![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Nedeľa 23.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Roman, Romana
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
18. apríla 2017
Povinnosť používať v aute bezpečnostné pásy má 50 rokov
Pasívna i aktívna bezpečnosť automobilov sa za posledných 50 rokov posunula míľovými krokmi vpred. Od povinnosti používať bezpečnostné pásy na predných ...
Zdieľať

Tento rok trvá povinnosť používať bezpečnostné pásy na Slovensku i v Česku 50 rokov. Odvtedy sa ich funkcie stále vylepšujú. Klasický samonavíjací mechanizmus bol doplnený predpínačom a následne obmedzovačom sily. Vývoj dospel až k pásom s integrovaným airbagom, ktorým sú niektoré autá vybavené. Čo dnes už v aute nesmie chýbať, sú airbagy. Využívajú sa čelné, bočné, hlavové a okenné. Rozširujú sa i kolenné alebo panvové.
Výrazne vpred sa posunula aj osvetľovacia technika vozidiel. Od halogénovej žiarovky sa za posledné polstoročie konštruktéri prepracovali k LED i laserovým technológiám. Svetelný lúč sa vie prispôsobiť aktuálnym potrebám a zamedzuje tak oslňovaniu protiidúcich vodičov. Svetelný kužeľ sa natáča do zákruty a svetlá sa automaticky prepínajú.
Kým v minulosti sa vodič musel spoliehať iba na vlastné oči a schopnosti, dnes mu pomáhajú rôzni asistenti. Možnosti sú obrovské – od cúvacích kamier cez asistentov sledujúcich dopravné značky, rozpoznávajúcich dostatočne veľké parkovacie miesto, strážiacich mŕtvy uhol v zrkadlách, udržovanie vozidla v jazdnom pruhu až po samočinne parkujúce automobily, systémy nočného videnia či vozidlá s autopilotmi. Vývoj smeruje k úplne autonómnym vozidlám, ktoré by mali zamedzovať nehodám.
Životy pri nehodách pomáhajú zachraňovať pre-crash systémy. Automobil rozpozná blížiacu sa nehodu a posádku na stret pripraví. Zatvorí okná, nastaví sedačky do správnej pozície, dofúkne a „zomkne“ vzduchovo nastaviteľné sedačky, utiahne bezpečnostné pásy, atď. Systém eCall privolá po nehode záchranárov. Tí rovno vedia, kde k nehode prišlo, koľko ľudí je v aute, aký silný bol náraz a o aké auto ide. Záchranári sa tak môžu na zásah vopred pripraviť.
"Každý takýto systém, ktorý vozidlo má, je jednoznačne plusom. V našich autocentrách zákazníci najviac žiadajú ESP, upínacie body ISOFIX pre detské sedačky a čo najviac airbagov. U novších a drahších automobilov ide o adaptívne osvetlenie vozidiel a adaptívne tempomaty, ktoré sledujú situáciu pred vozidlom pomocou laserov, radarov a kamier. Úplne najdôležitejším bezpečnostným prvkom ojazdeného vozidla je ale jeho dobrý technický stav – správne nahustené a nezjazdené pneumatiky, tlmiče, brzdy, podvozok bez nadmerných vôlí, osvetlenie vozidla a tak ďalej," komentuje bezpečnostné prvky automobilov generálna riaditeľka AAA Auto Karolína Topolová.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR