to utvrdilo o správnosti postupu," uviedol Vážny s tým, že úrad viedol zástupca opozície. Krajský súd v Bratislave navyše zamietol šesť zo siedmich žalôb vyradených uchádzačov mýtneho tendra proti rozhodnutiam ÚVO. O siedmej žalobe súd doteraz nerozhodol.
Európska komisia v súčasnosti vedie spor kvôli transparentnosti priebehu mýtneho systému. SR poslala v závere minulého roka do Bruselu odpoveď na odôvodnené stanovisko komisie.
Matej označil za rozumnú, ale nie novú druhú požiadavku UNAS o tom, aby bol výber dane z motorových vozidiel presunutý zo samosprávnych krajov na štát. Zároveň by mala byť podľa dopravcov táto daň znížená a vybrané peniaze účelovo viazané na opravu a výstavbu ciest. "Súhlasím s tým, aby sa výber dane presunul na štát a bola stanovená rovnaká sadzba pre celé Slovensko, čo by pomohlo neprehlbovať už aj tak dosť veľké regionálne rozdiely. Výťažok by bol následne prerozdeľovaný na VÚC formou prenesenej kompetencie a účelovo viazaný na použitie výlučne pre opravu a údržbu ciest," informoval koaličný poslanec.
Za nereálnu však Matej považuje ďalšiu požiadavku UNAS, týkajúcu sa kompenzácie zvýšených nákladov autodopravcov profesijnou vratkou spotrebnej dane z minerálnych palív. Podľa neho by to bolo nesprávne a nesystémové. "V prípade takejto vratky by bolo ťažké dokazovať čo sú oprávnené zvýšené náklady. Navyše žiadne odvetvie nefunguje na kompenzácii zvýšených nákladov od štátu okrem tých, ktoré podnikajú vo verejnom záujme," dodal. Matej súhlasí s požiadavkou autodopravcov na uzavretie zmluvy medzi UNAS a ministerstvom dopravy. "Bolo by to určite prospešné pre obidve strany, hlavne v oblasti pravidiel hry v oblasti prípravy a legislatívy.
UNAS zdôvodnil vyhlásenie štrajkovej pohotovosti a prednesené požiadavky neúmernou záťažou autodopravy po zvýšení dane z motorových vozidiel vo väčšine samosprávnych krajov, ako aj rastom dane z pridanej hodnoty a problémami pri fungovaní mýta. "Keby združenie Česmad bolo združenie dopravcov, nemuseli by sme dnes naprávať neriešený stav v cestnej doprave. Je neprípustný profit spoločnosti SkyToll, Česmadu a ďalších na náš úkor," uviedol UNAS v stanovisku po sobotňajšom stretnutí vo Zvolene.
Spoločnosť SkyToll, ako prevádzkovateľ mýtneho systému, sa na žiadosť agentúry SITA k požiadavkám UNAS nevyjadrila. Manažér pre komunikačnú stratégiu a PR v SkyToll-e Anton Bódis len uviedol, že "všetky štyri požiadavky UNAS sú mimo kompetencií spoločnosti SkyToll, preto nám neprislúcha ich komentovať." Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia sa doteraz nevyjadrilo.
Mýtny tender, ktorý organizovala Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS), naopak, obhajuje vtedajší minister dopravy a terajší opozičný poslanec Ľubomír Vážny (Smer-SD). Tvrdí, že zákon o verejnom obstarávaní, ktorý je kompatibilný s európskou legislatívou, bol pri tendri na mýto dodržaný a nebol porušený. Vylúčení uchádzači podľa neho nesplnili podmienky účasti v mýtnom tendri a Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zamietol všetkých ich jedenásť námietok. "Jedenásťkrát nezávislé námietkové komisie preorali celý proces verejného obstarávania a ani raz sa nevyjadrili, že by bol porušený zákon. Ak by úrad konštatoval, že bol porušený zákon, nariadil by súťaž zrušiť, ale keďže sa takéto nič nestalo, verejného obstarávateľa to utvrdilo o správnosti postupu," uviedol Vážny s tým, že úrad viedol zástupca opozície. Krajský súd v Bratislave navyše zamietol šesť zo siedmich žalôb vyradených uchádzačov mýtneho tendra proti rozhodnutiam ÚVO. O siedmej žalobe súd doteraz nerozhodol.
Európska komisia v súčasnosti vedie spor kvôli transparentnosti priebehu mýtneho systému. SR poslala v závere minulého roka do Bruselu odpoveď na odôvodnené stanovisko komisie.
Matej označil za rozumnú, ale nie novú druhú požiadavku UNAS o tom, aby bol výber dane z motorových vozidiel presunutý zo samosprávnych krajov na štát. Zároveň by mala byť podľa dopravcov táto daň znížená a vybrané peniaze účelovo viazané na opravu a výstavbu ciest. "Súhlasím s tým, aby sa výber dane presunul na štát a bola stanovená rovnaká sadzba pre celé Slovensko, čo by pomohlo neprehlbovať už aj tak dosť veľké regionálne rozdiely. Výťažok by bol následne prerozdeľovaný na VÚC formou prenesenej kompetencie a účelovo viazaný na použitie výlučne pre opravu a údržbu ciest," informoval koaličný poslanec.
Za nereálnu však Matej považuje ďalšiu požiadavku UNAS, týkajúcu sa kompenzácie zvýšených nákladov autodopravcov profesijnou vratkou spotrebnej dane z minerálnych palív. Podľa neho by to bolo nesprávne a nesystémové. "V prípade takejto vratky by bolo ťažké dokazovať čo sú oprávnené zvýšené náklady. Navyše žiadne odvetvie nefunguje na kompenzácii zvýšených nákladov od štátu okrem tých, ktoré podnikajú vo verejnom záujme," dodal. Matej súhlasí s požiadavkou autodopravcov na uzavretie zmluvy medzi UNAS a ministerstvom dopravy. "Bolo by to určite prospešné pre obidve strany, hlavne v oblasti pravidiel hry v oblasti prípravy a legislatívy.
UNAS zdôvodnil vyhlásenie štrajkovej pohotovosti a prednesené požiadavky neúmernou záťažou autodopravy po zvýšení dane z motorových vozidiel vo väčšine samosprávnych krajov, ako aj rastom dane z pridanej hodnoty a problémami pri fungovaní mýta. "Keby združenie Česmad bolo združenie dopravcov, nemuseli by sme dnes naprávať neriešený stav v cestnej doprave. Je neprípustný profit spoločnosti SkyToll, Česmadu a ďalších na náš úkor," uviedol UNAS v stanovisku po sobotňajšom stretnutí vo Zvolene.
Spoločnosť SkyToll, ako prevádzkovateľ mýtneho systému, sa na žiadosť agentúry SITA k požiadavkám UNAS nevyjadrila. Manažér pre komunikačnú stratégiu a PR v SkyToll-e Anton Bódis len uviedol, že "všetky štyri požiadavky UNAS sú mimo kompetencií spoločnosti SkyToll, preto nám neprislúcha ich komentovať." Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia sa doteraz nevyjadrilo.